ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۲۶۱۹۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶

دیدار خودروسازان با شورای رقابت

حقیقت این است که قیمت گذاری که برای خودروها به تازگی اعلام شده است و اعداد و ارقامی که مطرح کرده اند به هیچ عنوان با نرخ تورم تناسبی ندارد. در واقع یک مقداری در قیمت گذاری ها ابهام وجود دارد و شرط های در آن بازگو شده​است که البته باید این مسئله را در نظر بگیریم که برای اجرا شدن این شروط چه تضمینی می تواند وجود داشته باشد.
تدبیر24:اگر تا چند وقت پیش بلاتکلیفی در قیمت خودرو ها دست از سر این صنعت بر نداشت به نظرمی رسد اکنون نوبت ابهاماتی رسیده که بعد از اعلام قیمت​های جدید از سوی شورای رقابتی به وجود آمده است. این درحالی است که احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته است خودروسازان دستورالعمل جدید را اجرا نخواهند کرد، چراکه در صورت اجرا، بر زیان آنان افزوده خواهد شد. ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه سازان هم معتقد است که تفاهم بر سر قیمت ها میان خودروسازان و شورای رقابتی در صورتی اتفاق خواهد افتاد که ابهامات به وجود آمده حل شود. گفت و گوی خبرآنلاین با دبیرانجمن قطعه سازان را می خوانید:

دلیل اعتراض خودروسازان به قیمت های جدید خودرو چیست؟

حقیقت این است که قیمت گذاری که برای خودروها به تازگی اعلام شده است و اعداد و ارقامی که مطرح کرده اند به هیچ عنوان با نرخ تورم تناسبی ندارد. در واقع یک مقداری در قیمت گذاری ها ابهام وجود دارد و شرط های در آن بازگو شده​است که البته باید این مسئله را در نظر بگیریم که برای اجرا شدن این شروط چه تضمینی می تواند وجود داشته باشد. ابهامات بسیاری به وجود آمده​است که البته قرار شده در یک نشست مشترک که بین شرکت​های خودروسازی و شورای رقابت برگزار می شود این ابهامات و یا تفاوت ایده​ها مطرح و مشکلات به وجود آمده از میان برداشته شود.

چرا می گویند تعیین نرخ جدید قیمت ها مناسب نیست؟

بحثی که در این مورد وجود دارد افزایش ۳ تا ۶ درصدی است که هیچ گونه تناسبی با افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش هزینه های دستمزد و یا حتی همین بحث تورم که خود دولت اعلام کرده، ندارد. این موضوعات ابهاماتی است که وجود دارد و مطمئن هستم که تا این مسائل حل نشود و تا شرکتهای خودروسازی و شورای رقابت با همدیگر ننشینند و مذاکرات رودرو و مورد به مورد نداشته باشند به نتیجه نخواهند رسید. به هر حال با این قیمت های که شورای رقابت اعلام کرده یک مقداری تفاوت نظر ایجاد کرده است و حتی بعضی از قیمت های جدید در حال حاضر پایین تر از قیمت کارخانه است. قطع به یقین بدانید که پاره ای از این مشکلات، بر طرف کردن ابهاماتی است که در حال حاضر به وجود آمده است.

از نظر شما این افزایش قیمت ها اجرایی می شود؟

حقیقتا درحال حاضر کسی نمی​تواند به این سوال پاسخی دهد. به هر حال این افزایش قیمت​ها یک درخواستی است که شرکت های خودروسازی اعلام کرده​اند البته نه به شکل این اعداد و ارقامی که اعلام شده​است. طبیعتا باید دو طرفه مذاکره به یک نقطه تعادلی برسند و حقیقتا من نمی دانم که این قیمت جدید شورای رقابت و شرایطی که اعلام کرده است اجرا شود یا نه. اما قرار بر این بوده است که منتظر باشیم این طرح تصویب نهایی شود و به هر حال قبل از مذاکره فکر نمی کنم کاری صورت بگیرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
0
0
آقای نعمت بخش اززمانیکه مافیای خودروسازی قیمت خودروهارابیش از2_3برابرکردتاامروزمرتباادعا میکندخودروسازان ضررمیدهند.اولاچرادولتیکه مدعیست براساس نظرات کارشناسی اقتصادرااداره میکندبراساس نظرهمین کارشناسان فضای انحصاری خودرورانمیشکندواجازه نمیدهدضمن اینکه خودروسازان خودقیمت راتعیین میکنند ورودخودرو باحقوق گمرکی معقول وقابل رقابت آزادشود.متاسفانه حمایت همه جانبه دولتهای گذشته وحال این باند منفعت طلب رابشدت پروکرده وتنهاچیزیکه محلی ازاعراب نداردمردم وحقوق آنانست والبته که ریشه این حمایتهای بی منطق جای بررسی دارد.ثانیاجای بسی تعجب است که دهها سازمان عریض وطویل بازرسی ونظارت که بارسنگینی بربیت المال تحمیل میکنندوشورای باصطلاح رقابت!وحتی خبرنگاران تیزبین علی الخصوص خبرنگاران رسانه ملی وبرنامه هایی چون صرفاجهت اطلاع وبالاترازخبروسرزده وووهرگز برمخیله شان هم خطورنمیکندکه بپرسنداگراین ادعای ضرروزیان صحت داردپس گزارشات وترازنامه ایکه به بورس میدهندچراحاوی سوداست.سودیکه بین سهامداران هم تقسیم شده ومیشودواگرآن گزارشات صحیح است این بازیهای قیمت چه معنایی دارد؟!وجالبترآنکه سازمان بورس که وظیفه اش رصدنمودن وشفاف سازی بنگاههاست درمقابل این تضاد بین وآشکارمطلقاسکوت کرده واین بعنوان نقطه اگرنگوئیم سیاه حداقل مبهمی درکارنامه بورس ثبت خواهدشدوجاداردآقای صالح آبادی رفع ابهام نمایند.
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
0
0
دیروزآقای نوبخت معاون رئیس جمهورهم همین حرف را زدندسوال اصلی اینستکه جناب نوبخت چرااین انحصاررانمیشکنید؟چه دستهایی وچه منافع باندی وچه بهانه ای برای این کوتاهی وجوددارد؟دستهاومنافعش راشمابگوییدبهانه اش بامن!بهانه اش بیکاری 500000شاغل است.چگونه استکه درموردبسیاری ازمحصولات کشاورزی وصنعتی ببهانه رقابت وآزادی اقتصادمیلیونها تولیدکننده وخانواده شان اگرمتضررشده بخاک سیاه بنشینندکه نشسته انداشکالی ندارداماخودروسازان شده اندعزیزدردانه وحتی بقیمت حداقل رنجاندن ملت باید ازجیب ملت بدزدندوحمایت شوند؟!درضمن بااندکی ازعوارض گمرکی بیکاران خودروسازرامیتوان پوشش دادمضافا اگربابت کاهش حقوق وعوارض گمرکی تصورمیشوددولت متضرر میشودباید عرض کنم این ضرر بوسیله کاهش آلودگی هوا وبه تبع آن کاهش هزینه های بهداشتی وقتل وجرح تصادفات وهمچنین کاهش مصرف سوخت وووجبران میشود.جناب نوبخت آیافکرمیکنید اهمیت شکستن این انحصارپلیدی که چون اختاپوس برجان ومال ملت چنگ انداخته کمتراز شکستن تابوی مذاکره باامریکاست؟نه والله.
نظر شما: