تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۳۰۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
دکتر احمد شیرزاد فعال سياسي و استاد دانشگاه

كارنامه دولت؛ در دوران گذار

در يک سال گذشته وزارت امور خارجه با عملکرد مطلوب، تلاش کرد وضعيت دشوار سياست خارجي را سامان دهد و اگر شرايط داخلي بهتر بود، امکان رسيدن به توافق در همان پايان شش ماهه وجود داشت . . .
تدبیر24: امروز 13 مردادماه، سالگرد تحليف دکتر روحاني است. اگر به انتظارات جامعه از دولت جديد با لايه اي از واقع بيني بنگريم، رضايت نسبي از عملکرد دولتمردان، وجود داشته است و به هر حال، فرآيند نگران کننده اي که اقتصاد و سياست خارجي ايران به ويژه از سال 91 طي کرد؛ متوقف شده است. اما اگر به ايده آل ها بنگريم و مسير توسعه اي کشورهاي اطراف ما که پتانسيلي نصف ما داشتند؛ در نظر گرفته شود، اهميت زمان ازدست رفته و فرصت بسيار گذران پيش رو، بيشتر درک خواهد شد. در يک سال گذشته، منحني هاي آماري که نزولي شده بودند، اغلب، ثابت نگه داشته شده و در پاره اي موارد، روند صعودي پيموده اند؛ اما اين کافي نيست.

دنياي پيرامون ما صبر نمي کند تا خود را به قافله رشد و توسعه آنان برسانيم بلکه با شتاب بسيار به حرکت خود ادامه خواهد داد. طي يک سال گذشته چالش هايي وجود داشت که حل آنها در مدت زمان کوتاه تري، امکانپذير بود. در آمار مرکز آمار ايران آمده بود که رشد منفي4/5 در سال 91 به منفي 2/2 در زمان دولت جديد رسيده است اما به هر حال اين عدد همچنان منفي است و اين يعني بهره مندي ايرانيان از مواهب زندگي، کاهش يافته است. در زمان مجلس ششم، کشور رشد پنج درصدي را تجربه مي کرد و نگارنده و همکارانم، هنگام بررسي سند چشم انداز 20ساله و برنامه چهارم توسعه که منطبق با آن نگارش يافته بود، رشد اقتصادي هشت درصدي را کاملاقابل دسترس مي ديديم. متاسفانه در هشت سال استقرار دولت هاي نهم و دهم، اين روند به وضعيت نگران کننده اي، تغييرجهت داد. اگر مي خواهيم به مسير روبه رشد برگرديم، بايد دانست که زمان شعار سپري شده و بايد عملگرايي علمي را در دستور کار قرار داد.

در يک سال گذشته وزارت امور خارجه با عملکرد مطلوب، تلاش کرد وضعيت دشوار سياست خارجي را سامان دهد و اگر شرايط داخلي بهتر بود، امکان رسيدن به توافق در همان پايان شش ماهه توافقنامه ژنو وجود داشت. تمديد چهارماهه اين توافق، به سود ايران نيست و بايد اميدوار بود پيش از اين مدت زمان، توافق جامع حاصل شود. پس از آن مي توان از وزارت نفت نام برد که با وجود شرايط دشوار تحريم، فضاي صنعت نفت کشور را مثبت کرده است. کارشناسان از بخش کشاورزي و رشد مثبت آن نيز سخن مي گويند و وزارت علوم با وجود همه موانع توانسته در دانشگاه ها دلگرمي ايجاد کند. وزارت بهداشت اگرچه با کمبود بودجه حاصل از وضعيت اقتصادي مواجه بوده اما با اجراي طرح تحول نظام سلامت، رضايت نسبي مردم را کسب کرده است. اما وزارت آموزش وپرورش همچنان، به کندي حرکت مي کند و وزارت کشور، توقع راي دهندگان به دولت يازدهم را برآورده نکرده است.
توقع مردم از دولت براي يک سال آينده؛ بالاست. به هر حال يک سال گذشته، دوران انتقالي بود و مردم به خوبي، محدوديت هاي اين شرايط را درک مي کنند اما براي يک سال آينده، اعضاي دولت حتما متوجه توقعات مردم هستند. به نظر مي رسد اگر در سياست خارجي تحولي رخ دهد، راه براي فعاليت بهتر مديران باز مي شود؛ اما اگر اين اتفاق ديرتر بيفتد فرصت ها از دست خواهد رفت. کشور بيش از اين نيازمند استفاده از مديران کارآمد است و تندروها بهتر است دست از مخالفت با اين روند بردارند. به عنوان نمونه، در حوزه وزارت علوم، شخصيت هاي معتدلي مانند دکتر توفيقي نيز از سوي نمايندگان تندرو مجلس تحمل نمي شوند. برخي مديران ممکن است باب طبع طيفي از مجلسيان فعلي نباشند اما براي استفاده بهينه از مديران کارآمد کشور، بايد سطح تحمل را افزايش داد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: