تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۲۷۴۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
علي عباسپور تهراني رييس سابق کميسيون آموزش مجلس

استيضاح زودهنگام و هزينه دار

مجلس بايد حق قانوني وزير علوم را به رسميت بشناسد و متوجه اين نکته باشد که اگر خاستگاه سياسي وزير نيز با نمايندگان متفاوت باشد، دليلي بر اعمال فشار بر او نيست.
تدبیر24: به تازگي طيفي از نمايندگان مجلس با حدود 50 امضا، به دنبال استيضاح وزير علوم هستند؛ مساله اي که در قانون صراحتا به عنوان حق قانوني نمايندگان مجلس تاکيد شده اما به عنوان يکي از مخالفان اين طرح استيضاح با توجه به سوابقم در دانشگاه ها و کميسيون آموزش مجلس به ذکر چند نکته در اين باره مي پردازم:

1- يکي از علت هاي اصلي که طرح استيضاح آقاي رضا فرجي دانا، وزير علوم مي تواند عجولانه باشد، اين است که وزارت علوم در مقايسه با ساير وزارتخانه هاي دولت دير تر کار خود را شروع کرد. دليل آن هم عدم راي اعتماد مجلس به گزينه هايي همچون آقاي ميلي منفرد بود که باعث شد اين وزارتخانه دير تر کار خود را آغاز کند. همين مساله باعث مي شود که در تحليل ها از عملکرد آقاي دکتر فرجي دانا نبايد عجول باشيم و به نظر من بايد به ايشان فرصت داد تا برنامه هايي که در زمان گرفتن راي اعتماد مطرح کردند را اجرايي کند. بر همين اساس به نظر مي رسد بايد جو ناآرام ميان وزارت علوم و کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس کاهش يابد و وزير علوم با فرصت مناسب و به هنگامي که دارد بتواند برنامه هاي اين وزارتخانه را پيش ببرد.

2- از سوي ديگر آنچه طي روزهاي گذشته در دلايل استيضاح آقاي دکتر فرجي دانا مطرح مي شود، بحث هايي همچون «نگراني از کندشدن روند علمي کشور با اقدامات و انتصابات» ايشان است که در لابه لاي اظهارات برخي نمايندگان ديده مي شود. با توجه به سيماي علمي کشور، تجربيات علمي دکتر فرجي دانا و سابقه اينجانب در مجلس و مديريت آموزشي کشور به نظر مي رسد، اين اظهارات تا حد زيادي حساسيت هاي بيش از اندازه و بي مورد است. ناظران دانشگاهي در کشور همگي بر اين مساله واقف هستند که حرکت علمي کشور وابسته به يک فرد يا يکي، دو مورد تصميم بنده در وزارت علوم نيست. از ابتداي انقلاب تا به امروز وزراي زياد و دولت هايي با نگرش هاي سياسي متفاوتي آمده اند و حرکت علمي کشور متوقف نشده است و دانشگاه ها در مسير علمي خود حرکت مي کنند. نکته ديگر سوابق علمي و اجرايي موفق فرجي داناست که به نظر من مي تواند به تسريع حرکت علمي در کشور کمک کند. به همين دليل؛ وزير علوم، نه مي تواند و نه اراده آن را دارد که حرکت علمي در کشور را متوقف کند.

3- نکته مهم ديگري که نمايندگان مجلس بايد مدنظر داشته باشند، حق قانوني آقاي فرجي دانا براي انتخاب روساي دانشگاه هاست. چرا که روساي دانشگاه ها يکي از اصلي ترين بازوهاي اجرايي برنامه هاي فرجي دانا هستند و هميشه اين حق را ما براي وزير علوم قايل بوديم. حتي در برخي دولت ها مثل دولت نهم و دهم که دولت نهم ادامه دهنده راه دولت دهم بود و رويکرد ها همان رويکرد هاي قبل بود، شاهد اين مساله بوديم که وزراي جديد بازهم اقدام به تغيير روساي دانشگاه ها مي کردند و ما هم در آن زمان در کميسيون آموزش مجلس اين حق قانوني وزرا را به رسميت مي شناختيم.

4- در مجموع مي توان گفت استيضاح فرجي دانا زودهنگام و هزينه دار است. به نظر مي رسد هم مجلس و هم وزارت علوم بايد به دنبال تعامل با يکديگر باشند. مجلس بايد حق قانوني وزير علوم را به رسميت بشناسد و متوجه اين نکته باشد که اگر خاستگاه سياسي وزير نيز با نمايندگان متفاوت باشد، دليلي بر اعمال فشار بر او نيست. از طرف ديگر وزير علوم نيز بايد با تعامل با مجلس تا جايي که در توان دارد، در انتصابات خود افرادي را معرفي کند که اکثريت مجلس نظر متفاوتي نسبت به آنان نداشته باشد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
0
0
باشه
چون اصلاحاته زود هنگامه؟؟؟
نظر شما: