تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۳۱۴۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
روزنامه وطن امروز نوشت:

چرادولت موضوع رانت را کش ميدهد؟

رئيس جمهور حتي منتقدان را دروغگو و موضوع رانت را دروغ مي داند. به نظر مي رسد دولتي ها فکر مي کنند موضوع رانت 650 ميليون يورويي مي تواند ابزار مناسبي براي مظلوم نشان دادن دولت باشد و . . .
تدبیر24: منتقدین - حدود 8 ماه است درباره رانت 650 ميليون يورويي اخبار مختلفي منتشر مي شود اما عجيب و غريب ترين خبر در اين باره دفاع رئيس جمهور از اين رانت بود. در حالي که پيش بيني مي شد با راي دادستان ديوان محاسبات، پرونده اين رانت روشن شود اما در کمال تعجب، مشاهده شد مسوولان دولتي قصد تمکين ندارند. در آخرين مورد رئيس جمهور وارد ماجرا شد و در نقش يک مدافع تمام قد، از اين رانت حمايت کرد. تحليل روحاني از اين رانت اين بود که مي خواهند با استفاده از اين دروغ ها (رانت 650 ميليون يورويي) بر رسوايي هاي گذشته سرپوش بگذارند. با اظهارات اخير رئيس جمهور بيان چند نکته ضروري به نظر مي رسد.

1 مخاطب روحاني چه کسي بود؟ روحاني از يک طرف مي گويد خوردند و بردند و از يک طرف مي گويد با استفاده از دروغ هايي مانند رانت 650 ميليون يورويي مي خواهند بر آن رسوايي ها سرپوش بگذارند. هيچ شکي نيست که رئيس جمهور، احمد توکلي نماينده مردم تهران را که موضوع رانت 650 ميليون يورويي پيگيري مي کرده، مي شناسد و مي داند وي يکي از منتقدان سرسخت سياست هاي اقتصادي دولت گذشته و همواره به برنامه هاي اقتصادي دولت دهم معترض بود. آيا آقاي روحاني فکر مي کند همين آقاي توکلي که منتقد بسياري از سياست هاي دولت سابق بوده قصد دارد بر پرونده هاي دولت دهم سرپوش بگذارد؟ آيا مخاطب آقاي روحاني غير از توکلي، ديوان محاسبات کشور هم هست؟ دادستان ديوان محاسبات کشور چند هفته قبل در اطلاعيه اي رخ دادن اين رانت را تاييد و اعلام کرد به مسوولان تذکر داده شده است. از طرفي رئيس جمهور نيز مي گويد: «نبايد به هر چيزي تکيه کنيم و به شايعه اي اعتماد کنيم. متاسفانه کسي حرفي مي زند و آن حرف ناصواب مدام تکرار مي شود.» آيا اين سخنان بدين معناست که آقاي توکلي شايعه پراکني مي کند، رسانه ها هم منتشر مي کنند و ديوان محاسبات هم تکرار مي کند؟

2 چرا دولت موضوع رانت را کش مي دهد؟ در حالي که پيش بيني مي شد با اعلام نظر دادستان ديوان محاسبات همه به راي اين مرجع قانوني تمکين کنند، ناگهان مسوولان دولتي خود به عنوان يک مدعي ظاهر شدند و انتقادات بسياري به توکلي و ديوان محاسبات وارد کردند. حتي عنوان شد ديوان محاسبات با اين اطلاعيه در کار شوراي رقابت که متولي تشخيص رقابت در بازار است دخالت کرده است. سخنان روحاني نيز نشان داد دولتي ها قصد ندارند حالاحالاها دست از اين موضوع بردارند و مي خواهند از مساله اي که کاملابه ضررشان است، استفاده رسانه اي کرده و اعلام کنند منتقدان دولت عليه دولت هجمه مي کنند. رئيس جمهور حتي منتقدان را دروغگو و موضوع رانت را دروغ مي داند. به نظر مي رسد دولتي ها فکر مي کنند موضوع رانت 650 ميليون يورويي مي تواند ابزار مناسبي براي مظلوم نشان دادن دولت باشد و مي خواهند با استفاده از آن اين موضوع را القا کنند که منتقدان دولت به دروغ و شايعه پراکني متوسل شده اند اما مسوولان در اين باره دچار يک خطاي استراتژيک شده اند چراکه منتقدان دولت با استفاده از سند و منابع قانوني اين تخلف را به اثبات رسانده اند و نمي توان با تهمت زدن به منتقدان از وقوع مسووليت اين رانت شانه خالي کرد.

3 موضوع رانت 650 ميليون يورويي يک مساله بسيار ساده بوده است؛ وزارت صنعت و يک تاجر خاص تفاهمنامه اي امضا مي کنند و تسهيلاتي براي اين تاجر خاص در نظر گرفته مي شود. توکلي به عنوان نماينده ملت نيز اعلام مي کند چنين تسهيلاتي براي تاجران مفيد است و موجب تعادل در بازار مي شود به شرطي که براي همه تاجران باشد، نه فقط يک تاجر خاص. اگر اين تسهيلات براي يک تاجر باشد رانت به وجود آمده است. جالب اينکه اين نماينده مجلس قبل از هر کسي، مسوولان را مطلع مي کند و نامه هاي فراواني به آنها مي نويسد.

اين نماينده اصلاقصد نداشته چنين تخلفي را رسانه اي کند اما وقتي مي بيند مسوولان فقط وعده مي دهند و اين تسهيلات را براي ديگر تاجران قرار نمي دهند، موضوع را رسانه اي مي کند. موضوع رانت 650 ميليون يورويي مي توانست بسيار مسالمت آميز تمام شود اما مسوولان در اقدامي جالب و حساب شده عليه اين رانت موضع گرفتند و آن را غيرواقعي خواندند. جالب اينکه تاجر خاصي که يک طرف اين رانت بوده يکي از بزرگ ترين بدهکاران بانکي است و بيش از 1000 ميليارد تومان معوقه بانکي دارد. رئيس جمهور خواسته يا ناخواسته از اين بدهکار بانکي نيز حمايت کرده و موجب شده بر تخلفات احتمالي اين رانت خوار سرپوش گذاشته شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
0
0
روزنامه وطن بگو تسهیلات را با س می نویسند یا با ص یا با ث
نظر شما: