بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۳۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵

2 راهکار برای کاهش قیمتها

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن با تأکید بر اینکه دو عامل افزایش تقاضا و کاهش مانده حساب ممتاز منجر به افزایش قیمت تسه ها شده است، گفت: در حال حاضر سفته بازی در تسه ها صورت نمی گیرد و با افزایش عرضه اوراق و احتمال کاهش سود سپرده های بانکی، قیمت تسه ها متعادل خواهد شد.
تدبیر24: محمد کفاش پنجه شاهی افزود: افزایش قیمت ˈتسه هاˈ در چند ماه اخیر دلیل بورسی ندارد و حتی شائبه سفته بازی در این اوراق در بورس نزدیک به صفر است.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن درباره افزایش قیمت ˈتسه هاˈ در چند ماه اخیر، گفت: برخلاف شایعات از اواسط دی 92 سفته بازی روی ˈتسه هاˈ صورت نگرفت البته پیش از آن هم سفته بازی در آن سطحی که ادعا می شد، نبود.

وی افزود: البته با اقدامات سنجیده ای که در خصوص اعمال برخی محدودیت ها از جمله محدودیت در تعداد خرید بالای 90 اوراق و زمان فروش دو ماهه، تقریباً امکان سفته بازی به صفر رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه به محدودیت خرید تسه ها به عنوان مانعی در جهت سفته بازی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر کسی بخواهد بالای 90برگه اوراق خریداری کند باید از بانک مسکن مجوز بگیرد و همین قانون مانع ورود نقدینگی بیش از نیاز مصرف کننده واقعی در ˈتسه هاˈ می شود، بنابراین برداشت سفته بازی از بورس در این جریان صحیح نیست.

وی درباره عوامل موثر در افزایش قیمت ˈتسه هاˈ در 7 ماه اخیر گفت: همزمان با افت شاخص در نیمه دوم دی ماه سال گذشته روند تسه ها افزایشی شد اما یک عامل مشترک در کاهش و افت قیمت سهام، شاخص کل بورس و افزایش چند برابری تسه ها وجود داشت و آن تصمیم بازار پول برای افزایش سود سپرده های بانکی بود.

کفاش پنجه شاهی تصریح کرد: افزایش قیمت سپرده های بانکی و رقابت بانک ها برای جذب سپرده های مردمی، دو اتفاقی بود که به طور همزمان هم بر بازار سرمایه و هم تسه ها تاثیر گذاشت.

مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن توضیح داد: افزایش سود سپرده های بانکی از یک طرف منجر به خروج بخشی از سرمایه های مردم از بازار سرمایه با هدف کسب سود سالانه 25 درصدی بدون ریسک از بازار پول شد و از طرفی بخشی از مشتریان بانک مسکن که سرمایه هایشان را در سپرده های ممتاز بانک مسکن سپرده گذاری شده بود به دلیل سپرده گذاری در حساب های جذاب تر از بانک مسکن خارج شد.

وی در این باره ادامه داد: همانطور که اشاره شد، با توجه به اینکه نرخ سودهای بانکی بالا رفت برخی از مشتریان بانک مسکن سپرده هایشان را از حساب سپرده ممتاز بانک مسکن خارج و در سپرده های دیگری سرمایه گذاری کردند بنابراین مانده حساب ممتاز پایین آمد بالاطبع عرضه این اوراق که وابسته به مانده حساب ممتاز است، کاهش چشمگیر پیدا کرد.

کفاش پنجه شاهی دومین عامل اثرگذار در افزایش قیمت تسه ها را عامل غیربورسی دانست و گفت: تقاضای مصرفی مردم برای خرید این اوراق بالا رفته است به طوری که مصرف این اوراق توسط خریداران وام نسبت به سال گذشته سه برابر شده و این افزایش عرضه و تقاضا عامل اثر گذاری در افزایش قیمت تسه ها بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه دو عامل افزایش تقاضا و کاهش مانده حساب ممتاز منجر به افزایش قیمت تسه ها شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به عوامل ذکر شده سفته بازی در تسه ها صورت نمی گیرد و با افزایش عرضه اوراق و احتمال کاهش سود سپرده های بانکی قیمت تسه ها متعادل می شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: