تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۲۷۶۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
فريدون مجلسي تحليلگر روابط بين الملل

دموكراسي در بوته نقد

نمي دانم اتهامات واردشده به سارکوزي دقيقا چيست اما شخصا او را در همان زمان رياست چند بار شماتت کرده به اتهام فساد آشکار به قول خودشان «نِپوتيسم» يا همان خويشاوندسالاري!
تدبیر24: خبرگزاري ها اعلام کردند که آقاي «ن. س» (نيکلاسارکوزي سابق!) در پاريس به موجب حکم بازپرس بازداشت 24ساعته شد. اين حداکثر بازداشتي است که در آن کشور تا پيش از احراز اتهام براي يک مجرم عادي در نظر مي گيرند. ريزدانه و درشت دانه هم ندارد. ظاهرا اتهام آقاي «ن.س» درز دادن اطلاعات و گويا اعمال نفوذ روي قاضي و مواردي است که هنوزعلني نشده و لابد در حدي است که هنوز بازداشت نشده صحبت از قابليت تمديد 24ساعت بعدي مي شود.

بازداشت رييس جمهوري با آن همه سروصدا و ادعا سابقه نداشته است. به آقاي ژاک شيراک، رييس جمهور پيش از او نيز اتهاماتي راجع به تخصيص اعتباراتي نادرست از محل اشتغال ظاهري کساني در شهرداري تحت اداره او، که ظاهرا چندان اشتغالي نداشتند، به سود هزينه هاي انتخاباتي به صندوق حزبش وارد شد، که دست کم در حدي نبود که او را به آقاي «ژ. ش» تبديل کند، چون به جيب شخصي او نرفته بود. نمي دانم اتهامات واردشده به سارکوزي دقيقا چيست اما شخصا او را در همان زمان رياست چند بار شماتت کرده به اتهام فساد آشکار به قول خودشان «نِپوتيسم» يا همان خويشاوندسالاري! کلمه اي معني دار با تاريخي طنزآلود. نپو در لاتين به معني برادرزاده است که در انگليسي به نفيو تبديل شده است. اين واژه را به کنايه براي چند نفر از آقايان پاپ هاي دوران پيشين باب کردند، که براي استفاده بيشتر از مزايا و مداخل تحت امر خود، راه حل مناسب استفاده از اخوي زادگان و به کارگماردن نپوهاي خودشان را ابداع کرده بودند!

منظور يادآوري روزي است که همين آقاي «ن. س» آقا پسر دانشجوي 22ساله اش را مديرعامل بزرگ ترين شرکت مالي فرانسه در بخش دفانس پاريس کرد. مردم معترض و خشمگين از اين فساد و اهانت به خيابان ها ريختند. اگر يادتان باشد هرکدام يک موز يا بنانا به دست گرفته بودند که يعني «اينجا يک بنانا ريپابليک نيست، اينجا کشوري است که خودش را مادر دموکراسي مي داند!» بنانا ريپابليک يا «جمهوري موز» نامش را از برخي جمهوري هاي آمريکاي مرکزي گرفته که بنايشان در انحصار کشت موز است و در واقع شرکت هاي کشت و توليد موز اربابشان هستند!

مي گفتند اين رفتار اهانت آميز آقاي «ن. س» در کشوري که ده ها هزار نفر کارشناس برتر از آقازاده ايشان دارد در شان کشوري مانند فرانسه نيست. در همان زمان دست کم دوبار درباره اين فساد و اهانت مطلبي نوشتم. اکنون همان عمل شرورانه را کافي مي دانم که بر اين آقاي «ن. س» دل نسوزانم، که متعلق به دوران کوتوله هاي اروپا بود، که در سرزمين سياستمداران بزرگ جانشين دوگل ها، آدنائرها و چرچيل ها شده بودند! اکنون دموکراسي فرانسه آبروي متزلزل شده خودش را مي آزمايد و نشان مي دهد فراتر از شعر و شعار است. واقعيتي است کتکي به حاکميت قانون قدرتمداران را همواره موقتا به کار مي گمارد و در پايان دوره نه فقط آنها را پياده مي کند و به آنها احترام مادام العمر مي گذارد، بلکه اگر راه خلاف روند در هر زماني مانند هرکس ديگري به حسابشان مي رسد؛ دانه ريز و دانه درشت هم ندارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حم قره کدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
0
0
« ن.س. » ( نیکولا سارکوزی سابق !) پارادایم از ما بهتران اینجا را تداعی می کند که اشاره به دانه درشت هاست. راستی همین ادا و اطوار در امّ الدمقراتی هم درآورده می شود یا نه ؟ هیچ کس و ناکسی در دیار کفر قرار نیست در شمار معصومین باشد. پس در انتخاب مسؤولین چندان وسواس بخرج داده نمی شود. معهذا اتّهام در حکم مجرمیت نیست. ما در انتصابات چنان وسواس نشان می دهیم که از طرح موارد جرم مثل جن از بسم الله می ترسیم. انشا الله گربه است !
نظر شما: