کارکرد احزاب و تشکلها در دیگر کشورها بدین صورت است که فرهنگ جامعه پذیری و و پذیرش حقوق یکدیگر را آموزش میدهند. ما ایرانیها عموما افراد جامعه پذیری نیستیم. کارکرد احزاب، جامعهپذیر کردن افراد است.
تدبیر24: لایههای شش گانه فرهنگ شامل باورها، ارزشها و هنجارها (به عنوان هسته فرهنگ) و نمادها و اسطورهها، آیینها و آداب و رسوم و فناوریها، مهارتها و نوآوریها (به عنوان پوسته فرهنگ) است. این لایههای ۶ گانه در برخورد و توجه رسانهها ساخته و پرداخته میشوند و در نهایت فرهنگ عمومی جامعه را میسازند. رضا یزدانی خواننده شناخته شدهای است که میگوید دغدغه فرهنگی دارد. او به ندای ایرانیان میگوید «وجود کمپینی مانند «آب زندگی است» به فرهنگ مصرف درست آب کمک میکند». مشروح مصاحبه رضا یزدانی هنرمند ایرانی با سایت «ندای ایرانیان» در ذیل آمده است:
قبول دارید که فرهنگ سازی، لازمه حرکت و تغییر جامعه و عبور از ناهنجاریها است؟ بله. من فرهنگ سازی را تنها راه برای توسعه واقعی کشور میدانم. وظیفه دولتها این است که فرهنگسازی را جایگزین ناهنجاری کند. بنابراین لازم است دولتمردان فرهنگ درست زندگی کردن، مسئولیت پذیری، قانمندی را به شروندان بیاموزند.
آیا فقط دولتمردان باید این فرهنگ را بیاموزند یا در این حوزه برنامهریزی و دخالت کنند؟ نه تنها دولت. اما دولت باید با تاسیس و راه اندازی دانشگاهها، شهروند خوب بودن و قانون مداری را تشویق کنند.
آیا انجمنها، احزاب و تشکلهای مردم نهاد هم میتوانند فرهنگ درست مصرف کردن را گسترش دهند؟ کارکرد احزاب و تشکلها در دیگر کشورها بدین صورت است که فرهنگ جامعه پذیری و و پذیرش حقوق یکدیگر را آموزش میدهند. ما ایرانیها عموما افراد جامعه پذیری نیستیم. بیشتر فرد گرا بوده و کمتر جامعه پذیر هستیم. کارکرد احزاب، جامعه پذیر کردن افراد است. در ایران نهادهای مردم نهاد به درستی شکل نگرفتهاند که امیدواریم شکل بگیرند.
به تازگی حزب در شرف تاسیس ندای ایرانیان، کمپین «آب زندگی است» را راه انداخته است. راه انداختن این کمپینها در بحث آب و فرهنگ سازی در مصرف آن تا چه حد مفید است؟ وقتی آب نباشد یعنی هیچ چیزی نیست. نه کشاورزی، نه میوهای و نه سبزی و طراوتی هم وجود ندارد. متاسفانه فرهنگ مصرف آب در ایران وجود ندارد. وجود کمپینی مانند «آب زندگی است» به فرهنگ مصرف درست آب کمک میکند. در دیگر جاهای دنیا لوله کشی آب شرب جداست و آب استحمام جدا به مردم میرسد، ولی در ایران جدا نیست. ما باید این فرهنگ را درست جا بیندازیم که باید درست استفاده کرد. بزرگترین وظیفه صدا وسیما هم فرهنگ سازی میتواند باشد. متاسفانه صداوسیما در زمینه تقویت فرهنگ ایرانیان هیچ کاری انجام نمیدهد. همچنین باید برنامه سازی بکنند. من شب گذته به این موضوع فکر میکردم که باید هر کانالی در صدا و سیما در مورد آب صحبت بکند. اگر هر کانالی مطلبش راجع به موضوع آب تمام شد، باید کانال دیگری این موضوع را ادامه دهد. یعنی اگر بحث کانال یک تمام شد، باید دو شروع شود و اگر دو تمام شد، باید سه شروع شود. همچنین مدام باید برنامههای رادیو و تلویزیون راجع به این مساله صحبت کنند و برنامه سازی کنند تا مردم بتوانند فرهنگ صحیح این حوزه را بدست بیاورند تا آب را بیرویه هدر ندهند. واقعا ما فرهنگ مناسبی در مصرف آب نداریم. صداو سیما به وظیفهاش عمل نکرد.
راه انداختن این کمپینها و دعوت مردم چقدر مؤثر است؟ قطعا راهی برای فرهنگ سازی است. بالاخره اهالی فرهنگ و هنر بهتر میتوانند در این فرهنگ سازی شرکت کنند.
یعنی شما میخواهید از شهرت خود برای این فرهنگ سازی مفید استفاده کنید؟ بله. چه اشکالی دارد که با کمپین «آب، زندگی است» همراهی کنم. من هیچگاه در طول زندگیام و برخلاف برخی از دوستان و همکارانم از شهرتام سوء استفاده نکردم و آن را به حراج نگذاشتم. میخواهم از شهرتم در راستای درست آن استفاده کنم. فرهنگ سازی بهترین کاری است که میشود انجام داد.
نمی خواهم مانند دیگران شهرتم را به حراج بگذارم به چه معنا است؟ سوء استفاده نکردم و دوست هم نداشتم اجازه دهم دیگران سوء استفاده کنند. اگر میخواهم به کمپین بپیوندم برای این است که میخواهم فرهنگ سازی شود. نه برای گسترش شهرتم یا منافع مادی.