ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۳۵۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸

تکمیل راه آهن قزوین-آستارا

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان از آمادگی ایران برای سرمایه گذاری سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه برای تکمیل خط ریلی قزوین- رشت- انزلی- آستارا خبر داد.
تدبیر24: عباس آخوندی در دیدار با شاهین مصطفی اظهارداشت: برای گسترش روابط حمل ونقلی ایران و آذربایجان علاوه بر راهکار اساسی تکمیل خط ریلی قزوین تا آستارا که ممکن است چندسال طول بکشد،دو راهکار کوتاه مدت برای اجرای فوری پیشنهاد می شود.

وی ادامه داد:راهکار نخست امتداد خط آهن آذربایجان تا آستارا در ایران است که کالاها از آذربایجان با قطار به داخل خاک ایران وارد و در پایانه بار آستارا بارگیری مجدد شود.

وی اضافه کرد: برای این کار لازم است آذربایجان هشت کیلومتر خط ریلی خود را تا مرز دو کشور ادامه دهد که این مساله در کوتاه مدت قابل انجام است و ورود یکسره بار به ایران موجب تسهیل جابه جایی خواهد شد.

آخوندی اضافه کرد:در ادامه می توانیم از آستارا تا قزوین را از طریق کامیون بار مورد نظر را حمل و دوباره از طریق خط آهن تا بندرعباس جا به جایی کالاها صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان تصریح کرد: پیشنهاد فوری دوم احداث سریع خط ریلی رشت –انزلی به طول 40 کیلومتر است که در این صورت بارهای آذربایجان می تواند از طریق کشتی به انزلی منتقل و سپس به مقصد بندرعباس از طریق قطار بارگیری شود.

وی با تاکید براینکه هر دو پیشنهاد کوتاه مدت است، یادآور شد: زیرسازی راه آهن قزوین- رشت در حال اتمام است و کار این پروژه با سرعت انجام می شود.

وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد:در آذرماه خط ریلی ایران و ترکمنستان در مرز اینچه برون متصل خواهد شد و این خط ریلی به قزاقستان و سپس روسیه و چین متصل می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: امیدوارم بر اساس تشکیل کمیسیون های دریایی مشترک مسیر کشتیرانی باکو- انزلی و باکو- امیرآباد فعال شود.

شاهین مصطفی وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان که در راس هیاتی 23 نفره به ایران سفر کرده نیز گفت: پیشنهاد های شما مورد بررسی قرار می گیرد و کریدور ریلی شمال به جنوب از روسیه تا بندرعباس دارای اهمیت فوق العاده است که باید تلاش کنیم این مسیر در رقابت با دیگر مسیرها به صرفه باشد.

وی تاکید کرد:امیدواریم در اجلاس رؤسای راه آهن های کشورهای مشترک المنافع در باکو که رئیس راه آهن روسیه نیز حضور می یابد مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشته باشد.

وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان با اشاره به موقعیت راهبردی ایران در اتصال شمال به جنوب ابراز داشت:آذربایجان با احداث و بهسازی مسیرهای موجود درصدد است تا در اتصال روسیه به جنوب ایران نقش موثر داشته باشد زیرا تکمیل کریدور شمال به جنوب منافع بلند مدتی برای سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه در بر دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: