تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 29
کد خبر: ۲۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷

نمکزاری به نام دریاچه ارومیه!

یک استاد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام نور ارومیه گفت: زمان طلایی برای نجات دریاچه ارومیه تمام شده است.
تدبیر24: غلام حسین لفظی افزود: باید برای احیای دریاچه ارومیه، زمانی که هنوز این دریاچه به طور کامل خشک شدن را به چهره خود ندیده بود به فکر می‌افتادیم. اکنون بیش از 94 درصد دریاچه خشک شده و به نمک زار تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: در شهریور سال گذشته، دریاچه ارومیه 10 میلیارد مترمکعب آب داشت، یعنی یک سوم آب آن خشک شده بود و از آن زمان تاکنون که 11 ماه گذشته است فقط 3 میلیارد مترمکعب آب در دریاچه باقیمانده است. رو به زوال بودن سریع دریاچه به طور مشهود دیده می‌شود، پس نباید با اهداف بلند پروازانه به قضیه نگاه کنیم و فقط در حد حرف عمل کنیم.

لفظی گفت: خشکی دریاچه ارومیه یک مشکل فراملی است چرا که تبعات آن می‌تواند زندگی میلیون‌ها انسان را مختل کند و حتی آسیب‌های جانی در پی داشته و آن منطقه را خالی از سکنه خواهد کرد. ما به طور ناخواسته باعث خشکی دریاچه ارومیه شدیم و باید برای احیای دریاچه هم صبور باشیم و توقع احیای دریاچه در کوتاه مدت را نداشته باشیم چرا هزینه بر و زمان بر است.

وی افزود: در مجلس اسلامی در رابطه با دریاچه ارومیه طرح‌هایی تصویب شد که 6 مورد از این طرح‌ها مطالعاتی هستند که بسیار حائز اهمیت است و لازم است به آنها توجه ویژه شود. این راهکارها باید در درجه اول باعث تثبیت دریاچه شود و نگذاریم دریاچه بیشتر از این خشک شود.

لفظی تصریح کرد: وزارت نیرو که همه انتقادات به سمت آنهاست به تنهایی نمی‌تواند این مهم را به دوش بکشد و خارج از توان این وزارتخانه است پس باید تمامی وزارت خانه‌ها برای احیای دریاچه ارومیه همکاری کنند.

وی افزود: اگر از لحاظ اکوسیستم به دریاچه ارومیه بنگریم می‌بینیم که در واقع چیزی از اکوسیستم باقی نمانده و تنوع زیستی دریاچه در حال از بین رفتن است، چندین عامل باعث این وضع شده‌اند که مهمترین آنها ایجاد شهرک گلمان و پل میان گذر است.

این مدرس دانشگاه افزود: مشاهدات میدانی و آمارها، نشان‌دهنده این است که احیای دریاچه ارومیه به حالت قبل بعید به نظر می‌رسد ولی باید امیدوارانه به قضیه نگاه کنیم و دست از تلاش برنداریم چراکه دریاچه ارومیه میلیون ها سال قدمت دارد. وظیفه ما حفظ این دریاچه به هر قیمتی است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: