واردات خودرو، علیرغم آنکه در ایران پیچ و خم های خاص خود را دارد، قیمتهای نجومی و چشمنوازی را نیز به هم زده است. واردات خودرو که اکثرا در دست افراد خاص و به صورت انحصاری انجام میشود، توانسته است سود سرشاری را نصیب جیب واردکنندگان سازد. این موضوع درحالیست که بیش از یک سوم حجم واردات خودرو در سال گذشته از محل ارز مرجع انجام شده بود و علیرغم این موضوع، این خودروهای لوکس پا به پای سایر کالاها افزایش چند صد درصدی قیمت را به ثبت رساندند.
آفتاب: افکارنیوز در ادامه نوشت: خودروهای خارجی، در سه ماهه نخست سال جاری برای واردات از ارز مبادلاتی استفاده کردند. موضوعی که برای تمام ایرانیان عجیب و کمی غیرقابل قبول است، قیمت این خودروهاست. در حالی که اکثر این خودروها در خارج از کشور زیر ۲۰ هزار دلار قیمت دارند، در ایران با قیمتهای بالاتر از ۱۰۰میلیون تومان به فروش میرسند.
در میان خودروهای وارداتی همواره نام لوکسهایی چون بنز، بی ام و، پورشه و مازراتی به چشم میخورد. هر چند که واردات پورشه و مازراتی در سال جاری به طور چشمگیری کاهش یافته است. اما رانت یا سود واقعی که نصیب واردکنندگان لوکسهای جهانی میشود، چه قدر است؟
برای محاسبه قیمت خودروهای وارداتی، متناسب با هر مرحله واردات از هزینه حمل نقل از کشور مبدا تا پلاکگذاری به صورت جدا محاسبه میشود. هزینه اولیه شامل خرید خودرو از کشورهای منطقه ، هزینههای صادرات مجدد مطابق با قوانین کشورها ، هزینههای حمل تا بنادر جهت بارگیری بر روی کشتی و سایر هزینههایی که مربوط به خرید و سوار کردن خودرو بر روی کشتیهای مخصوص حمل خودرو است.
در مرحله بعدی باید مبالغی که در گمرک مقصد پرداخت شود تا به خودرو اجازه ترخیص داده شود. این هزینه شامل موارد ذیل است : حقوق گمرکی و سود بازرگانی مطابق با مقررات قانون واردات (۴۵درصد برای خودروهای پایینتر از ۲۵۰۰ سی سی و ۹۰درصد برای خودروهای بالاتر از۲۵۰۰ سی سی) ، هزینههای بازرسی و استاندارد ، مالیات ارزش افزوده و عوارض کالا و خدمات (۶%) ، انبارداری و سایر هزینههای خرد
سومین هزینهای که باید پرداخت شود، هزینه پلاکگذاری خودروی وارداتی است. مبالغی که نیروی انتظامی دریافت میکند تا اولین شمارهگذاری خودروهای وارداتی را انجام دهد به شر زیر است : مالیات ، عوارض شمارهگذاری ، عوارض شهرداری ، عوارض درآمدی دولت (۱۰% ) و هزینه پلاک
چهارمین مرحله، مرحله هزینه مربوط به خارجسازی خودروی فرسوده است. طبق مصوبه جدید دولت از تاریخ ۸۷/۰۷/۰۱ به بعد به ازای واردات یک دستگاه خودروی خارجی وارداتی بین یک تا سه دستگاه خودروی فرسوده میبایست اسقاط و از رده خارج شود. طبق قانون برای خودروهای با مصرف بنزین زیر ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر یک دستگاه و برای خودروهای با مصرف بنزین بین ۶ تا ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ، دو دستگاه و برای خودروهای با مصرف بیش از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سه دستگاه خودروی فرسوده میبایست اسقاط و از رده خارج شود . ضمنا دولت به ازای گواهی اسقاط هر دستگاه خودروی فرسوده مبلغ ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال دریافت می کنند.
علاوه بر هزینههای فوق، هزینههای کوچک دیگری نظیر بیمه خودرو، حمل و نقل خودروها و ... بر مبلغ خودرو میافزایند.
بی ام و
در خرداد ماه یک دستگاه بی ام و Z۴ از امارات با استفاده ارز مبادلاتی ۲۴۸۰ تومانی به کشور وارد شده است. قیمت دلاری این بی ام و، حدود ۳۸هزار دلار و معادل ریالی آن نیز حدود ۹۵میلیون تومان ذکر شده است. از آنجایی که این خودرو یک خودروی ۲۰۰۰سی سی است بنابراین تعرفه وارداتش ۴۵درصد محاسبه میشود. با احتساب تعرفه ۴۵درصدی قیمت این خودرو به ۱۳۷میلیون تومان میرسد. حدود ۱۰ میلیون تومان (معادل ۱۰درصد از قیمت خودرو) هزینه شمارهگذاری خودرو میشود. اگر سایر هزینهها از قیبل ۲دستگاه خودروی فرسوده و بیمه را ۱۰میلیون تومان در نظر بگیریم قیمت کل این خودرو در داخل ایران به ۱۵۷میلیون تومان می رسد. این در حالیست که قیمت این خودرو در نمایشگاههای اتومبیل ۳۵۵ میلیون تومان است. و این یعنی رانتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان!
