تدبیر24: روزنامه آفتاب یزد گفتگویی تفصیلی با یکی از اعضای حزب در شرف تاسیس ندای ایرانیان را منتشر کرد که متن آن را در ادامه میخوانید:
«ندا»! از زمانی که پا به رسانهها گذاشت با موجی از واکنشها مواجه شد. دلیلش هم واضح بود، غیر منتظره! بودنش. در فضایی که احزاب موثر اصلاح طلب با محدودیتهای شدید دست و پنجه نرم میکردند، تشکیلاتی نوپا اما با تجربه فراوان کار حزبی ذیل گفتمان اصلاح طلبی وارد عرصه عملی و حرفهای سیاست ورزی شد. بدیهی است یک حضور غیرمنتظره، واکنشهای هیجانی خاص خود را نیز به دنبال خواهد داشت. غافل از اینکه برآیند فضای سیاسی- اجتماعی حاکم، زمینه را برای موجودیت حزبی نوظهور در فضای فکری جدیدی که اصلاح طلبان برجسته از آن با عنوان اصلاحات امروز یاد میکنند، فراهم آورده بود. اما به هر طریق> ندای ایرانیان <بود و سیلی از انتقادات ریز و درشت. انتقاداتی که بیشتر بوی قصاص قبل از جنایت میداد، چرا که این حزب در شرف تاسیس هیچگونه اعلام موضعی نداشته بود. به هر تقدیر زمان گذشت و اولین بیانیه «ندا» منتشر شد، اینجا بود که بسیاری از انتقادات، دیگر محلی از اعراب نداشت. هر چند هنوز برخی فعالان سیاسی در را بر همان پاشنه انتقاد میچرخاندند. حال آنکه بسیاری از این منتقدان نیز همچون اعضای> ندای ایرانیان <بر تغییر نگاه آرمان گرایانه خود به نگاهی واقع بینانه تاکید میکنند و بر ضرورت تعریف اصلاحات در عصر اعتدال تحلیل ارائه میدهند، در واقع در عین انتقاد، نقاط اشتراک متعددی با نگاه و گفتمان «ندا» دارند. در نتیجه بدیهی است که مخاطب، ریشه مخالفت آنها را مبهم میداند. اما سعید نور محمدی عضو هیئت اجرایی> ندای ایرانیان <و از اعضای موثر این حزب، در گفتگو با آفتاب یزد منتقدان «ندا» را به چهار دسته تقسیم کرده و ریشه انتقاداتشان را بیان میکند. واکنشهای مثبت و منفی اصلاح طلبان در حالی مطرح است که که جناح راست هم هنوز به تحلیل مشخصی در رابطه با «ندا» نرسیده و فرضیهسازیهایشان سوار بر امواج پر ابهام رسانهای است. اما هیچ کدام اینها خللی در حرکت «ندا» ایجاد نکرده و آنها ذیل گفتمان اصلاحطلبی به حیات خود ادامه میدهند. شاید منشأ این حرکت آرام و پیوسته «ندا» ییها را بتوان در این اظهارنظر سعید نورمحمدی جستجو کنیم که میگوید: > ما در «ندا» آمدهایم تا معادلات سیاسی کشور را تغییر بدهیم و حتما این کار را خواهیم کرد. منتها برای این کار عجلهای نداریم. نگاه ما به ده سال آینده است. <سعید نور محمدی جوانی است که تجربیات فراوان و سوابق درخشانی در عرصه سیاست ورزی داشته تا آنجا که وی جوانترین مشاور سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات به شمار میرود و هم اکنون عضو شورای مشورتی ایشان میباشد. مشروح گفتگوی آفتاب یزد با وی در ادامه میآید.
