آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

شینا انصاری - روز جهانی و هفته ملی کودک فرصتی است برای پرداختن به دغدغه‌ها، مشکلات، بحران‌ها، علاقه‌مندی‌ها و حقوق کودکان، این جوانه‌های زندگی و امیدهای آینده. کودکان در نقاط زیادی از دنیا در حالی اولین قربانی سیاست، فقر، خشونت و جنگ هستند
جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

محمدمهدی محمدی-رقابت‌پذیری در سال ۲۰۲۵ تنها یک رتبه‌بندی نیست، بلکه نمایی است از آنچه جهان به سمتش می‌رود: ثبات، شفافیت، و هوشمندی سیاست. کشورمان اگر بخواهد سهمی در آینده اقتصادی جهان داشته باشد، باید نه‌تنها در زمره بازیگران مهم این تغییر جهانی و همکار در سازمان های جدید بین اللملی قرار بگیرد، بلکه باید طراح مسیر خود با پایبندی به موازین و استراتژی های خود باشد. مسیری که از درون طراحی، اصلاح و اجرا می‌شود، نه از بیرون تحمیل.
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 15
کد خبر: ۳۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
مهدی مطهرنیا کارشناس بین الملل

پرونده ملی ؛ وحدت ملی

پرونده هسته‌ای ایران یکی از همین بزنگاه های مهم تاریخی است. تکثرها قابل احترام و مورد تایید بوده و آن را باید پاس داشت و حرمت نهاد . اما حرمت این تکثر در بزنگاه تصمیم گیری نیازمند یک اراده ملی واحد است . . .
تدبیر24: در یک جامعه پیشرفته و دارای فرهنگ سیاسی بخردانه اعضای جامعه در یک تکثر تعریف شده از احترام تایید شده برخوردارند. اقلیت و اکثریت در این جامعه حق بیان دیدگاه خود در سطوح مختلف فردی ، جمعی و ملی دارا هستند. اما در بزنگاه های مهم تاریخی باید به یک وحدت عملی برسند . این بزنگاه های تاریخی یا ناشی از رویدادهای یا محصول روندها و یا ناشی از موضوعات گوناگون است که در چارچوب ملی و در قالب یک بحران خود را به نمایش می‌گذارد که به عبارتی پرونده های ملی خوانده می شوند.اینجا همان جایی است که تکثرها در قالب اراده ملی باید به وحدت برسند و در بزنگاه های تاریخی رسالت وحدت محورانه خود را در کالبد واحد ملی نشان دهند.

پرونده هسته‌ای ایران یکی از همین بزنگاه های مهم تاریخی است. تکثرها قابل احترام و مورد تایید بوده و آن را باید پاس داشت و حرمت نهاد . اما حرمت این تکثر در بزنگاه تصمیم گیری نیازمند یک اراده ملی واحد است.لذا تردید نباید در آن صورت بگیرد. اراده حکومت در تببین نرمش قهرمانانه در باب مذاکرات هسته‌ای مربوط به حل همین مساله است. مضاف براینکه خطوط قرمز برای تصمیم سازان و بازیگران دیپلماسی مشخص و از سوی دیگر هیچ تصمیم سازی بدون نظر تصمیم گیران نهایی توسط دیپلمات ها به امضا نخواهد رسید. همچنین هرگونه اقدام که نه یک اقدام فردی یا سازمانی که یک اقدام ملی در پرونده ملی محسوب می‌شود. چراکه در یک پروسه تعریف شده ، نظام سیاست گذاری واجرای سیاست های تصویبی در حوزه سیاست خارجه را در ساختار تعریف شده قدرت ایران مشخص کرده است. پس در این بزنگاه باید به گونه ای سخن گفت که در عین تکثر انتقادات معطوف شده به برجسته سازی ضعف های سیاست های اجرایی موجب کوچکترین خدشه در اجرای سیاست ها جهت تحقق منافع ملی در پرونده های ملی چون مذاکرات هسته‌ای نشود.

این پرونده دوره توافق و نگارش متن را پشت سر گذاشته و اکنون تصحیح متن و تصمیم گیری جهت امضای آن پیش روی نظام جمهوری اسلامی ایران و نظام های حاکم بر پایتخت های 3+3 قرار دارد. اکنون گذر این پیچ خطرناک نیازمند یک وحدت ملی است که رسیدن به توافق در آن نیازمند تاکید بر بازی مینی ماکس است . بدین معنا که هر دو طرف از حداکثرهای موجود برای رسیدن به حداقل های مطلوب استفاده و آن را بنایی برای رسیدن به حداکثرهای مشروع کنند. بازی برد-برد بازنده نخواهد داشت ولی در همین بازی اگر طرفین به سمت شیب باخت حرکت کنند لاجرم نمی توان برای پایان آن برنده ای را متصور شد. در این شرایط است که با آخرین سرعت برای تقابل اقدام کنند مگر آنکه در این برخوردها و شاخ به شاخ شدن ها راننده ای مسیر خود را تغییر داده و از جاده رو در رویی با شتاب بسیار زیاد به سوی شانه خاکی جاده منحرف شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: