بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۳۲۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱

برگزاری نشست پ‍ژوهشگران فرش ایران

نشست پ‍ژوهشگران فرش ایران با حضور پ‍‍ژوهشگران داخلی و خارجی در حاشیه برگزاری بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف در سالن سبز نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.
تدبیر24: نکته قابل توجه نشست پژوهشگران فرش ایران، حضور پ‍ژوهشگرانی از آمریکا، آلمان و سایر کشورهای اروپایی بود.

** هنر فرش را تجربه معنا می دهد

رضی میری از تولید کنندگان و صادرکنندگان مطرح فرش ایران در این نشست که دبیری جلسه را هم بر عهده داشت با اشاره به عدم شناخت کافی از فرش ایران آن را چالش پیشروی فرش عنوان کرد و گفت: به رغم تفکر مثبت موجود و خوشبینی به فرش ایران، نبود این شناخت را منفی برشمرد.

وی با اشاره به راه سخت پیش روی مرکز ملی فرش و مسائل موجود افزود: هر چند یک نفر نمی تواند همه مشکلات را حل کند، اما باید سرپرست مرکز ملی فرش به همراه سایر مسئولان حوزه فرش کشور، در تلاش برای رفع موانع باشند.

وی با بیان اینکه، بعد بین المللی بحث فرش ایران باید توسعه بیاید، برگزاری نشست های تخصصی را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به تفکیک بحث هنر و علم گفت: هنر فرش را تجربه معنا می دهد.

** در تدارک کنفرانس بین المللی فرش ایران

حمید کارگر سرپرست مرکز ملی فرش ایران نیز در این نشست با توجه به مشکلات محدودیت زمانی در بر پایی این نشست و اظهار تمایل پژوهشگران خارجی برای شرکت در این نمایشگاه که به علت نبود زمان کافی فرصت حضور بسیاری از آنها فراهم نشد، به پر باری این نشست با وجود افرادی که از کشورهای آلمان، آمریکا و ایتالیا اشاره و آن را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

وی با یادآوری این موضوع که مرکز ملی فرش طی 10 سال فعالیت خود در حوزه پژوهشی و علمی کارهای مثبت و خوبی انجام داده است، آن را کافی ندانست، چرا که فرش ایران با توجه به عظمتش نیازمند توجه کمک های بیشتر است.

کارگر که مدت کوتاهی است ریاست مرکز ملی را بر عهده دارد به تلاش بیشتر این نهاد در حمایت از طرح های پ‍ژوهشی و ارتباط با دانشگاه ها پرداخت.

وی به 140 طرح به نتیجه رسیده و همین طور ارائه طرح های بیشتر از سوی این سازمان در راستای ارتباط با دانشگاه ها اشاره و ابراز امیدواری کرد تا این روند هر چه بیشتر تقویت و به صورت های مختلف از نهضت ترجمه تا سخنرانی ها و غیره ارائه شود.

وی خبر از برگزاری چهارمین همایش تحقیقیات فرش دستبافت بعد از وقفه چند ساله داد و آن را یکی دیگر از اقدامات تازه مرکز ملی فرش معرفی کرد و اظهار امیدواری کرد که همایش چهارم با نخستین کنفرانس بین المللی فرش برگزار شود.

** نوع ورود فرش از دربار به روستا قابل بحث است

رابرت جیم فورد تحصیلکرده دانشگاه کینگز کالج و پژوهشگر فرش دستباف با ارائه مطلبی به عنوان مکتب بزرگ طراحی فرش ایران از قرن شانزدهم تا عصر جدید بخش بعدی این نشست بود.

وی با نمایش عکسها و تصاویری به بررسی دقیق ساختار فرش های قرن پانزدهم و مقایسه آن در شهرهای مختلف ایران پرداخت و شیراز را یکی از منابع طراحی فرش های این قرن دانست.

فورد با بیان اینکه نوع ورود فرش از دربار به روستاها نیازمند بررسی های بیشتری است، قرن شانزدهم را قرنی که جنبه های تجارت فرش تقویت شد، معرفی و تاکید کرد: نوع کارهای تجاری در این قرن نیازمند مطالعه بیشتر است.

** مقایسه ای از گره ها تا هنرها

سیاوش آزادی پژوهشگر ایرانی - آلمانی فرش نیز سخنران بعدی این جلسه بود که به بیان صحبت هایی با عنوان ˈفرش های بختیاری که با نادرستی هریس شناخته می شوندˈ به نوع طرح ها و گره ها و هنرهای فرش هایی پرداخت که به اشتباه به هریس منتسب شده اند.

** هنر فرش مدیون سنت آن است

تورج ژوله کارشناس فرش در این نشست، خلق یک هنر به نام فرش را مدیون سنت و نقوش آن دانست و گفت: معتقدم نامگذاری به عنوان تولید فرش یا محصول فرش نباید به هنر فرش آسیب بزند، زیرا این اتفاق فاجعه بزرگی است که در آینده ممکن است رخ دهد.

وی با تا کید بر اینکه، هر چه قدر فرش دستباف از سنت فاصله پیدا کند تفاوت هایش با فرش ماشینی کمتر می شود گفت: در بسیاری از فرش های دستباف امروز هیچ روح و احساسی نهفته نیست. به طوری که اگر شما به این فرش ها نگاه بیاندازید و آن را با فرش های ماشینی مقایسه کنید متوجه تفاوت های آن نمی شوید گویی که با نگاه به فرش های دستباف امروز به فرش های ماشینی نگاه می کنید.

‍این کارشناس فرش ضمن اشاره به فاصله نسل او با افرادی چون جیم فورد و سیاوش آزادی وجود دارد، خلا موجود را یک معضل دانست و گفت: مطمئنا کسانی چون فورد و آقای آزادی دانش هایی را دارند که من و امثال من به آن نیازمندیم و به این علت باید این رابطه بین دو نسل در جهت باز شناخت هنر فرش ایران برقرار شود.

‍ژوله با تاکید بر اینکه در سنت فرشبافی ایران هر روز که می گذرد یافته های جدیدی داریم که باید به آن توجه وی‍ژه ای کرد در پایان سخنرانی اش به ارائه یک نمایش کوتاه از فیلم و عکسی از فرش بافته شده با موی انسان که قدمتی سه هزار ساله دارد و در شرق ایران کشف شده است، پرداخت و آن را دلیلی بر این دانست که باید بیش از این ها سنت فرشبافی در ایران را شناخت.

این جلسه همچنین با برگزاری میزگرد پایانی و نشست پرسش و پاسخ همراه بود که در آن کارشناسان و مهمانان این نشست به ارائه سوالات و نظرات خود پرداختند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: