آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

شینا انصاری - روز جهانی و هفته ملی کودک فرصتی است برای پرداختن به دغدغه‌ها، مشکلات، بحران‌ها، علاقه‌مندی‌ها و حقوق کودکان، این جوانه‌های زندگی و امیدهای آینده. کودکان در نقاط زیادی از دنیا در حالی اولین قربانی سیاست، فقر، خشونت و جنگ هستند
جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

محمدمهدی محمدی-رقابت‌پذیری در سال ۲۰۲۵ تنها یک رتبه‌بندی نیست، بلکه نمایی است از آنچه جهان به سمتش می‌رود: ثبات، شفافیت، و هوشمندی سیاست. کشورمان اگر بخواهد سهمی در آینده اقتصادی جهان داشته باشد، باید نه‌تنها در زمره بازیگران مهم این تغییر جهانی و همکار در سازمان های جدید بین اللملی قرار بگیرد، بلکه باید طراح مسیر خود با پایبندی به موازین و استراتژی های خود باشد. مسیری که از درون طراحی، اصلاح و اجرا می‌شود، نه از بیرون تحمیل.
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 15
کد خبر: ۳۴۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰

«لطفا بدون در زدن وارد شوید»

سخن در ضرورت تکریم ارباب رجوع بسیار شنیده شده است و در ساختار پیچیده جامعه امروز این ضرورت تنها یک روش نیست بلکه راهبردی برای جلب مشارکت مسوولانه افراد است و در این بین آن چه اهمیت بیشتر دارد تجلی عملی این راهبرد در بدنه سازمان هاست نه شعارهای نصب شده بر دیوار.
تدبیر24: از همین منظر است که با دیدن جمله « لطفا بدون در زدن وارد شوید» روی ورودی اتاق یک مسوول می توان باور داشت که امکان عملیاتی شدن برخی شعارهای کاربردی تکریم ارباب رجوع در عمل وجود دارد.

رییس اداره ثبت احوال گرمی مغان در استان اردبیل با همین جمله پیش گفته در اتاق خود از مراجعه کنندگان استقبال می کند.

البته رعایت نوبت در مراجعه بحث دیگری است که منافاتی با راحتی ارباب رجوع در ورود به اتاق یک مسوول ندارد و «سید رحمان ایمانی » نیز خود بر این باور است که رعایت نوبت حق مردم است که ادا می شود و حذف تشریفات ورودی حق دسترسی ساده آنها است.

ایمانی به عنوان رییس اداره ثبت احوال گرمی مغان اعتقادی به عبارت 'بدون هماهنگی وارد نشوید' ندارد و به خبرنگار ایرنا هم علت آن را این گونه توضیح می دهد که چون از روستاهای دور افتاده و محروم نیز به این اداره مراجعه می کنند باید برای راحتی ارتباط ارباب رجوع با رییس اداره ، این گونه نوشت.

او شان حقیقی رییس یا کارکنان یک اداره را تنها خدمت به مردم در چارچوب قانون می داند و جایگاه خاصی برای آنها تعریف نمی کند و از همین رو می خواهد مراجعه کنندگان بدون رعایت هر گونه تشریفات و هماهنگی به طور مستقیم از موضع بالا دستی با وی در ارتباط باشند.

البته ارباب رجوع ما هنوز خود را بر این موضع بالا دستی نسبت به کارکنان و مسوولان دستگاهها و نهادهای دولتی نمی بیند که این امر ناشی از نهادینه نشدن این جایگاه در بدنه سازمانی و خود مراجعین است.

ایمانی برای تبیین نهادینه نبودن نسبت جایگاه ارباب رجوع با مسوولان و کارکنان دستگاههای اجرایی از خاطره ای سخن گفت که در آن یک مراجعه کننده پس از رعایت نوبت در هنگام ورود جمله «در نزنید» را بر حسب انگاره های ذهنی خود که برآمده از ساختار اجتماعی است «در بزنید» خوانده بود و برای همین دقایقی پشت در باز منتظر مانده بود تا اجازه ورود بگیرد.

گرمی مغان در شمال استان اردبیل است و شاید در برخورد اول با این رویکرد تازه در پذیرش ارباب رجوع این نکته به ذهن متبادر شود که مراجعین اداره ثبت احوال این خطه قابل مقایسه با شهرهای بزرگ نیست.

این نکته درستی است ، اما کارکرد درست جمله « لطفا بدون در زدن وارد شوید » با افزایش مراجعین نقض نمی شود زیرا قید این جمله آن است که هیچ مقام مافوقی پشت در خدمتگزاران خود نمی ماند و ارباب رجوع چنین شانی نسبت به گارگزاران دستگاهها، سازمان ها و نهادها دارند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: