بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۳۷۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸

دست و پاگیری دستفروشان گیلانی

دست‌فروشی در رشت معضلی است که تردد را در خیابان، سخت و مغازه داران را با درآمد کم مواجه کرده است.
تدبیر24: دست فروشان روی چرخ دستی‌ها، پشت خودروها و حتی موتور 3 چرخه‌های باربر، بساط می‌کنند و به گفته آنان به علت بیکاری و سود خوبی که دارد این کار را انجام می‌دهند. اگرچه تعدادی از شهروندان به علت در دسترس و ارزان بودن اجناس از حضور دست فروشان و خرید از آنان راضی‌اند اما تعداد زیادی از آنان هم وجود دست فروشان را در پیاده روها و حاشیه خیابانها دردسر ساز دانسته و از سد معبر، آلودگی صوتی و اجناس بی‌کیفیتی که توسط آنها ارائه می‌شود گلایه‌مندند.

بهاره، یکی از شهروندان شهر رشت که به خیابان دکتر شریعتی رشت برای خرید البسه مورد نیاز فرزندش آمده است اظهار کرد: نیمی از عرض مساحت پیاده روهای این خیابان را دست فروش‌ها اشغال کرده‌اند و یک سوم آن نیز توسط مشتری‌هایی که از دست فروش‌ها خرید می‌کنند، اشغال می‌شود. به این ترتیب اصلا نمی‌توان به راحتی در این خیابان راه رفت و این تردد برای بانوان به مراتب سخت‌تر است.

وی اضافه کرد: برخی از این دست فروش‌ها به فروش مواد خوراکی مانند کباب مشغولند و نمی‌دانم چطور بعضی از مردم به این افراد اعتماد می‌کنند. آیا اصلا بهداشت برایشان مهم نیست؟

رضا، یکی از مغازه داران این خیابان گفت: هر روز دست روی دستِ دستفروشی زیاد می‌شود. همواره در حال پرداخت مالیات و عوارض هستیم. باید از واحدهای صنفی حمایت شود. وجود دست فروشان بازار را کساد کرده است.

جلاالدین محمد شُکریه، نایب رئیس اول اتاق اصناف کشور و رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: گیلان از جمله استانهایی است که بیشترین تعداد دست فروش‌ها را دارد. تقریبا تمام شهرهای گیلان بویژه شهرهای پرجمعیت از جمله رشت، انزلی و آستارا با معضل دستفروشی روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه حضور میوه فروش‌ها با خودروهای وانت در بلوار خرمشهر، ورودی شهر رشت را نازیبا کرده است، تصریح کرد: اخیرا مشاهده شده که برخی دست فروش‌ها نوشابه‌هایی را برای فروش عرضه می‌کنند که حتی نامشان را هرگز نشنیده‌ایم.

شُکریه، نازیبا شدن چهره شهر، متضرر شدن و کاهش درآمد صاحبان واحدهای صنفی، ارائه کالاهای بی‌کیفیت، غیربهداشتی و قاچاق، استفاده از واحدهای سنجش غیراستاندارد و کم فروشی، اختلال در رفت و آمد شهروندان، ایجاد ترافیک و تصادف و در مواقعی بزهکاری‌هایی همچون توزیع مواد مخدر در پوشش دست‌فروشی را از مهم ترین پیامدهای گسترش روزافزون این پدیده عنوان کرد.

وی با بیان اینکه حدود 100 هزار واحد صنفی در گیلان وجود دارد، ادامه داد: آمار دقیقی از تعداد دستفروشان شهرهای مختلف گیلان در دست نیست اما شواهد حاکی است حدود 25 درصد از فعالان صنفی گیلان، در حاشیه خیابانها اجناس مختلف و میوه و تره بار عرضه می‌کنند.

نایب رئیس اول اتاق اصناف کشور ادامه داد: در کشورمان به ازای هر 25 نفر یک واحد صنفی وجود دارد، این درحالیست که این نسبت در نرم جهانی به ازای 1500 تا 2000 نفر یک واحد صنفی تعریف شده است. براین اساس و با درنظر گرفتن دستفروشان به عنوان یک واحد صنفی کوچک، این رقم در گیلان به طور میانگین به ازای هر 20 نفر یک واحد صنفی است که این امر سبب رکود بازار شده و به اصطلاح دخل و خرج مغازه داران با هم نمی‌خواند.

شکریه، مشکلات بهداشت و سلامت را عمده‌ترین پیامد دست فروشی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در شهر رشت بخش عمده‌ای از دست فروشان را عرضه کنندگان سیار مواد غذایی تشکیل می‌دهند که عمدتا ساندویچ و یا کباب را بر روی چرخ دستی‌ها و به صورت غیربهداشتی با استفاده از موادی که سلامت آنها محرز نیست، طبخ و به شهروندان عرضه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تردد سخت نوامیس مردم در خیابان‌هایی که توسط دست فروشان اشغال شده است، از دیگر مشکلاتی است که دست فروشان در گیلان به وجود آورده‌اند. باید برای دست فروشان پرونده قضایی تشکیل شود. در شهری که به طور مرتب شهردار عوض می‌شود باید چنین معضلاتی هر روز بیشتر از روز گذشته باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: