جدال مجلس و وزارت علوم هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است. مجلس هم چنان بر استیضاح اصرار میکند و چارهجوییها نیز میسر واقع نشده است. اخراج دانشجویان ستارهدار و تغییر انتصابها حرف اول و آخر نمایندگان مجلس است. نمایندگان حالا یک ماه به وزیر علوم فرصت دادند تا نگرانیهای آنان را رفع کنند. نگرانیهایی که برخی از منتقدان آن را ناشی از درگیریهای حزبی و جناحی میدانند و بر مبنای حقوقی آن شک دارند.
تدبیر24: غلامرضا
تاجگردون، نماینده اصلاحطلب درباره طرح استیضاح وزیر علوم گفت: اگر دکتر
فرجیدانا در مجلس تمام واقعیتهای حوزه وزارت علوم را بگوید، حتما می
تواند رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.
این
نماینده مجلس در گفتوگو با «آفتاب» با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان
مجلس افرادی هستند که به دلایلی شاید درباره موضوعاتی که در وزارت علوم در
دوره قبل اتفاق افتاده یا اطلاع کاملی ندارند و یا اینکه تا به حال سوال
نکردهاند، گفت: الان واقعاً این دسته از نمایندهها منتظر دریافت پاسخ
شفاف و روشن هستند. در واقع اگر این پاسخ به صراحت به اینها داده شود و
فسادهایی که در وزارت علوم تا به حال اتفاق افتاده با جزئیات و به طورکامل
توضیح داده شود، نمایندگان حق را به وزیر علوم خواهند داد.
وی
افزود: ما در عرصه وزارت علوم با عدد مقدس 3000! بورسیه غیرقانونی روبرو
هستیم اما کسانی که به این مسئله و افشاشدن آن اعتراض دارند، کسانی هستند
که منافع خاصی در این تخلف داشتند.
تاجگردون
ادامه داد: در این اواخر دو گزارش که یکی درباره فساد در وزارت علوم و
دیگری فساد در تخصیص یارانهها به مطبوعات بوده منتشر شده است و هر دو این
گزارشها نشان داده که چه گروههایی در این منافع دست داشتند. چرا یک
هفتهنامه چندین برابر یک روزنامه تاثیرگذار یارانه دریافت کرده است؟ خوب
الان که این منافع به خطر افتاده این عده ناراحت هستند. برای همین تمام
بهانهها را به مقدسات ربط میدهند اما هیچ کدام از این بحثها ریشه در
واقعیت ندارد.
تاجگردون
درباره یکی از دلایل طرح سوال از وزیر علوم که درباره معاونتهای دکتر
فرجیدانا است، گفت: طرح این مسائل و موضوعات فرار به جلو است که توسط
کسانی مطرح میشود که یا عامل تخلف بودند و یا اینکه از نفعی در این
تخلفها داشتهاند. در واقع طرح این سوال مقاومتی است که بعضی از نمایندگان
درباره وزیر علوم نشان میدهند که چرا خیلی از این تخلفهای شده است.
این
نماینده گفت: سوال از وزیر در تمام حوزهها حق نمایندگان است. شاید من هم
در حوزه اقتصاد سوال داشته باشم اما در هر مواردی باید منافع جامعه را در
نظر داشت؛ کسانی که از دولت طرح سوال میکنند، شتابنده عمل میکنند و
متاسفانه به این منافع توجه نمیکنند.
تاجگردون
در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب که آیا این رفتارها سرآغاز تقابل مجلس و
دولت تعبیر میشود یا نه، گفت: من در حوزه دولت و مجلس تقابلی را نمیبینم.
در مسائل مهم ما هیچ تقابلی نداریم. اینها ایراداتی هستند که قابل برطرف
شدن است. اما همه اینها نیاز به صبر و حوصله دارد تا مشکلات حل شود و
عدهای تندرو هم درمجلس متوجه رفتار خود بشوند.
نماینده
گچساران درباره اینکه آیا استیضاح کنندگان درباره افکار عمومی به ارزیابی
دقیقی رسیدهاند یا نه و اینکه میدانند که اقبال عمومی به عملکرد وزرات
علوم چیست، گفت: استضاح کردن وزرا در مجلس این فرایند را طی نمیکند و
ارزیابی اتفاق نمیافتد. بالطبع اگر این ارزیابی صورت میگرفت شاید این
مسائل هم پیش نمیآمد اما باید نظر افکار عمومی مورد توجه باشد. مسئله اصلی
ارزیابی برنامههای وزارتخانهها خارج از دیگاه سیاسی-جناحی است.
عقلای مجلس تندروهای مجلس بگیرند
محمد جواد صافیان، استاد فلسفه دانشگاه اصفهان نیز در گفتوگو با «
آفتاب»
درباره سیاسیکاریهای مجلس علیه دولت گفت: «از عجایب روزگار ما این است
که مجلس بهجای مواخذه افرادی که بورسیه گرفتهاند، به پیگیران این مسئله
اعتراض کردهاند.»
صافیان افزود: «عقلای مجلس
باید با تندرویها مبارزه کنند. تندرویها و در نظر گرفتن منافع حزبی و
گروهی هرگز برای جامعه علمی کشور مفید نبوده و نیست.»
عدهای در مجلس دغدغه جناحی دارند نه علمی
دکتر فیاض زاهد نیز در گفتوگو با «
آفتاب»
درباره طرح استیضاح وزیرعلوم در مجلس میگوید: رفتار بعضی از نمایندههای
مجلس رفتاری کاملاً سیاسی است. وقتی وزیر علوم روی منافع عدهای پا بگذارد،
سهمیههای غیرمجاز آنها در بورس تحصیلی را خدشهدار کند؛ از رفتارهای
غیرعلمی و غیرآکادمیک عدهای جلوگیری کند، در نهایت اتفاقی که میافتد این
است که عدهای دست به دست هم میدهند تا از منافع خودشان دفاع کنند.
وی
ادامه داد: در واقع عدهای در مجلس دغدغه علم ندارند و دغدغه آنها منافع
گروهی و فردی خودشان است. افکار عمومی خواست و مطالبه خود را در 24 خرداد
1392 به صورت علنی بیان کرده است. رفتار این نمایندهها خواست افکار عمومی
نیست و خواست افکار عمومی همان است که مردم با رای خود بیان کردهاند. اگر
پاسخ افکار عمومی همسان با رفتاربعضی از نمایندگان بود حتماً به آقایان
قالیباف و سعید جلیلی رای میدادند نه به دولت اعتدال و مشی و روش آن.
دکتر
زاهد افزود: البته دکتر روحانی و مردم باید از آقای فرجیدانا ممنون
باشند و اگر به هر دلیلی وزیر علوم نتوانست در مجلس رای اعتماد را به دلیل
استیضاح کسب کند باید دکتر جعفر توفیقی را به عنوان وزیر علوم معرفی کنند.
ایشان باید بدانند که در برابر رای و اعتماد مردم پاسخگو هستند و مردم و
افکار عمومی از وزیر علوم و عملکرد آن ناراحت نیستند.