تدبیر24: «محسن احتشام» ظهرامروز(شنبه یکم شهریورماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سطح زیرکشت زعفران در کشور 85 هزار مترمربع است، گفت: از این میزان سطح زیرکشت 250 تن زعفران تولید میشود.
وی ادامه داد: میزان صادرات زعفران کمتر از تولید زعفران بوده و پارسال، 137تن صادرات زعفران داشتیم.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: موازیکاری سازمانهای مرتبط با زعفران و بودجهی محدود شورای ملی زعفران باعث شده تا این شورا نتواند به اهداف و برنامههایی که در این خصوص داشته برسد.
احتشام گفت: از مشکلات پیشروی بحث استاندارد اجباری زعفران بوده که به تصویب رسیده اما اجرایی نمیشود.
وی تصریح کرد: بعلت قدمت و بحث علمی و تحصیل در بیرجند اهمیت شرکتهای دانشبنیان در خراسانجنوبی خیلی میتواند پررنگتر باشد.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: بعلت پشتوانهی غنی فرهنگی و علمی توقع میرود اقتصاد استان بیشتر به سمت دانشمحوری سوق داده شود.
احتشام خاطرنشان کرد: شرکتهای دانشبنیان شرکتهای خصوصی بمنظور همافزایی علم، ثروت و توسعهی اقتصادی دانشمحور بوده و بمنظور تحقق اهداف توسعهای و علمی تشکیل میشوند.
وی ادامه داد: علم، فنآوری و تولید سه اصل مکمل و جداییناپذیر هستند که فنآوری کاربرد علم برای ارزش تجاری بوده و علم مهارت و منابع را به وجود آورده و مهارت و منابع ارزش افزوده را به عمل میآورد.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: خراسانجنوبی بزرگترین تولیدکنندهی زرشک کشور بوده و 98 درصد بهترین و بیشترین عناب ایران در این استان تولید میشود.
احتشام در خصوص اهمیت و جایگاه شرکتهای دانشبنیان گفت: شرکتهای دانشبینان منابع طبیعی، خدادادی و عملی را به نوعی در کنار هم قرار داده و ارضاء نیازهای جدید و تجاریسازی را شکل میدهد و تولید ثروت برای مردم دارد.
وی افزود: اتاق بازرگانی آمادگی دارد در زمینهی ارزیابی و حضور موفق در تجاریسازی به شرکتهای دانشبنیان کمک داشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: با حمایت از شرکتهای دانشبنیان به سمتی که محصولات استراتژیک استان به چرخهی اقتصاد کلان استان برگردد کمک شده که این امر همان «اقتصاد مقاومتی» است.
احتشام افزود: اصلاح بهبود و کمک به گذر از روشهای سنتی به علمی و استفاده از فنآوریهای نو میتواند دانشمحوری برای یک شرکت دانشبنیان باشد.
وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی تا جایی که بتواند از تولید و صادرات حمایت کرده چون این موضع از سیاستهای اتاق است، گفت: برندسازی بحث مهمی بوده که برای این امر باید سرمایهگذاری، شبکهی توزیع و تبلیغات زیادی انجام دهیم.
رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند خاطرنشان کرد: در خصوص بحث تبلیغات هزینهی زیادی را در پی دارد که بنگاههای کوچک نمیتوانند هزینهی زیادی داشته باشند.