ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 22
کد خبر: ۲۷۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳

خودرو چگونه ارزان میشود؟

 فرهاد به‌نیا اظهار کرد: هم‌اکنون به دلیل مساعد نبودن فضای کسب و کار، هزینه‌های غیرضروری در فرایند تولید قطعه و خودرو در کشور به شدت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی از هزینه‌های غیرضروری تحمیل شده به این صنعت از ناحیه فروشندگان مواد اولیه به ویژه فولاد مبارکه بوده است، خاطرنشان کرد: تا سال 1388 شرکت فولاد مبارکه ورق مورد نیاز تولیدکنندگان پایین دستی از جمله قطعه‌سازان را با دریافت 20 درصد پیش پرداخت تامین کرده و مابقی مبلغ را یک تا سه ماه بعد از تحویل مواد اولیه دریافت می‌کرد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: با این حال در چند سال اخیر این شرکت رویه خود را تغییر داده به‌گونه‌ای که صد درصد مبلغ را دریافت کرده و محصول را نیز سه ماه پس از دریافت کل پول تحویل می‌دهد.

وی افزود: در این شرایط بسیاری از تولیدکنندگان و قطعه‌سازان مجبورند ورق مورد نیاز خود را از طریق دلالان و واسطه‌ها و با قیمت‌های بالا خریداری کنند. واسطه‌هایی که به دلیل داشتن سرمایه‌های کلان، ورق عرضه شده از سوی فولاد مبارکه را خریداری و با قیمت بالاتر به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند.

به‌نیا با بیان اینکه به غیر از این موضوع سیستم بانکی نیز مبلغ سپرده گشایش ال‌سی برای خرید مواد اولیه داخلی را به شدت افزایش داده است، تصریح کرد: در گذشته بانکها با دریافت 10 درصد مبلغ، ال‌سی را گشایش کرده و مابقی آنرا در اقساط 6 تا 12 ماهه از تولیدکنندگان دریافت می‌کردند اما هم‌اکنون وثیقه ملکی به میزان 100 تا 130 درصد مبلغ را برای گشایش ال‌سی از تولیدکنندگان طلب می‌کنند.

وی ادامه داد: بنابراین از وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌خواهیم تا در اولین اقدام برای بهبود فضای کسب و کار به تولیدکنندگان مواد اولیه اساسی مانند فولاد مبارکه دستور دهد که مانند سال 88 مواد اولیه را با دریافت 20 درصد پیش پرداخت در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. همچنین سیستم بانکی نیز باید از دریافت وثایق ملکی از تولیدکنندگان برای گشایش ال‌سی داخلی خودداری کند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران تصریح کرد: انجام این اقدامات نیاز به مصوبات قانونی و تصویب مجلس نداشته و با دستور وزیر به تولیدکنندگان مواد اولیه اساسی و همچنین همکاری با وزارت اقتصاد و سیستم بانکی به سرعت محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در آن صورت فضای کسب و کار در صنعت کشور بهبود یافته و با کاهش قابل توجه هزینه‌های تولید قطعه و خودرو، قیمت این محصولات نیز کاهش خواهد یافت. البته راهکارهای دیگری نیز برای کاهش قیمت خودرو وجود دارد که در صورت صلاحدید وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان خواهد شد. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
2
0
جالبه.برای اعلام نظرکارشناسی بایدوزیرصلاح بداند؟!قابل توجه آنهاییکه باحمدی نژادمیگوینددیکتاتوروبی توجه به نظرات کارشناسان.؟!چشم آقای روحانی روشن.
نظر شما: