تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۳۸۰۸۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
دیدار اعضاء شورای هماهنگی دانشجویان اصلاح طلب با خاتمی

مجلس نباید در انحصار گروهی تندرو و انحصارطلب باشد

صلاحات باید رویکردش رو به مردم باشد و کمک کند بدبینی‌های احتمالی که نظام نسبت به این جریان پیداکرده، حذف شود. اگر چنین نشود، نتیجه‌ای جز واگذاری عرصه به تندروهای مسئولیت‌ناپذیر جامعه حاصل نخواهد شد
تدبیر24عضاء شورای هماهنگی دانشجویان اصلاح طلب با خاتمی دیدار و با بیان اصول و معیارهای مورد نظر این شورا گزارشی از رویکرد عملکرد خود را ارائه دادند.
به گزارش روزنو،سید محمد خاتمی در این جلسه به تبیین مواضع و رویکردهای جریان اصلاحات پرداخت. وی در بخش نخست این جلسه به تأکید این نکته پرداخت که هر جریانی باید تعریف واضحی از چیستی و کیستی خود داشته باشد و نقش این چیستی و کیستی را در رفتار، مواضع و رسالت‌های خود بشناسد. همه جریانات باید گفتمان خاص خود را داشته باشند و با آن گفتمان شناخته شوند. گفتمان مجموعه‌ای از اندیشه و رویکرد است و در مورد اصلاح‌طلبی باید مشخص کنیم که این گفتمان چیست؟ البته در این زمینه کارهای خوبی صورت گرفته است و ماهیت و رویکرد اصلاح طلبی روشن است گرچه هنوز هم باید در این زمینه کار کرد. 
رئیس‌جمهور اسبق کشور سپس به تبیین سه گفتمان غالب عصر مشروطیت پرداختند: 
1- گفتمان نخست دین را مانع پیشرفت می‌دانست و به‌طورکلی دین‌ستیز بود. امروزی بودن را، بدون در نظر گرفتن سیر و تحول تاریخی غرب و بنیادهای فکری آن، شباهت ظاهری با غرب معنا می‌کرد.
2- گفتمان دوم غرب را دشمن می‌پنداشت و باوجود این‌که درون‌مایه اصلی سنت محتوای آن است، ظاهر آن را بدون در نظر گرفتن محتوا اصل می دانست. به‌عنوان‌مثال پیروان این گفتمان باآنکه در ابتدا با ظلم و ستم قاجار مخالف بودند بعدها حاضر شدند همراه محمدعلی شاه و حکومت مستبد وی باشند.
3- گفتمان سوم گفتمانی بود که در عین پایبندی به سنت، قائل به نوآوری و اجتهاد در آن بود. با نوآوری در سنت مفاهیم جدیدی به‌مقتضای زمان در آن معنا می‌شود و دین می‌تواند پاسخ نیازهای جدید را بدهد. این گفتمان معتقد بود مردم بر سرنوشت خویش حاکم‌اند.
اما رویکرد سوم در عمل شکست خورد و در پی آن گفتمانی ایجاد شد که ماحصل آن دیکتاتوری خشن که ادعای نوآوری و نوسازی را داشت بود.
خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به ترسیم شاخصه‌های انقلاب اسلامی پرداخت و ادامه داد: ما انقلاب بسیار بزرگی داشتیم که هم نگاه به دین داشت و هم به جامعه. چون جامعه ما هویت دینی خاص خودش را دارد، اگر بتوانیم جمهوریت را سازگار با دین تعریف کنیم توانسته‌ایم به اهداف انقلاب و امام نزدیک‌تر بشویم.
وی ادامه داد، گرچه اخلاق همواره در عرصه سیاست غریب بوده است ولی به خصوص بعد از ماکیاولی به ‌طور کامل در اختیار سیاست قرار گرفت و سیاست معطوف به قدرت شد. ما جمهوری اسلامی را می‌خواستیم و می خواهیم چراکه فقدان اخلاق و معنویتی که در جوامع دموکراتیک دیگر وجود دارد می توان با درک درست دین جبران کرد. متاسفانه گاهی بداخلاقی‌هایی با دین توجیه می‌شود و چهره شرعی و موجه به خود می‌گیرد و گاهی تا جایی پیش می‌رود که این بی‌اخلاقی‌ها به ارزش تبدیل می‌شود و به‌عنوان‌مثال تهمت زدن و دروغ گفتن و بردن آبروی دیگران و حتی گرفتن جان آنان تبدیل به یک ارزش می‌شود. امام(ره) جمهوری اسلامی را مطرح کردند نه خلافت اسلامی و امروز هم شاهد این هستیم که گروه‌هایی تحت عنوان خلافت اسلامی چه بر سر اسلام و مردم‌آورده‌اند و می آورند. امام این موضوع را مطرح کردند چراکه مطمئن بودند جمهوریت به همان معنایی که در سطح جهان مطرح است دقیقاً با اسلام و دین سازگار است؛ اگر تعبیری از دین ارائه شود که با جمهوریت سازگار نیست آن تعبیر از اسلام لااقل از نظر انقلاب ما نادرست است.
ریاست دولت‌های هفتم و هشتم جمهوری اسلامی ایران در آخرین بخش از سخنان خود به تبیین جایگاه جریان اصلاحات پرداخت و با تصریح این نکته که هر جریانی ممکن است اشتباهاتی داشته باشد و ما منکر اشتباهات خود نیستیم ادامه داد: ولی می‌توان به اطلاعات و آماری که چه در دولت قبل و چه امروز منتشر می شود مراجعه کرد و به‌راحتی به این نتیجه اذعان کرد که عملکرد دولت اصلاحات درخشان‌ترین عملکرد در دوران پس از جنگ در بسیاری از حوزه‌ها بوده است. 
وی ادامه داد اصلاحات باید رویکردش رو به مردم باشد و کمک کند بدبینی‌های احتمالی که نظام نسبت به این جریان پیداکرده، حذف شود. اگر چنین نشود، نتیجه‌ای جز واگذاری عرصه به تندروهای مسئولیت‌ناپذیر جامعه حاصل نخواهد شد و این هم به زیان مردم است و هم به زیان نظام و رهبری. اصلاح‌طلبان در عرصه‌های مختلف باید زمینه تعامل و گفتگو با همه جریانات سیاسی معتدل را ایجاد کنند. البته این به معنای ائتلاف مستقیم نیست؛ اما می‌توان در حین رقابت، با احزاب و گروه‌های دیگر همکاری و همراهی داشت. خاتمی سخنان خود را با این جملات پایان داد که مجلس نباید در انحصار گروهی تندرو و انحصارطلب باشد و امید است گروه‌های اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و عقلای متعلق به هر جناح و گرایشی بتوانند مجلسی آرام و معتدل به وجود بیاورند.
پیش از سخنان سید محمد خاتمی، تعدادی از اعضای شورای هماهنگی دانشجویان اصلاح‌طلب به تبیین وضعیت دانشگاه‌ها و فعالیت‌های دانشجویی، محدودیت‌های موجود، مطالبات فعالین و تشکل‌های دانشجویی، بررسی عملکرد دولت و وزارت علوم، بررسی وضعیت دانشگاه‌های سایر استان‌ها و تبیین دیدگاه خود نسبت به جریان اصلاحات و افق‌پیش روی آن پرداختند.

منبع: روزنو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
Maral
|
United States of America
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
4
7
درود بر خاتمی، رهبر اصلاحات ایران
پاسخ ها
بسیجی
| Iran (Islamic Republic of)
دورد بر رهبر فتنه ایران
ناهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
1
3
سلام. دست بردارید از جناح بازی که سرانجامی ندارد
مجلس جای اشخاص باسواد از نظر علمی و اجتماعی و دلسوز ملت میباشد و جناح مهم نیست نیست نیست
عالم محضر خداست در محضر خدا مظهرش را لکه دار نکنید
عالم محضر خداست در محضر خدا بواسطه ادعاهایمان سخت امتحان میشویم
ادعای اولینمان انسان بودن است. مجلس. جای. انسانهای بی ادعاست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
3
3
درود بر سید اصلاحات. خدایی هر چه تلاش میکن خانه نشین بشی، نمیشه. تازه بیشتر تو دل میری آقا سید گل
مهربان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
1
2
موافقم
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
2
0
افاضه فرموده اند: جمهوریت به همان معنایی که در سطح جهان مطرح است دقیقاً با اسلام و دین سازگار است؛ ابله حق باگوینده است!جمهوری فرانسه وامثال سارکوزیش،جمهوری ایتالیاوامثال برلوسکونیش، جمهوری امریکاوبمبهای اتمیش درهیروشیماوناکازاکی وجنگ ویتنامش وآخرین مورد،داعشش ووودقیقابااسلام ودین شماسازگاراست؟!گفته شده اگر تعبیری از دین ارائه شود که با جمهوریت سازگار نیست آن تعبیر از اسلام لااقل از نظر انقلاب ما نادرست است.والبته بزعم شماهرتعبیری ازدین بایدباجمهوریت اربابان سازگارباشداماهیچ اشکالی نداردناسازگاری هرتعبیری ازجمهوریت بادین؟!ببین چه کسی ازماکیاولی صحبت میکنه!استاداعظم امثال ماکیاولی بایددرمحضرشمالنگ بیندازندودرس پس دهند.ازتهمت زدن ودروغ گفتن برآشفته ایدهمانندکعبه آمالتان که نگران نقض حقوق بشراست؟!چه کسی قبل ازانتخابات88درخوزستان بحث تقلب درانتخابات راکه رمز آشوبهاشدمطرح کردویک نظام برآمده ازملت راموردتهمت قرارداد؟!مقایسه کرده ایدجمهوریت وخلافت راومظهرخلافت راداعشیهامیشناسید.من چون دراین زمینه اطلاعاتی ندارم حرفی نمیزنم فقط میگویم لطفابگوئید حضرت علی(ع)کدام راپذیرفتند؟ودرپایان:خاتمی سخنان خود را با این جملات پایان داد که مجلس نباید در انحصار گروهی تندرو و انحصارطلب باشد .بله بله قربان.احسنت احسنت.مجلس بایدهمجون زمان ایشان دراختیارانقلابیون واقعی وآزادیخواه مثل مجلس ششم باشد؟!
ناهید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
2
0
سلام. لطفا جناب آقای خاتمی بفرمایید در 8 سال ریس جمهوریتان چه گلی برسر مردم زدید که حالا خدمت به مردم را بهانه ای جهت خدشه دار کردن حضور نموده اید
کافی نیست تا کی ..........
آخر آخرش در یک وجب قبر خواهید آرمید
بقول بزرگی در شادی علت باش نه همراه و در غم همراه باش نه علت.
کاش قبل از انجام هرعملی و هر اظهار فضل شعار گونه ای به عواقب بعدیش هم میاندیشیدید
آنکسانی که از گذشته درس نمیگیرند لایق. نیستند و ....
باور کنیم در عمل هم اکنون در محضر خدا هستیم و در محضر خدا بواسطه ادعاهایمان سخت امتحان میشویم
aaaaa
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۲
0
0
درود بر سید اصلاحات
نظر شما: