بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۳۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹

نگران کاهش قیمت نفت نیستیم

معاون امور مهندسی وزیر نفت گفت: درهای وزارت نفت به روی بخش خصوصی باز می‌شود.
تدبیر24: معاون امور مهندسی وزیر نفت با بیان اینکه نباید درون اتاق‌های بسته در وزارت نفت تصمیم‌گیری کرد، گفت: درهای وزارت نفت به روی بخش خصوصی باز می‌شود. سیدعماد حسینی دیروز در سومین کنگره ملی توسعه نظام پیمانکاری در صنعت نفت، اظهار کرد: در سال‌های گذشته صحبت‌های زیادی شده اما کمتر اقدام عملی صورت گرفته، بنابراین رویکرد جدید وزارت نفت کمتر حرف زدن و بیشتر گوش دادن است. وی با بیان آنکه مهندسی صنعت نفت از مطالعات زمین‌شناسی آغاز می‌شود و تا تولید فرآورده در پالایشگاه‌ها تداوم دارد، گفت: سوالات و ابهامات فراوانی در حوزه مهندسی نفت و اجرای پروژه‌ها وجود دارد که باید پاسخ آنها داده شود. وی با اشاره به تاخیر فراوان در بهره‌برداری از پروژه‌ها، بیان کرد: سازندگان صنعت نفت اعلام کرده‌اند که در حال حاضر تنها از 30 درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند و 70 درصد ظرفیت آنها خالی مانده است.  ایرنا نوشت؛ وی ادامه داد: در دولت گذشته 800 میلیارد دلار درآمد نفتی کسب شد اما سوال این است که از این درآمد هنگفت چه استفاده‌ای برای توسعه صنعت نفت صورت گرفت. وی افزود: از مشکلات عمده صنعت نفت افزایش هزینه‌های اجرای پروژه‌هاست که گاهی اوقات تا سه برابر مبلغ اولیه افزایش می‌یابد.معاون امور مهندسی وزیر نفت با اشاره به تشکیل اتاق فکر در معاونت مهندسی وزارت نفت، عنوان کرد: جلساتی در این اتاق فکر تشکیل و تصمیمات و بخشنامه‌هایی نیز صادر شده است. وی خاطرنشان کرد: باید به کارآفرینان بها داد تا آنها نقش‌آفرینی بیشتری در توسعه صنعت نفت داشته باشند. وی با تشریح اقدامات انجام شده در معاونت امور مهندسی در یک سال گذشته، اظهار کرد: ابلاغ شیوه‌نامه نوین حل اختلافات، صدور بخشنامه‌های تعدیل و ساماندهی پیمانکاران ممنوع‌المعامله از جمله موضوعاتی است که تاکنون انجام شده است.وی با بیان آنکه قانون برگزاری مناقصات دارای ایرادات فراوانی است، تصریح کرد: خواستار اصلاح قانون برگزاری مناقصات هستیم.وی ادامه داد: علاوه بر تهیه سامانه خرید الکترونیکی کالا قصد داریم سامانه الکترونیکی پیمانکاران را نیز ایجاد کنیم.حسینی همچنین خواستار تشکیل نظام صنفی صنعت نفت برای پیگیری حل چالش‌های این صنعت شد. 
 یک شرکت قوی نفتی در ایران نداریم
محمدرضا باهنر نیز دراین مراسم با بیان اینکه با گذشت بیش از 100 سال از کشف نفت در کشور هنوز یک شرکت قوی بین‌المللی در صنعت نفت نداریم، گفت: یکی از دلایل این موضوع این است که همه ما از مدیران دولتی تا پیمانکاران و حتی قشر ضعیف جامعه رانتی شده‌ایم. نایب‌رئیس دوم مجلس با بیان اینکه در بخش‌های مختلف کشور پیشرفت‌های جدی داشته است و حتی در زمینه توسعه رفاه نیز اعداد و ارقام به دست آمده بد نیست، تصریح کرد: در اقتصاد کلان خوب عمل نکرده‌ایم و باید به این موضوع اقرار کرد که نه رشد اقتصادی کشور در 35 سال گذشته مناسب بوده و نه نرخ اشتغال و نه سطح عمومی قیمت‌ها؛ همه دولت‌ها در این شرایط شریک هستند. باهنر با اشاره به اینکه در مدت بسیار کوتاه ایران توانست به غنی‌سازی 20 درصد دست پیدا کند، اظهار کرد: چرا در صنعت نفت ما با گذشت سالیان نتوانستیم قدرتمند شویم، شاید یکی از علت‌های این موضوع عدم سرمایه‌گذاری روی نیروهای انسانی در صنعت نفت باشد که یا آنها را ترسانده‌ایم یا فراری داده‌ایم و یا مزدشان را به‌خوبی پرداخت نکرده‌ایم. مهر نوشت؛ وی با اشاره به قانون بهبود فضای کسب و کار، تاکید کرد: قراردادهایی که دولت با بخش خصوصی می‌بندد، بدتر از عهدنامه ترکمانچای است، حتی گاهی اوقات دولتی‌ها هم به یکدیگر رحم نمی‌کنند به‌طوری که مدیرعامل یک شرکت پیمانکاری عنوان می‌کرد با وجود طلب چندهزار میلیارد تومانی به‌دلیل 100 میلیون تومان بدهکاری حساب‌های این شرکت مسدود شده است. باهنر با تاکید بر اینکه در مدیریت کلان می‌لنگیم و در بعضی از موارد تحت تاثیر آن طرف آبی‌ها قرار گرفته‌ایم، یادآور شد: امیدواریم که مذاکره با 1+5 به نتیجه برسد البته در غیر این صورت نیز خود ما به نتیجه خواهیم رسید.
 پروژه‌های نفتی 40 ماهه، 100 ماهه هم تمام نمی‌شوند
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز با انتقاد از نظام پیمانکاری حاکم بر صنعت نفت کشور، اعلام کرد: قراردادهای اجرای 40 ماهه برخی از پروژه‌ها 100 ماهه هم به پایان نمی‌رسند، زیرا پیش‌نیازهای لازم را در قراردادها فراهم نکرده‌ایم. رکن‌الدین جوادی همچنین در مراسم ذكرشده با بیان اینکه تجربه کشورهای مختلف نشان می‌دهد نظام‌هایی موفق‌تر بوده‌اند که مشارکت عمومی را بیشتر جلب کنند، گفت: کشورهایی که مشابه یا پایین‌تر از ما بودند در 40 یا 50 سال گذشته به واسطه جلب مشارکت عمومی و واگذاری کار از بخش دولتی به خصوصی و عمومی موفق به ایجاد رشدهای چشمگیر شده‌اند. مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه در کشور گام‌های بزرگی در تربیت نیروی انسانی، مدیریت پروژه‌ها و افزایش دانش فنی برداشته شده است اما در دنیا موفقیت‌های ما با موفقیت‌های دیگران مقایسه می‌شود، تصریح کرد: همه شاخص‌ها در 3 موضوع متجلی می‌شود یعنی قرارداد باید در زمان مناسب، قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به نتیجه برسد و هر چه از این 3 شاخص دور می‌شویم به دلیل نارسایی یا ناتوانی یا عدم تطابق مشترک کارفرما و پیمانکار است.معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه اگر هر کدام از این 3 شاخص دچار معضلی شوند هم پیمانکار و هم کارفرما در ایجاد آن نقش دارند و مهم‌ترین مسئله نیز پایه‌ریزی قرارداد است، اظهار کرد: در ادارات دولتی همه قبل از زدن کارت ورود خیلی عجله دارند اما بعد از آن گویی به فراغت می‌رسند و به‌دنبال حواشی می‌روند که در قراردادها و مناقصات هم روند مشابهی دیده می‌شود.جوادی افزود: به‌عنوان نمونه قراردادی که زمان اجرای آن 40 ماه است برای تهیه شرح کار، برگزاری مناقصه، ارزیابی پیمانکاران و انتخاب مجری به 4 ماه زمان نیاز داریم، در این شرایط برای تمدید یک یا 2 هفته‌ای یک مناقصه اکراه داریم اما به راحتی می‌‌پذیریم که قرارداد 40 ماهه در مدت 50 یا 60 یا 100 ماه اجرا شود، چون پیش‌نیازهای لازم را فراهم نکرده‌ایم. مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه در همین نگاه گریز از برخورد حرفه‌ای، شرکت‌های حرفه‌ای که نقص‌ها را متوجه می‌شوند نیز به ندرت به بخش‌های دولتی تذکرات حرفه‌ای می‌دهند، افزود: به امید حل مساله بعد از بستن قرارداد با مذاکره ادعای حقوقی و امثال آن وارد قرارداد می‌شود که نتیجه آن انجام نشدن پروژه در زمان و قیمت پیش‌بینی شده و کیفیت قابل قبول آن است.جوادی با اشاره به تصور رویه‌های اجرای پروژه در اسناد نظام‌های پیمانکاری جهان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تشکل‌های ثالث ایجاد کنیم که 2 وظیفه را برعهده داشته باشند؛ وظیفه اول پیگیری نقشه راه تکامل نظام پیمانکاری و توسعه و عمران است؛ وظیفه دوم ایجاد نهادی است که داوری حرفه‌ای را بین دو طرف انجام دهد.معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه چند کار باید برای اصلاح نظام پیمانکاری انجام دهیم گفت: اولین کار فرهنگ‌سازی است چنانکه شما فرهنگ کار خارجی‌ها را دیده‌اید و بخش زیادی از کار ما به دلیل همین فرهنگ‌سازی روزمزدی است درحالی که باید به سمت کارمزدی حرکت کنیم.وی با یادآوری اینکه همه باید به زمان اجرای پروژه‌ها به‌عنوان یک خط قرمز پایبند بمانند، خاطرنشان کرد: پیمانکاران ایرانی باید کار در بازار بین‌المللی را به عنوان یک باید و یک شاخص برای خودشان تلقی کنند چون صحنه کار بین‌المللی خیلی حرفه‌ای‌تر از ایران است.
 نگران کاهش قیمت نفت نیستیم
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه  از کاهش قیمت نفت چندان نگران نیست، گفت: با روسیه توافقی مبنی بر فاینانس طرح‌های نفتی نداشته‌ایم. رکن‌الدین جوادی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه آیا ایران تغییری در فرمول قیمت فروش نفت خام خود داده است، گفت: قیمت نفت خام متناسب با بازار فروش انجام می‌شود بنابراین قیمت نفت خام با شرایط بازار کاهش یا افزایش می‌یابد.وی با تاکید بر اینکه چندان نگران کاهش قیمت نفت خام در آینده نیست، گفت: باید صبر کرد تا اجلاس اوپک (4 نوامبر یا 16 آذر برگزار شود). وی با بیان اینکه قیمت نفت را نمی‌توان بر اساس تحلیل‌ها پیش‌بینی کرد، ادامه داد: بازار نفت متاثر از عوامل متعددی مانند مسائل سیاسی، اقتصادی و فصلی است بنابراین ایران نگرانی بابت قیمت نفت خام ندارد. مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره این که آیا فاینانس روسیه مانند فاینانس چین شامل طرح‌های نفتی ایران می‌شود اظهار کرد در حدی که من اطلاع دارم در توافق با روسیه اصلا بحث فاینانس مطرح نشده است. مذاکرات تنها درمورد تهاتر و توسعه زمینه‌های همکاری بود. البته آنها علاقه‌مندی خود را برای حضور در طرح‌های نفتی اعلام کرده‌اند اما اینکه آنها منابع مالی می‌آورند یا خیر باید مذاکره صورت گیرد. جوادی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه آیا تولید 100 میلیون مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی بر اساس وعده داده شده محقق خواهد شد گفت: تعهد کرده بودیم تا پایان سال این مقدار از گاز تولید شود اما اکنون نوید می‌دهیم 100 میلیون مترمکعب گاز مورد نظر زودتر از پایان امسال به تولید برسد.به گفته وی در حال حاضر افزایش تولید گاز از فازهای 12، 15 و 16 پارس جنوبی محقق شده است.
 طرح سؤال جدید از زنگنه در مجلس
از سوی دیگر روز گذشته وزیر اسبق نفت گفت: هفته آینده مجلس با طرح سؤال از وزیر به این مسئله مهم ورود می‌کند که چرا وزارت نفت ایران نسبت به برگزاری جلسه اضطراری اوپک و ادامه روند کاهش قیمت نفت منفعلانه رفتار می‌کند. تسنیم نوشت؛ مسعود میرکاظمی اظهار کرد: زمانی که قیمت نفت به 115 دلار رسید و شروع به کاهش کرد، اعضای اوپک گفتند تا رسیدن نفت به قیمت 100 دلار هیچ نگرانی نداریم و اگر قیمت به زیر 100 دلار رسید؛ نشست اضطراری می‌گذاریم.وی افزود: اما متاسفانه اکنون قیمت نفت به زیر 90 دلار رسیده و ما می‌بینیم هنوز نشست اضطراری برگزار نشده است.عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه «این حق ایران است که سریعا درخواست نشست اضطراری را به اوپک بدهد»، گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌بایست بلافاصله بعد از اینکه قیمت نفت به زیر 105 دلار رسید، درخواست نشست اضطراری می‌کرد.وی ادامه داد: قطعا هر زمانی که اعضای اوپک نشست گذاشته‌اند، عرضه زیاد بوده و تصمیمی که به کاهش تولید گرفتند در قیمت نفت تأثیرگذار بوده است. وزیر اسبق نفت تصریح کرد: ایران سهمیه تولید نفت خود را در اوپک رعایت می‌کند، این دیگر کشورها هستند که رعایت نمی‌کنند و با تولید و عرضه بیش از سهمیه مشخص شده خود، درجهت افت قیمت نفت حرکت می‌کنند. وی افزود: باید حتما جلسه اضطراری اوپک برگزار شود تا این کشورها به‌خصوص عربستان که کاملا ضدمنافع کشورهای تولیدکننده نفت عمل می‌کند، میزان تولید خود را کاهش دهند. عضو کابینه دولت گذشته با بیان اینکه «در شرایط فعلی دولت با کسری بودجه روبه‌رو است»، اذعان کرد: میزان صادرات نفت و میعانات گازی طبق بودجه 93 باید روزانه 1.4 میلیون بشکه باشد، گزارش رسمی و کتبی وزارت نفت نشان می‌دهد که نسبت به این رقم حداقل 100 هزار بشکه در روز کاهش داریم. وی ادامه داد: گزارش 5 ماهه کتبی و 6 ماهه غیر رسمی داریم که میزان صادرات ما نسبت به برنامه عقب است و از نظر حجمی میزان مورد نظر در برنامه محقق نشده است و از نظر ریالی نیز بودجه سال 93 محقق نشده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: