نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

مرتضی عزتی - ديدگاهي در ايران امروز به صورت واقعي يا در سايه در بخش‌هايي از جامعه قدرت را در دست گرفته است كه مسوول به قهقرا بردن ايران است
جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 05
کد خبر: ۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
سرنخ نوشت:

مرگبارترین حوادث آتش‌بازی دنیا

همه خوشحال هستند، انفجار وسایل آتش‌بازی، آسمان را روشن کرده است که هر کدام رنگ خاصی دارند چشم‌ها را خیره می‌کند. فریاد شادی ....
تدبیر24: همه خوشحال هستند، انفجار وسایل آتش‌بازی، آسمان را روشن کرده است که هر کدام رنگ خاصی دارند چشم‌ها را خیره می‌کند. فریاد شادی مردم به هوا بلند شده اما آنها نمی‌دانند که تا دقایقی دیگر فاجعه‌ای رخ خواهد داد. فاجعه‌ای که جان افراد بسیاری را می‌گیرد و آدم‌های زیادی را هم روانه بیمارستان می‌کند این حکایت تکرای حوادثی است که در مراسم آتش‌بازی رخ داده است.

 

شهر آتش‌بازی

شهر «سیواکاسی» در جنوب هندوستان به مرکز تولید وسایل آتش‌بازی مشهور ا ست، در این شهر هفت‌ کارخانه تولید وسایل آتش‌بازی وجود دارد که سال 2012 انفجار یکی از این کارخانه‌ها فاجعه بزرگی به بار آورد.

کارخانه «آم ساکتی» بدون داشتن مجوز کار، در شهر افتتاح شده و عده زیادی در کارخانه‌ای که از کمترین امکانات ایمنی برخوردار بود مشغول به کار شده بودند. سال 2012 کارگرها مشغول مخلوط کردن چند ماده شیمیایی منفجره خطرناک در یک اتاق بسیار گرم بودند که گرمای اتاق باعث شد مواد منفجره آتش بگیرد.

شعله‌های آتش آنقدر به سرعت به همه جا سرایت کرد که مهار آن به دست کارگرها غیرممکن بود. پنج ساعت تمام کارخانه در آتش سوخت تا مأموران آتش‌نشانی خود را به محل حادثه رساندند.

در این حادثه چهل نفر جان خود را از دست دادند و بیشتر از 70 نفر به طرز فجعی زخمی شدند. درپی این حادثه، مسئولان کارخانه دستگیر شدند. دولت هند بسیاری از کارخانه‌های دیگر را خراب کرد و همچنین بیش از 150 کارگاه کوچک ساخت وسایل آتش‌بازی که بدون مجوز باز شده بودند نیز بسته شد. اما همچنان شهر سیواکاسی یکی از خطرناک‌ترین شهرهای هند به شمار می‌رود زیر دست کم ماهی یک‌بار حادثه انفجار در آنجا رخ می‌دهد.

 

پل ویران

ژانویه 2013 کامیونی حاوی مقدار زیادی مواد و وسایل آتش‌بازی در یکی از بزرگراه‌های چین در حرکت بود. راننده قصد داشت محموله را به استان هینان چین برساند و برای رسیدن به مقصد می‌بایست از روی پل بزرگراه عبور می‌کرد. همه مسائل امنیتی برای جلوگیری از هرگونه انفجار رعایت شده بود. وقتی راننده به پلی که بیش از 50 متر ارتفاع داشت رسید، سرعت خود را کاهش داد تا بتواند از روی پل عبور کند اما ناگهان پل فرو ریخت.

صدها ماشین و کامیون به یک‌باره سقوط کردند این سقوط باعث انفجار عظیمی شد که در آن 26 نفر کشته شدند آمار زخمی‌های این حادثه آنقدر زیاد بود که شمار دقیقی از آن در دست نیست.

 

خسارت میلیون دلاری

سال 2004 آتش گرفتن یک کارخانه تولید وسایل آتش‌بازی در دانمارک، خسارت بسیاری را به بار آورد. وقتی کارخانه منفجر شد چندین گروه آتش‌نشانی برای مهار آتش اعزام شدند، اما آنها تا ساعت بعد نتوانستند آتش را مهار کنند در این حادثه یک آتش‌نشان جان خود را از دست داد و 34 مأمور دیگر هم به دلیل تنفس گازهای مسموم دچار مشکلات تنفسی شده و تعدادی از آنها نیز دچار سوختگی شدند. شدت انفجار آنقدر زیاد بود که آتش به نواحی دیگر نیز سرایت کرد و 17 نفر از اهالی منطقه نیز مصدوم شدند. این حادثه مرگبار در مجموع 140 میلیون دلار خسارت به بار آورد.

 

کارخانه‌ای در آتش

گفته می‌شود حادثه‌ای که سال 2000 اتفاق افتاد، بدترین حادثه بازی در طول تاریخ به شمار می‌رود.

این حادثه در یک کارخانه ساخت محصولات آتش‌بازی رخ داد که در نزدیک منطقه مسکونی آنشده هلند بود. فاجعه با یک اتش‌سوزی کوچک در داخل کارخانه شروع شد اما چون بشکه‌های محتوی مواد آتش‌بازی کنار هم چیده شده بودند. با سرایت آتش‌ به یکی از انها همه بشکه‌ها آتش گرفت و 100 تن مواد منفجره‌ آتش بازی که قدرت آنها به اندازه یک بمب بزرگ بود ناگهان ترکید. طولی نکشید که همه ساختمان کارخانه در یک چشم برهم زدن با خاک یکسان شد. صدای مهیبی در همه جا پیچید و فقط دود و شلعه‌های آتش بود که دیده می شد در این فاجعه اسف‌بار 23 نفر جان خود را از دست دادند و 947 نفر به شدت زخمی شدند. شدت حادثه آنقدر زیاد بود که خانه‌های مسکونی اطراف کارخانه نیز ویران شده و 1250 نفر از ساکنان منطقه بی‌خانمان شدند.

 

شوخی دیوانه‌وار

چهارم جولای سال 2007 «تونی گلن راجر» یکی از ساکنان منطقه تامپا تصمیم گرفت به چادر وسایل آتش‌بازی فروشی گلکسی، در فلوریدا برود اما این مردم 41 ساله در چادر پر از مواد منفجره دست به کار احمقانه‌ای زد که باعث شد برای سه سال به زندان انداخته شود.

راجر همان‌طور که مواد منفجره را نگاه می‌کرد چشمش به یک وسیله بازی بسیار بزرگ افتاد که برای فروش بود.

او بدون اینکه از فروشنده اجازه بگیرد وسیله خطرناک را برداشت و داخل چادر سیار کوچک و پر از جمعیت آن را روشن کرد. ناگهان صدای انفجار مهیبی به گوش رسد در اثر این انفجار عده زیادی زخمی شدند که حال یک نفر از آنها بسیار وخیم بود، فیلمبرداری اتفاقی یکی از مشتریان باعث شد تا راجر شناسایی شده و دستگیر شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: