علی رغم گذشت بیش از یک قرن از پیدایی تلویزیون هنوز هم این عنصر ارتباطی، اصلی ترین رسانه عمومی در سراسر جهان محسوب می شود.
تدبیر24: محمود اسعدی - چگونگی رشد رسانه ها همراه با اثرات آنها بر مخاطب، موضوع مهم برای جامعه شناسان و متخصصان علوم انسانی بوده است. تا پیش از قرن بیست و یکم اکثر صاحب نظران اثرات تلویزیون را "گلوله ای" و بسیار سریع و زیاد می دانستند که جریان های فرهنگی و سیاسی را تحت تاثیر می گذاشت. اکنون که رسانه ها دیگر محدود و محلی نیستند بازخورد مخاطب بسیار مهم است.
حالا رسانه ها برای ادامه بقا محتاج "نگه داشتن" مخاطب هستند. ازدیدگاه مدیریت رسانه امروزه رسانه ها بایستی دو کار را با هم و توامان به انجام رسانند. اول "جلب نظر" مخاطب دوم "اعمال نظر" مخاطب. شاید رسانه ملی با برخی برنامه های تفریحی، سرگرمی و حتی علمی و فرهنگی در قالب سریال ها و برنامه های متنوع طنز تا حدودی بتواند در "جلب نظر" مخاطب موفق عمل کند اما در"اعمال نظر" او هنوز تردید اساسی وجود دارد.
مخاطب امروزی باید احساس کند نظراتش در تهیه و ساخت و تعدیل برنامه ها موثر و عامل تغییرات است. اما بستر لازم و تفکر رایج مانع چنین تعاملی است. نکته ای که غفلت از آن مشکل ساز است و در صورت ظهور رسانه های نو به معظل اساسی بدل خواهد شد.