ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
پنجشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۴ - 2025 July 24
کد خبر: ۳۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶

دلار همچنان در معاملات برجاست

رییس اتاق بازرگانی تهران حلقه مفقوده تجارت ایران و روسیه را مشکلات بانکی دانست و گفت:‌ دلار هنوز به طور قطعی از مبادلات تجاری ایران و روسیه حذف نشده و مبادلات از طریق صرافی‌های سنتی انجام می‌شود.
تدبیر24: یحیی آل‌اسحاق اظهار کرد: مسائل بانکی موجود بین کشورها نیز باید حل شود؛ به عنوان مثال در حال حاضر بازار روسیه فرصت مناسبی برای ورود کالاهای ایرانی است. پنج میلیارد دلار ظرفیت بازار روسیه برای ایران است و هر دو طرف خریدار و فروشنده، علاقه‌مند به ورود به این بازارها هستند.

وی گفت: صادرات کالاهای غیر نفتی در شش ماهه نخست امسال رشد 20 درصدی داشته اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

آل اسحاق افزود: عمده این صادرات محدود به فرآورده‌های پتروشیمی و صنایع غذایی است و هنوز کالاهای صنعتی جایگاه خود را برای رسیدن به توسعه پایدار پیدا نکرده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی،‌ صنایع،‌ معادن و کشاورزی تهران خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی عراق و افغانستان هستند. همچنین چین بزرگترین بازار صادراتی مواد پتروشیمی ایران است.

آل‌اسحاق معتقد است: بازارهای جهانی در رابطه با کالاهای صنعتی به جایگاه خود رسیده‌اند و در این بازارها جایگاه خالی وجود ندارد اما کالاهای ایرانی در این بازار رقابتی باید برای خودشان جا باز کنند. کالاهای ایرانی باید بتوانند با قیمت تمام شده ارزان‌تر، کیفیت بالاتر،‌ بسته‌بندی مناسب و اجرای به موقع تعهدات، وارد این بازارها شوند.

وی توافقات سیاسی را عامل مهمی برای رفع تعزیرات صادراتی دانست و اضافه کرد:‌ صادرات برآیند مسائل سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی کشورهاست.

به گفته آل اسحاق 15 کشور همسایه بازاری به وسعت 400 میلیون نفر را برای ما به وجود آورده است که با برنامه ریزی و هدف‌گذاری مناسب می‌توانیم وارد این بازارها شویم.

وی با اشاره به اینکه نگاه تک بعدی و انتزاعی در صادرات نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد، گفت: دولت صادرات را به عنوان فعالیت پیشران اقتصادی در نظر گرفته است؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: