تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 29
کد خبر: ۳۱۸۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
دکتر احمد شیرزاد استاد دانشگاه

بگذارید بهار به دانشگاه برسد

هنوز بهار دانشگاهی شکوفا نشده که عده‌ای به وزارت علوم نظرات خود را تحمیل می‌کنند. آنان مطمئن باشند که این رفتار تندروانه از چشم دانشگاهیان و مردم پنهان نخواهد ماند.
تدبیر24: نمی‌توان ارتباطی بین سخنان اخیر رئیس‌جمهوری و استیضاح وزیر علوم یافت چراکه سخنان آقای رئیس‌جمهوری در یک زمینه و ماجرای استیضاح وزیر علوم در زمینه دیگری است. مجلس اگر می‌خواهد پاسخی برای سخنان روز دوشنبه دکتر حسن روحانی داشته باشد، دلیلی ندارد این پاسخ را دانشگاهیان و مردم بدهند که اگر چنین باشد نشان از عدم بلوغ سیاسی خواهد بود.

فرجی‌دانا کارنامه قابل دفاعی در وزارت علوم دارد و نمایندگان استیضاح‌کننده اگر موضوعی برای طرح دارند باید آن را مستند و مستدل بیان کنند. وزیر علوم در فضای دانشگاه‌ها کاملا محتاطانه و با رعایت همه جوانب حضور یافته و فعالیت داشته و سعی کرده تا از رفتار سیاسی به دور باشد. اما اگر جناح خاصی فکر می‌کند که می‌توان دانشگاه‌ها را با فضای گذشته اداره کرد، بحث دیگری است که ایراد آن در این مقاله نمی‌گنجد.

اگر از آقای وزیر توقع رفتار حرفه‌ای در بحث عزل و نصب‌ها هست نباید انتظار داشت که نگاه جناحی در دانشگاه‌ها حاکم شود که خوشبختانه شخص آقای فرجی‌دانا نیز متوجه این موضوع هستند اما به نظر می‌رسد که جریان تندرو اینچنین فکر نمی‌کند و بر این نظر است تا با اعمال فشار بتواند مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها را در دست بگیرد که به‌طور حتم ناموفق خواهد بود چراکه در این میان، افراد زیادی حضور دارند که خود را به رنگ و آب دلخواه درآورند و فقط تعداد محدود و انگشت‌شماری وفادار خواهند ماند لذا توصیه دلسوزانه به این جریان تندرو آن است تا انتصابات را جناحی نکرده و اجازه دهند بر اساس صلاحیت‌های علمی و تجربه‌ها افراد به مسئولیت‌ها و مسند‌ها برسند. در جریان استیضاح‌ها عده‌ای آقای وزیر را به افشای تخلفات برای تخریب جریان تندرو فرامی‌خوانند که کار سنجیده‌ای نیست؛ افشای تخلفات را مصلحت و قوانین روشن می‌کند پس چنانچه مصلحت ایجاب می‌کرد تا تخلفات افشا شوند آقای فرجی‌دانا چه در استیضاح و چه در خارج از آن ملزم به افشا و ایراد آن هستند ولی اگر مصلحت بر افشای آن تخلفات نبود، نباید بازگو شود. این شیوه منسوخ حامیان دولت گذشته است که از افشای تخلفات بهره‌برداری سیاسی کرده و با برهم زدن آرامش، فضا را به نفع خود ترسیم می‌کنند. نباید رفتارها همچون گذشته باشد بلکه باید تعامل در دستور کار قرار بگیرد و مجلس در ضمن حفظ شأن و جایگاه خود، اجازه ندهد تا چهره نامناسبی از خانه ملت در بین ملت ترسیم شود.

آقای فرجی‌دانا در بین آحاد مردم نه یک چهره دولتی که یک چهره دانشگاهی شناخته می‌شوند و استیضاح سریع ایشان ناراحتی دانشگاهیان را به‌همراه خواهد داشت که درنهایت جایگاه مجلس را نزد آنان تضعیف می‌کند. استیضاح وزیر علوم بسیار زود کلید زده شد البته مشخص بود که جریان تندروی مجلس دنبال بهانه و فرصت است و اجازه نمی‌دهد تا آب خوشی از گلوی دولت و حامیانش پایین برود. شاید این جریان فراموش کرده باشد که چه عملکردی در دانشگاه‌ها داشت و برای فضای دانشگاهی مشکلات عدیده پدید آورد. وزیر علوم از زمان حضور بر صدر وزارتخانه تخلفی نداشت و تا به امروز هنوز قریب به اتفاق مسئولان و مدیران دانشگاهی دست به عصا و محتاط رفتار می‌کنند. بی‌انصافی است که به پیام 24 خرداد بی‌تفاوتی شود، حماسه‌ای که بخش عمده‌ای از آن حاصل تلاش باشکوه دانشگاهیان بود.

دولت مدیون دانشگاه است. پس برای ادای دین به دانشگاهیان موظف است تا فضای دانشگاه‌ها را تغییر دهد. پسندیده نیست دولتی برخاسته از آرای دانشگاهیان در فضای دانشگاهی به چهره‌های فاقد صلاحیت علمی یا چهره‌های ضددانشگاهی و ضددانشجویی میدان دهد. مگر رای بدون توقع ممکن است که عده‌ای بخواهند توقع دانشگاهیان را کتمان کنند. هنوز بهار دانشگاهی شکوفا نشده که عده‌ای به وزارت علوم نظرات خود را تحمیل می‌کنند. آنان مطمئن باشند که این رفتار تندروانه از چشم دانشگاهیان و مردم پنهان نخواهد ماند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پردیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
0
0
من با سخن آقای شیرزاد موافق نیستم ,وقتی کسی به شما حمله ور میشود آنستکه از منطق دور شده وشما بایستی از خود دفاع کنید ,نه آنکه گردن خم کنید تا آنچه را آنها صلاح بدانند عمل کنند .اینجا مقابله به مثل است, چشم در مقابل چشم ,وظیفه آقای فرجی دانا است که از دانشجویان بیدفاع و مظلوم بهر طریقی دفاع کند,در اینجا نقش نمایندگان ظلم آشکار به قشر علمی کشور است ,قانون اساسی در فصل سومش به مردم حق آزادی مشروع داده که اگر این مشروعیت توسط چند نماینده سلب شود که ما برده خواهیم بود و انسانیت ما هم زیر سؤال است.فرجی دانا خیلی خیلی محکم در مقابل زورگویان بایستد تا مردم در آینده نزدیک جواب دندان شکن دیگری به آنها داده و درس تاریخی انقلاب را بار دیگر به آنها گوشزد خواهیم نمود..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
0
0
اگر میخواین مثل دوران اصلاحات شکوفا بشه، همون بهتر که نشه
فقط تحصن و اعتراض و درگیری
سودش را هم سیاسیون بردند و دودش رفت تو چشم ما دانشجوها
نظر شما: