نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

نیمی از جامعه میل به مشارکت در حوزه سیاسی ایران را ندارند

تقی آزاد ارمکی - انتخاباتی که در پیش داشتیم در سایه یک مجموعه از محدودیت‌ها بود. محدودیت اول این بود که قرار نیست دوره آقای رییسی نقد شود و از یک طرف باید آن را دوره طلایی قلمداد کنید.
با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

با انتخاب خود چه بر سر آينده ایران خواهيم آورد؟

مرتضی عزتی - ديدگاهي در ايران امروز به صورت واقعي يا در سايه در بخش‌هايي از جامعه قدرت را در دست گرفته است كه مسوول به قهقرا بردن ايران است
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 07
کد خبر: ۳۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
دكتر عيسي كلانتري وزير سابق كشاورزي

دولتمرد از كجا ضربه مي‌خورد

كساني كه دولتمردان و وزراي زحمتكش آن را مي‌شناسند به خوبي مي‌دانند كه اين دولت به دنبال آن نيست كه اقدامات خود را با تبليغات كذب رسانه اي مانند دولت گذشته بزرگ جلوه دهد و به يك معنا اين وزرا آنقدر محجوب و صادق هستند كه . . .
تدبیر24: معمولا مسئولان قوه‌مجريه هر كشور دموكراتيكي تلاش مي‌كنند در ابتداي مسئوليت خود هر آنچه را از مسئولان سابق و دولت گذشته تحویل گرفته‌اند به اطلاع عموم مردم برسانند. چرا كه آنان امانتدار و پاسدار امانت دولتمردان گذشته هستند. از سوي ديگر لازم است براي درك درست از وضعيت كشور و دستگاه‌هاي دولتي مجموعه آمارها و عملكردهاي گذشته توسط دولتي كه بر سر كار مي‌آيد ارائه شود. اگر وضعيت كشور در دوره گذشته نابسامان باشد اين بدان معنا نيست كه دولت جديد درصدد سياه‌نمايي و پرداختن به مشكلات گذشته است. اين بدان معناست كه مسئولان اجرايي به وظيفه اصلي خود كه ترسيم وضعيت موجود براي مردم است پايبندند.

دولت يازدهم به‌رغم توصيه كارشناسان كمتر از ديگر دولت‌ها به بيان و تبيين وضعيت موجود كشور و آنچه برايش به ارث ماند، در يك سال گذشته پرداخت. وضعيت اشتغال، توليد كالاي اساسي و وضعيت اقتصادي و... مسائلي است كه بايد در اختيار عموم قرار مي‌گرفت تا بدين ترتيب دولت يازدهم، وضعيت موجود را براي راي دهندگان و كارشناسان تبیين و آنچه را كه مي‌خواهد ونقشه راه بهبود آمارها را براي مردم مشخص نمايد. با وجود توصيه كارشناسان به روشن كردن وضعيت كشور در يك سال گذشته اما اكثر دولتمردان از بيان آمارها و تبیين آشفتگي مديريت اجرايي كشور طفره رفتند. به اذعان كارشناسان اقتصاد در ركود كامل قرار داشت و رشد اقتصادي منفي 6درصد بود اما وزراي محترم دولت، در كمتر مصاحبه و اعلامي از بحراني بودن مديريت اجرايي كشور در مصاديق و موارد مختلف پرده برداشتند. همين امر باعث شد تا مردم با بخشي از واقعيات و آنچه دولت يازدهم با آن دست و پنجه نرم مي‌كند روبرو نشوند و وضعيت آشفته مديريت اجرايي درك نكنند. امروز با گذشت بيش از يك سال از روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، ديگر نبايد انتظار داشت مردم شرايط مديريت اجرايي كشور را كه محصول 8سال بي‌تدبيري مسئولان دولتي بود را به راحتي بپذيرند.

وزراي محترم دولت يازدهم اما مسئوليت اتفاقات مديريتي حوزه مسئوليتشان را به گردن گرفته‌اند و اين بدان معناست كه در آينده آنان مسئول شناخته مي‌شوند. يكي از دلايلي كه رئيس جمهور فكر مي‌كند تنهاست به دليل همين ارائه نشدن آمار و اتفاقات اجرايي كشور توسط وزراست،طبعا نبايد تمام بار مسئوليت اطلاع رساني، تقابل رسانه‌اي و گفت‌وگو با اقشار مردم بر دوش رئيس جمهور قرار مي‌گرفت؛ بلكه بايد وزراي محترم با توجه به حوزه عملكرد و مسئوليتشان در 13ماه گذشته به تبیين وضعيت گذشته، ميزان توانمندي‌ها و ارائه شاخص هاي بهبود يا نقصان مي‌پرداختند، اين درحالي بود كه نه شوراي اطلاع رساني دولت و نه حتي روابط عمومي‌ها نتوانستند در يك سال گذشته به دولت كمك كنند. اگر مجموع عملكرد روابط عمومي وزارتخانه‌ها و شوراي اطلاع رساني دولت را با اقدامات دولت در يك سال گذشته و آنچه تحويل گرفته است بسنجیم قطعا متوجه مي‌شويم كه رئيس‌جمهور و دولت تنهاست. نبايد فراموش كنيم كه بخشي از بدنه دولت فعلي، توسط دولت دهم مهره‌چيني شده است. اين افراد نه مي‌خواهند و نه علاقه‌اي دارند كه اقدامات دولت يازدهم را براي مردم تشريح كنند.

بنابراين كارشناسان دولت يازدهم را در حوزه اطلاع رساني ناكارآمد توصيف مي‌كنند. هر چند رئيس جمهور چندي پيش گلايه خود را در مورد عملكرد صدا و سيما با مردم در ميان گذاشت، اما نه صدا و سيما و نه حتي مديران مياني آن مجموعه تغييري در رفتار خود ايجاد نكردند. كساني كه دولتمردان و وزراي زحمتكش آن را مي‌شناسند به خوبي مي‌دانند كه اين دولت به دنبال آن نيست كه اقدامات خود را با تبليغات كذب رسانه اي مانند دولت گذشته بزرگ جلوه دهد و به يك معنا اين وزرا آنقدر محجوب و صادق هستند كه نمي خواهند از يك تپه، كوه بسازند اگر هم نتوانند دستاوردهاي خود را ارائه دهند چه بسا در سه سال آينده، توسط مردم به ناكارآمدي متهم ‌شوند. دولتمرد از همين اشتباه ضربه جبران‌ناپذيري مي‌خورد كه جبرانش سخت است. بنابراين لازم است دولت يازدهم در روند حركت رسانه‌اي خود تغييرات جدي ايجاد كند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: