تدبیر24: دوچرخهسواری از جمله رشتههای ورزشی است که سابقه حضور طولانی مدت در بازیهای آسیایی دارد. از میان چهار بخش پیست، جاده کوهستان و BMX دوچرخهسواری ایران در بخش کورسی یعنی پیست و جاده فعالیت بیشتری داشته و مدالهایی که تاکنون در تاریخچه حضورش در مهمترین رویداد قاره کهن نیز به ثبت رسانده مربوط به این دو بخش است.
از میان پیست و جاده صدرنشینی رکابزنان جاده ایران در آسیا سبب شده تیم ملی جاده نسبت به پیست قویتر به نظر برسد و به تبع آن انتظارات بیشتری در بازیهای آسیایی برای کسب مدال وجود داشته باشد، اما نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که توانایی بالای رکابزنان ایران در پیمودن مسیرهای کوهستانی باعث شده که آنها صدرنشینی آسیا را در اختیار داشته باشند. در حالی که در بازیهای آسیایی مسیرهای کفی انتظار ملیپوشان ایران را میکشد. علاوه بر این نباید از رقبایی مانند قزاقستان و ژاپن غافل شد به ویژه قزاقها که در مسابقات قهرمانی آسیا مدالهای جاده را درو کردند.
* رکابزنان جاده ایران در بازیهای آسیایی اینچئون
تیم ملی جاده ایران با سه ملیپوش (مهدی سهرابی، حسین عسگری و آروین گودرزی) در بازیهای آسیایی 2014 شرکت میکند. به جز گودرزی، سهرابی و عسگری از رکابزنان با تجربه ایران محسوب میشوند که البته کسب مدال بازیهای آسیایی را نیز در کارنامه دارند. در اینچئون سهرابی و گودرزی در استقامت جاده و عسگری در تایم تریل پا به رکاب خواهند شد.
از این جمع سه نفره، سهرابی و گودرزی در مسابقات قهرمانی آسیا که خرداد ماه برگزار شد، در ماده استقامت جاده به ترتیب در رده ششم و چهاردهم قرار گرفتند. برگزاری مسابقه استقامت جاده قهرمانی آسیا در مسیر کفی که هر سه سکوی برتر آن به قزاقها رسید، نشان میدهد دو ملیپوش ایران رقابت سختی را برای رسیدن به سکوی قهرمانی اینچئون دارند. البته مهدی سهرابی که بهترین آخر خط رو ایران است، مدال نقره استقامت جاده در بازیهای 2006 را در کارنامه دارد.
حسین عسگری نیز در بازیهای آسیایی گوانگجو 2010 مدال برنز تایم تریل و در بازیهای 2006 دوحه نقره تایم تریل تیمی را بر گردن آویخت. بنابراین با توجه به تجربهای که دارد قطعا این انتظار میرود که مدال برنز دوره قبل خود را به مدال خوش رنگتری تبدیل کند و یا در بدترین حالت حداقل بتواند تکرار مدال برنز را داشته باشد.
آروین گودرزی گر چه تجربه عسگری و سهرابی را که حتی حضور در المپیک در رزومه آنها به چشم می خورد، ندارد اما او نیز برای دومین بار حضور در بازیهای آسیایی را تجربه میکند. البته او در مسابقات قهرمانی آسیا 2013 مدال نقره استقامت جاده را به دست آورد اما در مسابقات 2014 نتوانست مدالی را برای ایران به ارمغان آورد.
* تاریخچه مدال آوری تیم ملی جاده در بازیهای آسیایی
تیم ملی جاده ایران در میان سالهایی که دوچرخهسواری در بازیهای آسیایی حضور داشته، سالهای 1951، 1958 ، 1986، 1990، 1994 و 2002 نتوانسته مدالی را برای ایران به ارمغان بیاورد. اما در سالهای دیگر یک یا دو مدال را به دست آورده که در این میان سهم تایم تریل در مدال آوری بیشتر از استقامت جاده بوده است. برای هفدهمین دوره بازیهای آسیایی نیز تیم جاده نسبت به پیست دیرتر برنامههای آماده سازی خود را آغاز و تنها اردوهایی را تهران و زنجان و بروجن برگزار کرد. حالا باید دید در شرایطی که قطعا حریفان ایران به لحاظ آماده سازی خود چند گام جلوتر از ملیپوشان هستند، سه نماینده ایران میتوانند با کمک گرفتن از تجربه خود جای خالی تعداد مدال را که در مقابل بازیهای آسیایی 2014 وجود دارد، پر کنند یا بیمدال به ایران برمیگردند.
1966 بانکوک: برنز تایم تریل تیمی
1970 بانکوک: نقره تایم تریل تیمی
1974 تهران: طلا استقامت جاده و طلا تایم تریل تیمی
1982 دهلی نو: برنز استقامت جاده و برنز تایم تریل تیمی
1988 بانکوک: طلا تایم تریل انفرادی
2006 دوحه: نقره استقامت جاده و نقره تایم تریل تیمی
1010 گوانگجو: برنز تایم تریل انفرادی
2014 اینچئون:؟
** برنامه مسابقات دوچرخهسواری جاده در اینچئون
شنبه 27 سپتامبر (پنجم مهر ماه) تایم تریل انفرادی ساعت 15:30 تا 14
یکشنبه 28 سپتامبر (ششم مهر ماه) استقامت جاده ساعت 10 تا 16:15