تدبیر24: وزیر راهوشهرسازی از ممنوعیت تخصیص اعتبار به پروژههای
«مسکن مهر» از سوی مجلس خبر داد و گفت: امسال مجلس هیچ بودجهای برای مسکن مهر در
نظر نگرفته است. «عباس آخوندی» در نشست تخصصی شورای هماهنگی تشکلها و در تشریح
برنامههای وزارت راهوشهرسازی اظهار کرد: «در بودجه سال 92 تمام اعتبارات مسکن
مهر متوقف شده و بانکمرکزی حق اعطای خط اعتباری مسکن مهر را به هیچ بانکی ندارد
که معتقدم توسعهای که با یک تصمیم بالا و پایین برود پایدار نیست.» وی گفت: «دولت
نمیتواند برای 75میلیوننفر تصمیمگیری کند چرا که بخش مسکن هزاران سال است که در
اختیار مردم و بخش خصوصی بوده و دولت نمیتواند مسکن بسازد تا مردم در آن زندگی
کنند.» آخوندی گفت: «معتقد به واگذاری شهرهای جدید، شهرکها و مسکنسازی به بخش
خصوصی هستم که شرط واگذاری ورود سرمایه و تجهیز این مناطق با منابع مناسب توسط بخش
خصوصی است.»
هیچ پروژهای را خارج از رقابت به نهاد دیگری واگذار نمیکنم
وزیر راهوشهرسازی اظهار کرد: «با خود عهد کردم تا هیچ پروژهای را خارج از رقابت
به نهاد دیگری واگذار نکنم.» وی با اشاره به حجم سرمایهگذاری ملی که در ایران کم
نیست، گفت: «وجود 180هزارکیلومتر انواع راه، 56فرودگاه و ظرفیت تخلیه و بارگیری
186میلیونتن بار در بنادر رقم کمی در سرمایهگذاری کشور نیست. همچنین میزان
سرمایهگذاری در راهآهن کشور بالاست اما مهمترین موضوع میزان بهرهوری از
زیرساختها و ناوگان حملونقل ریلی، دریایی، هوایی و زمینی است که نیازمند ارزیابی
مجدد است.» آخوندی با اشاره به اینکه به جای ایجاد بهرهوری، بیشتر به فکر ساخت
زیرساختهای جدید هستیم، گفت: «باید به مفهوم افزایش بهرهوری در قالب نوسازی
ناوگان توجه ویژهای شود.» به گفته وزیر راهوشهرسازی کنشگران اقتصادی خارج از
حوزه فعالیت و اینکه چه تخصصی دارند، باید در ابتدا بهعنوان یک شهروند وارد
فعالیت شوند و این حق ملی شهروندان است. آخوندی با اشاره به اینکه اساس توسعه به
سرمایههای اجتماعی برمیگردد، اظهار کرد: «بنیان اصلی فعالیتهای اقتصادی اعتماد
بخش خصوصی و دولتی است و این اعتماد باید بهگونهای باشد که از مشکلات عبور کنیم
و همدلی و همصحبتی بهگونهای شود که ارتباط در این سطح منجر به اقدامی مشترک
برای حمایت از بخش خصوصی شود.» وی با بیان اینکه بدون اعتماد این دو بخش کاری
انجام نمیشود، گفت: «باید حاصل کار این دو بخش به رفاه شهروندی منجر شود.»
برای اتمام پروژههای عمرانی باید 40سال فعالیت کنیم
به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون 10درصد از اعتبارات عمرانی به پروژهها تخصیص
یافته در صورتی که برای اجرای همه پروژههای این بخش به صدهزارمیلیارد تومان نیاز
داریم یعنی باید حداقل 40سال برای تحقق آن فعالیت کنیم. وی با اشاره به حرکت به
سمت آزادسازی قیمت در حوزه حملونقل گفت: «عدم آزادسازی و مداخله دولت منجر به
پشیمانی سرمایهگذاران بخش خصوصی از حضور در پروژهها میشود چراکه این حوزه
نیازمند بازتعریف رابطه دولت و بخش خصوصی است.» وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه با
خود عهد کرده است تا هیچ پروژهای خارج از رقابت واگذار نشود، تصریح کرد: «هر لحظه
از رقابت عبور کنیم، بذری از فساد میکاریم بهعنوان یک مهندس متاسفم که بگویم
هزارانمیلیاردتومان پروژه عمرانی خارج از حوزه رقابت عرضه شده است.» وی با تاکید
بر صدور خدمات فنی و مهندسی افزود: «در نهایت این مهندسان هستند که برای رقابت در
بازار جهانی آماده میشوند و این کار نیازمند آموزش تکمیلی، حرفهای حقوقی و
بازاریابی در سطح بینالمللی است.» وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اینکه بارها
گفته شده باید با کریدور جنوب - شمال یا شرق - غرب به کشورهای دیگر متصل شویم،
اظهار کرد: «با وجود زیرساختهای بسیار زیاد در بندرعباس، سهم این بندر در تخلیه
بار کمتر از 20درصد است.»
حملونقل هوایی شایسته کشور نیست
آخوندی با تاکید بر اینکه حملونقل هوایی شایسته کشور و هیچ مهندسی نیست، گفت:
«آیا این حملونقل مدرن، ایمن و بهموقع است؟ یا تامینکننده رفاه شهروندان است؟»
وی با بیان اینکه بهتازگی یکی از وزرای خارجی به وی نسبت به افزایش پروازها به
ایران پیشنهاد داده است، گفت: «وزیر مربوطه خواستار دو برابرکردن پروازها به ایران
بود و بنده نتوانستم درباره مشکلات حلونقل کشور صحبتی داشته باشم.» آخوندی همچنین
درباره مطالبات پیمانکاران در کشور گفت: «مطالبات حق پیمانکاران است و مطمئن هستم
با کمک بخش خصوصی راهحلهایی برای این مشکل پیدا میشود.»
منبع:ایسنا