همچنین در آخرین ماه بهاری، یک دستگاه بی ام و ۳۲۰i به قیمت ۳۵ هزار دلار با استفاده از ارز مبادلاتی ۲۴۸۰تومانی وارد شده است. قیمت ریالی این خودرو در حدود ۸۹میلیون تومان ذکر شده است. این مدل بی ام و که یکی از پرتیراژهای وارداتی در خرداد ماه است در ایران، ۲۸۰میلیون تومان قیمت دارد. اگر طبق فرمول محاسبه کنیم، قیمت این خودروی ۲۰۰۰ سی سی، با احتساب تعرفه ۴۵درصدی، هزینه ۱۰درصدی شمارهگذاری و ۱۰میلیون تومان سایر هزینهها در نهایت به ۱۴۷میلیون تومان خواهد رسید که در کنار کارمزد شرکت در نهایت به ۱۵۰ میلیون تومان میرسد. این خودرو نیز رانتی معادل ۱۳۰میلیون تومان نصیب واردکنندهاش میکند.
معادل ریالی بی ام و ۵۲۰ نیز در آمار گمرک، ۹۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ذکر شده است. قیمت این خودرو نیز در حدود ۳۵هزار دلار عنوان میشود. قیمت این خودروی وارداتی نیز با احتساب تمام هزینهها، به ۱۵۴میلیون تومان میرسد و این خودرو با سود ۱۷۶ میلیون تومانی برای وارد کنندهاش، در نهایت به قیمت ۳۳۰ میلیون تومان در ایران فروخته میشود.
بی ام و X۶ نیز در حالی با ۱۸۶میلیون تومان به کشور وارد شده است که هم اکنون با قیمت ۷۷۰ میلیون تومان در بازار معامله میشود. اما قیمت واقعی این خودرو با در نظر داشتن تمام هزینههای فوق در بیشترین حالت به ۳۹۰ میلیون تومان میرسد و این یعنی رانت ۳۰۰ میلیون تومانی برای واردکننده این لوکس بینظیر.
مدل M۶ این برند آلمانی نیز یکی از خودروهای وارداتی خرداد ماه بوده است. این خودرو در داخل ایران قیمتی معادل ۸۵۰میلیون تومان دارد و این در حالیست که این خودرو با هزینهای در حدود ۳۷۵ میلیون تومان وارد شده است. با در نظر گرفتن تمام محاسبات برای این خودروی بالاتر از ۳۰۰۰ سیسی، قیمت این خودرو به ۷۸۰میلیون تومان میرسد. در نهایت رانتی که نصیب واردکننده این خودروی رویایی میشود، ۷۰میلیون تومان است.
بی ام و ۶۵۰I کوپه یکی از گرانقیمتترینهای بازار وارداتی است. این خودرو که با هزینه ۲۳۵میلیون تومان وارد کشور شده است، در بازار ۱میلیارد و ۳۰ میلیون تومان مبادله میشود. با محاسبه فرمول قیمت این خودرو به ۵۰۰میلیون تومان میرسد. در نهایت این خودرو نیز رانت بیش از ۵۰۰ میلیون تومانی را برای واردکنندهاش به ارمغان میآورد.
مرسدس بنز
مرسدس بنز رقیب بی ام و در آلمان و همتای خودروهای وارداتی در ایران است. گرچه تحریمها مدتی است بازار واردکننده اصلی این خودروی لوکس را کساد کرده است اما کماکان واردات بنزها به ایران ادامه دارد.
یک دستگاه مرسدس بنز E۳۰۰ با قیمت ۵۷هزار دلار یا ۱۳۸میلیون و ۵۵۰هزار تومان در خرداد ماه به کشور وارد شده است. طبیعی است که این خودرو با احتساب هزینههای فوق که کارمزد شرکت واردکننده را نیز درنظر دارد، با قیمت ۲۹۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به فروش برسد اما این خودرو در ایران با قیمت ۴۷۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. یعنی رانتی معادل ۱۷۰میلیون تومان!
پورشه
در خرداد ماه یک دستگاه پورشه کاین به ارزش ۲۳۳میلیون تومان به کشور وارد شده است. این کاین در نهایت باید به قیمت ۵۰۰میلیون تومان به فروش رسد که در کمال تعجب قیمت پورشههای کاین در بازار ۸۸۰ میلیون تومان است که نشان دهنده رانت ۳۸۰ میلیون تومانی برای واردکننده یا واردکنندگانش است.