تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۳۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
معادله پیچیده بین اسراییل، حماس و عربستان

راز رویکرد ویژه عربستان در جنگ غزه

پادشاهی عربستان سعودی تا کنون درباره جنگ غزه اعتراض قابل توجهی ارائه نکرده است و تا حدی نسبت به جنایات رژیم اسراییل سکوت کرده است. به نظر عده ای این رفتار برگرفته از تاریخچه پیچیده میان اسرائیل ، عربستان و حماس است.
تدبیر24: پادشاهی عربستان سعودی تا کنون درباره جنگ غزه اعتراض قابل توجهی ارائه نکرده است و تا حدی نسبت به جنایات رژیم اسراییل سکوت کرده است. به نظر عده ای این رفتار برگرفته از تاریخچه پیچیده میان اسرائیل ، عربستان و حماس است.

به گزارش پیام نو  اخیراعربستان سعودی از ارسال ۵۳ میلیون دلار کمک اضطراری به قربانیان جنگ خونین غزه خبر داد و پادشاه عبدالله بن عبدالعزیز جنگ غزه را جنگ علیه بشریت خواند. تحلیل گر المانیتور اما  معتقد است با وجود محکوم کردن کشتار غزه توسط پادشاه عربستان، ملک عبدالله به طور تعمدی  از اشاره مستقیم به اسرائیل خودداری کرده است.

به نظر می رسد یکی از اهداف اصلی عربستان در جنگ غزه حمایت از متحد خود عبدالفاتح السیسی رئیس جمهور مصر بود که با کمک های مالی ریاض به قدرت رسید. ریاض و قاهره از اخوان المسلمین نفرت دارند و از آنجا که جنبش حماس معادل فلسطینی اخوان المسلمین مصر محسوب می شود، تا حدودی می توان فهمید چرا عربستان تمایلی به حماس ندارد. السیسی هم خواهان تحقیر بیشتر جنبش اخوان است. تفاوت عمده جنگ کنونی غزه با جنگ غزه در سال ۲۰۱۲ این است که  در آن زمان اخوان المسلمین در قاهره قدرت را در دست داشتند و از حماس حمایت می کردند اما با خلع محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر این حمایت ها هم فروکش کرد.

در این میان پادشاه عربستان از محبوبیت حماس درمیان جوانان سعودی به دلیل مبارزه آنها با اسرائیل آگاه است  و  خاندان سلطنتی هم به نرمش زیاد درمقابل اسرائیل تمایل ندارند . عربستان و اسرائیل در جریان جنگ سرد در یک جبهه  و برضد اتحادجماهیرشوروی بودند.  درعین حال عربستان سعودی با نقش اسرائیل در جنگ افغانستان در دوران جنگ سرد که از سوی سیا  و دولت آمریکا پیشنهادشده بو، به شدت مخالفت کرد. عربستان و اسرائیل در زمین خاورمیانه اما همیشه در دو سوی مخالف یکدیگر قرار داشته اند. درزمان جنگ ایران و عراق، عربستان سعودی از صدام حسین حمایت کرد درحالیکه اسرائیل علی رغم دشمنی با نظام  انقلابی ایران این رویکرد را دنبال نکرد. درعین حال امروز اسرائیل و عربستان سعودی هر دو درباره برنامه هسته ای ایران موضع مخالف دارند.

عدم تمایل عربستان سعودی به شراکت با اسرائیل و حتی عدم شراکت غیرمستقیم نشانگر استراتژی و ملاحظات سعودیها نسبت به حقوق مردم فلسطین است. مسئله فلسطین در بین عامه مردم در عربستان سعودی امری با اهمیت و حساس  تلقی می شود و حتی بر روابط عربستان و آمریکا نیز تاثیر گذار بوده است.

این معادل سه جانبه نشان می دهد چرا عربستان علی رغم مخالفت با جنگ در غزه اما از محکوم کردن مستقیم اسراییل و ستایش و حمایت از حماس خودداری می کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: