افطاری با طعم ستارههای ایرانی
جشن نیمهشعبان با حضور بازیگران مطرح سینما و تلویزیون...»، «افتتاح مرکز خرید با اجرای برنامه توسط هنرمندان موسیقی...» و... مشابه این اعلانها و پیامکها را کم ندیدهایم. اما چطور میشود یک بازیگر یا خواننده یا ورزشکار را برای جشن و مراسم شخصی یا شرکت و موسسه دعوت کرد؟ آیا اصولا هنرمندانی که نامشان در این شرکت آورده میشود از همکاری با آنها خبر دارند یا خیر؟
تدبیر24:«جشن نیمهشعبان با حضور بازیگران مطرح سینما و تلویزیون...»، «افتتاح
مرکز خرید با اجرای برنامه توسط هنرمندان موسیقی...» و... مشابه این
اعلانها و پیامکها را کم ندیدهایم. اما چطور میشود یک بازیگر یا
خواننده یا ورزشکار را برای جشن و مراسم شخصی یا شرکت و موسسه دعوت کرد؟
آیا اصولا هنرمندانی که نامشان در این شرکت آورده میشود از همکاری با آنها
خبر دارند یا خیر؟
جشن ایرانی با الگوی هالیوودی
همهچیز از پیامکی شروع میشود که ادعا میکند میتوانند بهترین هنرمندان
را به مراسم شما دعوت کنند. اسم و شماره تلفنی هم روی آن درج شده است. درست
مثل یک بنگاه شادمانی. تماس میگیریم و با یک واسطه به مدیرعامل و بعد به
معاونت اجرایی «شرکت» وصل میشویم. خیلی راحتتر از چیزی که تصور میکردم
جدی گرفته میشوم و آن طرف خط خیلی مفصلتر از تصورم شروع به معرفی شرکت
میکند. برای آخر هفته قراری میگذاریم تا حضوری مفصلتر صحبت کنیم و مکان
برگزاری جشن ما را هم ببینند. معرفی شرکت خیلی هم غیر منتظره آغاز میشود:
شرکت ما اولین کمپانی در ایران است که با یک الگوی هالیوودی کار میکند.
در هالیوود برای سلبریتیها هزار راه برای پولسازی وجود دارد. اینجا حضور
ستارهها و نیمچهستارهها در تبلیغات امکانپذیر نیست اما اگر این راه
برای پولدرآوردن بسته است راههای دیگری میتوان ابداع کرد. از آن طرف خط
گفته میشود «شرکت» با 75 نفر از بازیگرها قرارداد انحصاری دارد یعنی فقط
از طریق این شرکت میشود این 75 نفر را دعوت کرد. بعد فهرستی طولانی از این
بازیگران را با سرعت و پشتهم میخواند که نامهای آشنا در میان آنها کم
نیست. رییس هیاتمدیره شرکت رضا رویگری است که آن هم برای همه ما نام
آشنایی است. بهداد سلیمی و رضا صنعتگر از اعضای هیاتمدیره هستند. تاکید
میکند که با یک جستوجوی ساده در اینترنت میتوانید سایت شرکت ما و اسامی
بازیگران و خوانندگانی که با ما قرارداد دارند را ببینید. از میهمانهایی
که حضور آنها با سه یا چهارمیلیون هزینه ممکن است دارند تا میهمانهایی مثل
اکبر عبدی که آمدن آنها به جشن ما 10 یا 12میلیونتومان هزینه برمیدارد.
بعد پیشنهاد هم میدهد و مدعی میشود که میتوانید بهجای اینکه
10میلیونتومان برای آوردن اکبر عبدی هزینه کنید با همین پول چهار یا پنج
هنرمند مطرح را دعوت کنید و از کامران تفتی، الهام حمیدی، مریم امیرجلالی و
مینا نوروزی نام میبرد. البته با توجه به تکذیب برخی هنر مندانی که
نامشان در فهرست این شرکت بوده نمیتوان به واقعی بودن همکاری هنرمندانی که
نام میبرد، اطمینان کرد. مراسمی که من شرح میدهم اجرای موسیقی هم دارد و
اولین سوال این است که اجرای زنده میخواهید یا پلیبک؟ وانمود میکنم
تفاوت بین اینها را نمیفهمم و ادعا میکند اجرای زنده هزینه بیشتری دارد:
«بعضی از خوانندههای ما برایشان افت دارد در هر مراسمی بیایند و لب بزنند.
بههرحال خالتور که نیستند. مثلا بهنام صفوی که خواننده اول کشور است اگر
محل برگزاری مراسم شما جای مناسب برای اجرای موسیقی نداشته باشد برنامه
اجرا نمیکند.»قرار میشود فهرست کامل قیمتهای جدید را برایم بفرستد اما
مدعی می شود بهنام صفوی با ارکسترش حدود 17میلیونتومان خرج برمیدارد.
البته قیمتها هم بین اجرای زنده و پلیبک متفاوت است. اجرای زنده هم در
تهران یک قیمت دارد و در شهرستان قیمت دیگر. برخلاف تصور من گفته میشود
اجرا در شهرستان هم ارزانتر است و هم راحتتر. پک کامل برنامه هم قیمت
مخصوصبهخودش را دارد. پیشنهاد میدهد مبلغی که میتوانیم هزینه کنیم را
بگوییم تا طبق آن چند طرح مختلف بنویسد و یکی از آنها را بپسندیم : «با
مبلغی که شما میدهی من برنامه میریزم. قسمت کودک و طنز لابهلای
برنامهها میگذارم و هفت، هشت، 10تا چهره بهعلاوه یک خواننده خوب و یک
مسابقه هم طرح میکنم که سوالهایش در مورد پاساژ شما باشد.» برای
مفرحترشدن برنامهها هم میتوان قسمت طنز داشت که با اصطلاح «طناز» از آن
یاد میکند. حمید ماهیصفت را هم پیشنهاد میکند که البته گران است و برای
یکی، دوساعت برنامه کمتر از 11میلیونتومان نمیگیرد.
فهرست خدماتی که ارایه میدهند خیلی مفصلتر از این حرفهاست. از
شعبدهبازی و تقلید صدا گرفته تا تزیین داخلی سالن و لباس متحدالشکل برای
گروه تشریفات و گلآرایی و سیستم صوتی و بسته پذیرایی و خلاصه صفر تا صد
برنامه قابل سفارش است. اما بعضی از خدماتی که پیشنهاد میدهند از این هم
عجیبتر است: «میتوانیم نیرو با ماشین هم جلو در مراسم برای شما بکاریم،
برای بالابردن کلاس کاریتان. برنامه افتتاحیه شما را میتوانیم تلویزیونی
هم بکنیم که نیمساعته با کمترین قیمت در یکی از شبکههای سراسری پخش شود.
بهعلاوه اطلاعرسانی خوب در سایتهای هنری که اگر خودتان بخواهید این کار
را انجام دهید با کمتر از 10میلیون برای شما ممکن نیست اما ما آشنا داریم.
هر مجوزی هم نیاز داشته باشید ما میگیریم. شما فقط باید با اماکن، هماهنگ
کنید»به هر صورت برای پولدرآوردن چهرهها و پولدرآوردن از چهرهها
راههای بسیاری هست که این هم ظاهرا یکی از این راههاست.
رویگری: هیچ نسبتی با این موسسه ندارم
برای روشنشدن موضوع با یکی از هنرمندانی که این شرکت او را رییس
هیاتمدیره خود معرفی کرده تماس گرفتیم. رضا رویگری اول از موسساتی گله
میکند که در شهرستانها با اسم او کلاسهای بازیگری برگزار میکنند و بعد
میگوید: «از زنجان و از چندتا شهر دیگر به من زنگ زدهاند که کلاس بازیگری
در این شهرها دارم در حالی که من روحم از این قضیه خبر ندارد! بعد حتما به
کسانی که ثبتنام کردهاند میگویند رویگری نیامد. به همین راحتی؛ اسم ما
را خراب میکنند، البته اگر اسمی داشته باشیم. موسسهای هم بهنام (...)
هست که اسم من را بهعنوان رییس هیاتمدیرهاش برده است.»رضا رویگری
میگوید اهل شکایت نیست اما در سایت خودش اعلام کرده که هیچ نسبتی با این
موسسه ندارد. اگر به سایت شخصی رضا رویگری سری بزنید با این نوشته مواجه
میشوید: «دوستان به اطلاع میرسانم که رضا رویگری عضویت در موسسه (...) را
تکذیب میکند. این گروه بهتازگی ویدیویی منتشر کردند و رضا رویگری را
بهعنوان یکی از اعضای اصلی خود معرفی کردند در صورتی که رویگری هیچ سمتی
در (...) نداشته و نخواهد داشت.» خود رویگری میگوید: «این موسسات با
اسمهایی که میبرند دارند خودشان را گنده میکنند. زمانه بدی شده و همه
دنبال چاپیدن هستند. اکبر عبدی و بهداد سلیمی هم به من گفتند ما بهخاطر
اسم تو به این موسسه رفتیم و نمیدانستیم تو آنجا نیستی. گفتهاند با یک
عده از هنرمندان قرارداد دارند.» تکذیب رویگری تلنگری است برای اینکه
ادعاهای شرکت درباره اسامی هنرمندان را چشم بسته نپذیریم. حالا باید دید
مراجع قضایی با ادعاهای این شرکت چه میکنند.