بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۳۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹

زباله رهاورد کوهنوردان برای سبلان

رییس انجمن کوهنوردان اردبیل گفت : 5/1 تن زباله توسط کوهنوردان در دامنه و قله کوه سبلان سومین قله مرتفع ایران رها شده که موجب آلودگی محیط زیست این منطقه گردشگری شده است.
تدبیر24: نیما شاه محمدی گفت: این میزان زباله با حضور جمعی از کوهنوردان اردبیل جمع آوری و بخشی از سبلان از زباله و آلودگی پاکسازی شد.

وی بیان کرد: این اقدام برای نخستین بار توسط یک انجمن کوهنوردی و به صورت خودجوش با شعار سبلان پاک با هدف ترویج فرهنگ پاکسازی محیط های گردشگری و مبارزه با هر نوع آلودگی زیست محیطی برگزار شد.

او با بیان اینکه قرار بود در این اقدام گروه های مختلف حضور داشته باشند، افزود: به دلیل عدم حمایت، کار پاکسازی کوه سبلان تنها با شرکت 12 نفر از کوهنوردان و چند نفر از کارکنان محیط زیست شهرستان مشگین شهر انجام شد.

وی با بیان اینکه اجرای چنین برنامه هایی نیاز به حمایت بخش دولتی دارد، عنوان کرد: کار پاکسازی منطقه ای چون کوه سبلان به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن کار آسانی نیست و برای جمع آوری و حمل زباله ها نیاز به امکاناتی چون کیسه زباله و وسیله نقلیه مناسب است.

شاه محمدی بیان کرد: با وجود قول های مساعد مسوولان استان پیش از اجرای برنامه، هیچکدام عملی نشد و اعضای انجمن با حمایت چند بخش خصوصی و هزینه شخصی توانستند به این وظیفه عمل کنند.

وی وجود بیش از یک تن زباله را در منطقه گردشگری سبلان که جزو آثار جهانی است، غیر قابل تصور عنوان کرد و گفت: انتظار می رود برای جلوگیری از آلودگی سطل های زباله مناسب در پناهگاه ها گذاشته شود و یا دست کم بخشی از درآمدی که سالانه در فصل صعود به دست می آید برای پاکسازی محیط هزینه شود.

مسوول انجمن کوهنوردان اردبیل با بیان اینکه زباله های موجود طی چند سال گذشته ایجاد شده، بیان کرد: اگر وضیعت این طور پیش برود، بعد از گذشت چند دهه منطقه زیبایی خود را از دست داده و ما شرمنده نسل آینده می شویم .

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشگین شهر نیز با قدردانی از فعالیت گروهای غیردولتی در پاکسازی و ترویج فرهنگ محیط سالم اظهار کرد: حفاظت محیط زیست بیشتر وظیفه نظارت را برعهده دارد و در اجرای چنین برنامه هایی ضروری است نقش متولیان امر پررنگ تر باشد.

حسین دهقان بیان کرد: مساله پسماند در شهرها بر عهده شهرداری و در خارج از شهر وظیفه بخشداری و دهیاری هاست، با این وجود حفاظت محیط زیست هر سال در مناطق گردشگری به جمع آوری زباله اقدام می کند.

وی وجود بیش از یک تن زباله تنها در قسمت کوچکی از منطقه مهم گردشگری را نوعی بحران عنوان کرد و افزود: از آنجا که متولی اصلی منطقه کوه سبلان مشخص نیست، مشکلات دو چندان شده است.

دهقان همچنین گفت: منطقه کوه سبلان سالانه تنها در فصل صعود حدود 10 میلیارد ریال درآمد دارد اما اینکه در کجا و توسط چه کسانی هزینه می شود، جای سوال است.

وی تعاون و همکاری بخش های دولتی و خصوصی و گروه های مردم نهاد را مهمترین راه داشتن محیط سالم و پاک بیان کرد و خواستار توجه هر چه بهتر گردشگران و کوهنوردان در زمینه پاک نگه داشتن مناطق گردشگری از جمله کوه سبلان شد.

کوه سبلان با ارتفاع 4811 متر در استان اردبیل قرار دارد و پس از دماوند و علم کوه سومین قله بلند ایران است؛ این رشته کوه به خاطر دریاچه زیبایش که در نوک قله واقع شده و همچنین آبگرم های طبیعی واقع در دامنه طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی میزبانی می کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: