ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۳۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸

متروی اهواز روی خط بدشانسی پیش می‌رود

‌مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت:‌ به راه نیفتادن متروی اهواز به دلیل مشکل مدیریتی نیست، حل مشکلات این پروژه به دستور ویژه رییس جمهور نیاز دارد.
تدبیر24: عباس هلاکویی اظهار کرد: فاینانس قطار شهری اهواز به مبلغ 450 میلیون دلار مصوب شد که طبق قانون؛ 15 درصد از این رقم، سهم آورده متقاضی است و 385 میلیون دلار نیز باید از طریق بانک‌های عامل تامین شود.

وی ادامه داد: طبق دستور رییس جمهور و تصویب شورای اقتصادی؛ 5 بانک تجارت، ملت، ملی، سپه و صادرات با تشکیل یک سندیکا به ریاست بانک تجارت، تامین 385 میلیون دلار فاینانس قطار شهری اهواز را متعهد شدند و سهم هر بانک مشخص شد اما با خصوصی شدن دو بانک ملت و صادرات و همچنین تغییر مدیریت بانک‌ها، این بانک‌ها از این قرارداد انصراف دادند.

مدیرعامل قطار شهری اهواز افزود: در این شرایط یا سه بانک دیگر باید سهم دو بانک ملت و صادرات را متعهد شوند یا اگر هیچ راهی نباشد ما حاضریم همان میزان سهم سه بانک ملی، سپه و تجارت،‌ فاینانس را دریافت کنیم و کار متروی اهواز را پیش ببریم که هر اقدامی در این زمینه باید به دستور شورای اقتصادی یا معاون رییس جمهور یا دستور وزیر اقتصاد انجام شود.

هلاکویی عنوان کرد: هر بودجه‌ای که شهرداری اهواز به قطار شهری اختصاص می‌دهد، به بهترین روش در این پروژه هزینه می‌شود و اگر ارز در اختیار داشتیم کار با سرعت بیشتری پیش می‌رفت.

وی اظهار کرد: ‌استفاده از فرایند فاینانس در ایران در شرایط فعلی که تحریم هستیم، بسیار پیچیده است. شاید دور زدن کشورها برای استفاده از فاینانس و اعتبار ارزی برای برخی راحت باشد، ولی کاری بسیار خطرناک است که ما انجام نمی‌دهیم و زیر بار این کار نخواهیم رفت.

مدیر عامل سازمان قطار شهری اهواز ادامه داد: البته پیش بردن کار با روال قانونی هم بسیار سخت است که نیاز به دستور ویژه رییس جمهور در این زمینه داریم. مجموعه استانداری و معاونت عمرانی استاندار خوزستان و همچنین شهردار در حال پیگیری جدی این موضوع است.

وی گفت: اهواز در مقایسه با شهرهایی چون شیراز، اصفهان و تبریز که کار ایستگاه‌های خود را در مرکز شهر شروع نکردند؛ هسته مرکزی شهر را هدف قرار داد و در اولویت گذاشت زیرا با توجه به حجم ترددها در هسته مرکزی شهر این اقدام بسیار ضروری احساس شد.

هلاکویی اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه‌های حفار TBM از میدان فرودگاه اهواز تا نادری و فلکه ساعت پیش رفته‌اند و عوامل در حال فعالیت هستند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: