تدبیر24:حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این سوال «صدا» مبنی
بر اینکه «یکسال از انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور میگذرد و وی در
حوزه داخلی وعدههایی داده و کارهایی کرده است ارزیابی شما از عملکرد دولت
چیست» گفت: «دولت بیش از اندازه موفقیت داشته و اگر با همین روند سرعت به
عملکرد خود ادامه دهد دولت یازدهم یکی از موفقترین دولتهای جمهوری اسلامی
خواهد بود البته انتقادهایی به دولت وارد است که من این انتقادها در
نشریههای مختلف بیان کردم اگر موفقیت ایشان را موفقیت کشور بیان کنیم
انتقادها بیان میشود تا اشکالات برطرف شود.»
وی ادامه داد:
«ارزیابی کلی بنده از شخص روحانی نشان میدهد که وی اهل شنیدن است و به
سخنانی که از سوی کارشناسان و مشاورشان بیان میشود گوش فرا میدهد و علاوه
بر آن شجاعت تصمیمگیری را هم دارد و من اینطور استنباط میکنم که وی در
تصمیمگیریهایی که به نفع کشور و ملت است حتی ذرهای از خود محافظهکاری و
تزلزل نشان نمیدهد و این ویژگی شخصیتی یک نقطه امید به شمار میرود.»
وی
در تشریح انتقادات وارده به دولت یازدهم اظهار داشت:« انتقادات به وی
بیشتر به حوزه سیاست داخلی برمیگردد در این حوزه رئیس جمهور مخالفان بسیار
جدی دارد اما مدافعان و یاران وی به آن جدیت عمل نمیکنند و میُتوان گفت
که مردد هستند این امر هم ناشی از دو بخش است اول اینکه این امر ناشی از
ناشکری ماست اگر گوشهای در کار بر وفق مراد نباشد فکر میکنیم که بد است و
دلسرد میشویم که این اشکال دارد. ما باید کل را در نظر بگیریم و نباید
جزئینگر باشیم و بهبودی اوضاع کشور را در همه ابعاد احساس کنیم.»
مرعشی
ادامه داد: «بخش دیگر نیز ناشی از کارکردهای اشتباه تیم دولت است به طور
مشخص وزارت کشور با همه اهمیتی در سیاست داخلی دارد کارکردش به گونهای
نیست که معدل رایدهندگان به آقای روحانی را راضی کند اخیرا به شهرستانی
سفر کردم که برای سخنرانی دعوت شده بودم در آن شهرستان در طول 10 ماه گذشته
چه در بخشداری و استانداری و چه در ادارات کوچکتر هیچیک کوچکترین تغییری
به وجود نیامده و تمام تیم آقای احمدینژاد هنوز بر سر کار بودند.»
عضو
شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه «نمیگویم نباید فردی از دولت
قبلی بر سر کار باشد اما بالاخره مردم از رایی که به روحانی دادند
انتظاراتی دارند» اظهار داشت:« 65 درصد مردم به ایشان رای دادند چرا وزارت
کشور باید در همراهی این 65 درصد مماشات کند.ضعف دیگر در حوزه ارتباطات
وزرا و سازمانهای ملی با مجلس است. روحانی در بازسازی جایگاه اقدام
شایستهای را انجام دادند در سیاستهای تخریبی و تقبیحی احمدینژاد فاصله
گرفتند و سیاستشان تقویت مجلس بود که به نظر من سیاست درستی بود و لی دولت
باید در دفاع از حقوق و استقلال دولت از مجلس جدیتر عمل کندو مصمم بودن
ایشان باید به بعضی از وزرا هم سرایت کند.»
مرعشی ادامه داد:« وزرا
باید با جدیت بیشتری در مقابل دخالتهای نابجا نمایندگان در کارهای اجرایی
ایستادگی کنند در مجموع در سیاستهای خارجی گامهای بلندی برداشته شده و در
نهایت در مذاکرات هستهای در پایان مهلت 6 ماهه مشکلات چالشها یا حل و
فصل و یا تمدید میشود.ایران با قدرت وارد گفتگو با جهان صنعت شده و در
واقع با صلابت و تدبیر توانست حرکت کند در اقتصاد نیز سیاستها عمدتا اصلاح
شده هر چند ضعفهایی همچنان وجود دارد اما سیاستهای صحیح اعمال شده است.»
عضو
شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به گامهای بلند دولت در حوزههای
اجتماعی و محیط زیست برای سلامت محیط تصریح کرد: در حوزه درمان و بهداشت
نیز فوقالعاده عمل شد و امیدواریم دولت در این امر ایستادگی و این موفقیت
را تثبیت کند چرا که ما اگر بتوانیم با همین سرعت این روند را ادامه دهیم
میتوانیم بگویم خدمات بهداشتی و درمانی ایران از نظر کاهش هزینههای
درمانی مردم در حد کشورهای پیشرفته است.
وی در پاسخ به این سوال که
«اگر انجام شود» اظهار داشت: «انجام شده البته اگر بتوانند ادامه بدهند که
حتما خواهند توانست اینها گامهای بزرگی بوده و نشان میدهد که اگر دولت در
طول یکسال بتواند یکی دو مشکل در همین حد را در اقتصاد ایران حل کند
میتوان امیدوار بود که به تدریج کار مملکت به سامان شود.»
مرعشی در
پاسخ به سوالی «در بحث هدفمندی یارانهها دولت از مردم خواست آنهایی که
میتوانند ثبتنام نکنند اما شاهد بودیم که عملا همه ثبتنام کردند فکر
میکنم این رفتار دولت درست بود چرا که از طرفی پول دادن به مردم آن هم با
اقتصاد متکی به نفت نوعی صدقه دادن است اما از طرفی عدهای به این پول
گرفتن عادت کردهاند و بعضی از اقتصاددانان معتقدند که باید به طبقه زیردست
کمک کرد. فکر میکنید این هدفمندی یارانهها که از دولت احمدینژاد شروع
شده است چطور میتواند هدایت کند که نه به مردم ضربه ای وارد شود و نه به
دولت.»گفت: «اقدامات احمدینژاد پایه کارشناسی نداشت و حتی قانونی که مجلس
برای یارانهها تصویب کرده بود زیر پا گذاشت بیش از دو برابر پولی که از
هدفمندی حاصل شد برای دولت تعهد ایجاد کرد یعنی در عین اینکه از نظر خودش
میخواست اصلاح ساختار انجام دهد اما دوباره به اقتصاد ایران ضربه زد و
کسری بودجه را تشدید کرد.»
وی با بیان اینکه اقدام احمدینژاد سیاسی
بود اظهار داشت:« از وقتی که رئیسجمهور شد به ریاست جمهوری قانع نبود و
اینطور نبود که بخواهد با استفاده از اختیارات خودش و ابتکاراتی که در بسیج
نیروها میتوانست به وجود آورد کشور را به جلو ببرد در واقع احمدینژاد
دنبال خدمت کردن به کشور نبود و بیشتر دنبال نفر اول شدن در ایران بود. به
همین دلیل تمام کسانی که میتوانستند به رهبری کمک کنند را سعی کرد از پیش
پای خود بردارد و به همه ضربه بزند و در نهایت به سمت درگیر شدن با رهبری
حرکت کند.
مرعشی با بیان اینکه احمدینژاد میخواست به مردم پول
بدهد و در نبرد نهایی او و رهبری، مردم سمت او را بگیرند تصریح کرد: مصداق
این امر یک مثال تاریخی است چرا که وقتی رضا خان اقدامات آتاتورک را دید
برای مدرن کردن مملکت تحت تاثیر او قرار گرفت اما آمد اینجا و کشف حجاب را
اعمال کرد. بنابراین احمدینژاد نیز کاملا تحت تاثیر کارهای چاوز قرار
گرفته بود.»
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به سفر
خود به کاراکاس تصریح کرد: «چاوز در آنجا تمام بنیادهای اقتصادی را به هم
ریخته و یک جمعیت پایهای را برای خود نگه داشته بود و بیش از دو میلیون
نفر اجازه داده بود که در اطراف کاراکاس زمین بگیرند و خانه بسازند. اطراف
کاراکاس به جایی شبیه زورآباد کرج تبدیل شده و تا دم در کاخ ریاستجمهوری
هم دستفروشان اجازه دارند بساط پهن کنند ولی هر وقت با مردم کار داشت دو
میلیون نفر در حمایت از او به خیابانها میآمدند،احمدینژاد با هدفمندی
یارانهها میخواست چاوز ایران شود چرا که باور داشت وقتی دست مشایی را به
عنوان نامزد ریاستجمهوری بالا میبرد، اگر او رد صلاحیت شود مردم در
حمایت از مشایی به خیابان میریزند.»
وی در پاسخ به این سوال مبنی
بر اینکه چرا احمدینژاد نتوانست، اظهار داشت:«ساختار ایران با ونزوئلا
متفاوت است و ایران انقلاب بزرگی با هشت سال جنگ را تجربه کرده است.
احمدینژاد در بنیانهای فرهنگی و انقلابی ایران تعریفی نداشت او محصول یک
بینظمی سیاسی در ایران بود نه اینکه بخواهد محصول یک واقعیت یا خلاقیت
باشد بلکه او ایران، توانایی خود، مردم ایران رهبری و روحانیت را نمیشناخت
به همین دلیل بسیار بچهگانه رفتار کرد.»
مرعشی در پاسخ به این
سوال که «مساله دیگری که به آن اشاره کردید این است که با پول دادن به مردم
میتوان عدهای را به دنبال خود کشاند و رای سال 88 احمدینژاد هم به همین
شکل کسب شد چرا مردم حمایت خود را ادامه ندادند» گفت:« احمدینژاد معجزه
پول را شناخته بود و چند تجربه مدیریتی از جمله در شهرداری تهران و آمدن در
میدان سیاست نیز بر همان مبنا و بر اساس مجازات پولهای شهرداری بود که
موجب انحرافهای بزرگی شد و هزینههای سنگینی ملی بر ملت وارد شد و هیچ وقت
530 میلیارد تومان اسناد شهرداری بررسی نشد.»
وی ادامه داد: «من
دوستی داشتم که مدرسه غیرانتفاعی داشت و روزی از شهرداری برایش فهرستی آمد
که هر چه کمبود تجهیزات دارید نام ببرید از دستگاه آبشیرین کن گرفته تا
میز و صندلی، آنها همچنان فهرست کردند که ببینند میآورند یا نه هفته بعد
خاوری آمد و همه آنها را آورد و گفت اینها هدیه آقای شهردار به شماست. به
مدارس، مساجد، پایگاههای بسیج و خیلی جاها به همین شکل کمک میکرد و فکر
میکرد با پول میتواند برای خود موقعیتی فراهم کند واین معجزات را زمانی
که به ریاست جمهوری رسید تعمیم داد.»
مرعشی با بیان اینکه
«احمدینژاد میلیارد تومان پول نفت به جای آنکه سرمایهگذاری صنعتی کند به
ریال تبدیل کرد تا یک ورزشگاه زنانه یا مردانه بسازد یا برای امام
جمعههایی که به شهرهای ان سفر میکرد 10 میلیون تومان چک بفرستد تا همه را
کنار خود جمع کند»، اظهار داشت:«احمدینژاد معجزه پول را میفهمید اما
اندازه خود را نمیفهمید. اندازهای نبود که مردم ایران به خاطر 50 هزار یا
100 هزار تومان دنبالش راه بیفتند. ملت ایران را نشناخته بود. مردم ایران
پول را میگیرند اما با آدم راه نمیآیند.»
وی در پاسخ به سوال
دیگری مبنی بر اینکه «شما گفتید روحانی اراده قویای در حل مسائل دارد اما
به نظر میآید تنهاست یعنی آقای روحانی میآید صحبت میکند و جواب امام
جمعهها و روزنامه کیهان را میدهد اما بقیه دولتش اصلا اینگونه نیستند»
گفت: این ضعف کاملا وارد است و من توصیه میکنم روحانی در سالگرد استقرار
دولت در دو ماه آینده با ارزیابی صحیح از استانداران و معاونینشان ترمیم
مختصری در دولت انجام دهد. من کلی عرض میکنم و نمیخواهم برایشان تعیین
تکلیف بکنم اینکه آقای روحانی خودشان پیشتاز هستند اما بقیه ایشان را
همراهی نمیکنند یک واقعیت است و راهحلش هم همان است که گفتم.