* آقای نور محمدی! چه ضرورتی احساس کردید که به فکر تشکیل حزب «ندا» افتادید؟ مگر خلایی در جبهه اصلاحات احساس میکنید؟
ج: شاید به این دلیل که محل و مامنی برای فعالیت و طرح دغدغهها و نظرات وجود نداشت که بتوانیم حرفهایمان را بزنیم و نظراتمان را به عرصه عمومی بیاوریم. از یک طرف به دلیـل اتفاقات سال ۸۸ اصلاحطلبان به صورت کلی دچار محـدودیـت بـرای فعـالیـت شده بودند که بعضا برای یک همنشینی ساده هم احساس امنیت نداشتند. از طرف دیگر بعد از انتخابات سال ۹۲ و رفع بخشی از محدودیتها خود اصلاح طلبان دیگر انگیزه و تمایلی برای فعالیت نداشتند. لااقل آنچه که ما به عنوان بخشی از جوانان اصلاح طلب مشاهده میکردیم این بود. به عنوان مثال اواخر سال گذشته طرحی از سوی جوانان اصلاح طلب استان اصفهان برای تشکیل پارلمان جوانان اصلاح طلب تهیه شد که این طرح تقدیم آقای خاتمی شد. طرحی که در هر استان پارلمان جوانان با حضور ۲۰۰ تا ۴۰۰ جوان اصلاح طلب تشکیل میشد و در نهایت پارلمان ملی با مشارکت پارلمان استانها تشکیل میشد. آقای خاتمی هم مثل همیشه که به جوانان محبت دارند این طرح را به شورای مشورتیشان برای بررسی و احیانا تهیه ساز و کار اجرایی ارجاع دادند. این طرح در کارگروه اجرایی شورای مشورتی رد شد که اجرا نشود. دلیلش را که سوال کردیم گفتند این طرح تضعیف احزاب جبهه اصلاحات است و نباید اجرا شود. موارد متعدد دیگری هم بود که به این جمع بندی رسیدیم باید به سمت تشکیل یک حزب جدید برویم.
* بحثی که منتقدان مطرح میکنند اینکه حزب ندا عموما از نسل جوان تشکیل شده است و آنها فعالیت تجربی لازم را برای ورود به عرصه سیاستورزی حرفهای ندارند. اما خود شما درست است که متولد دهه ۶۰ هستید ولی دارای سابقه درخشانی ازجمله عضویت در شورای مشاوران خاتمی، میباشید و یکی از جوانترین مشاوران ایشان هستید. تحلیلتان را درباره وزن سیاسی - اجتماعی اعضای «ندا» بفرمایید.
ج: از این منتقدین سوال میکنم برای اینکه یک مجموعه بخواهد به صورت مستقل برنامه و دیدگاههایش را مطرح کند نیاز به چقدر تجربه دارد؟ یک سال؟ دو سال؟ پنج سال؟ من به این دوستان یادآوری میکنم اکثر اعضای ندای ایرانیان بالای ۱۰ سال تجربه کار سیاسی حرفهای دارند و در تمام انتخابات گذشته هم سنگ زیرین آسیاب اصلاح طلبان بــوده انـد. نمـی شـود فـردی کـه خودش ماههای فعالیت حزبیاش بـه تـعـداد انـگـشـتـان یـک دست نمیرسد در مورد افرادی که در کار حزبی به مراتب پیشکسوتتر از او هـستند بگوید «شما مویز نشده میخواهید غوره شوید» بسیاری از اعضای موسس ندا همین حالا سن و تحصیلات و تجربه کار حزبیشان از مـیـانـگـیـن سـن و تجربه سایر احزاب مطرح جبهه اصلاحات در زمان تاسیس بیشتر است.
* آقای نور محمدی! یکی از نقاط قوت و رمز مانا و تاثیرگذار بودن احزاب، شکل گیری از پایین به بـالای آنها میباشد. به این مفهوم که از متن جامعه و در بستری از مطالبات بدنه اجتماعی شکل بگیرد. آیا ندا در اینچنین شرایطی در حال تاسیس است و بدنه اجتماعی خود را شناسایی کرده است؟ در واقع وجه تمایز «ندا» با دیگر احزاب اصلاح طلب در چیست؟
ج: من معتقدم «ندا» دو مزیت نسبت به احزاب دیگر دارد. مزیت اول از پـایـیـن بـه بـالا شـکـل گرفتنش اسـت. جوانانی که تا دیروز کار اجــرایـی مـیکـردنـد و در کـوره احزاب و حوادث سالهای گذشته آبدیده شدهاند و افتخارشان گفتگوی رودرو و ارتباط با بدنه جامعه بوده، تصمیم گرفتهاند با تکیه بر تجربیاتی که این سالها کسب کردهاند یک مجموعه تاسیس کنند. اینها رسیدهاند به اینکه وارد سیاست ورزی کلان شوند یعنی کاملا از پایین شکل گرفتهاند. مزیت دوم آن هم اینکه «ندا» تجربیات احزابی که از ۲۰، ۱۰ سـال گـذشتـه شکل گرفتند و فعالیت کردهاند و همیـنطـور تجـربـه نسل اول اصلاح طلبان را که سرمایه عظیمی است در کنار خود دارد. تجربیاتی که سایر احزاب در زمـان تـاسیـس شـان نـداشتند. «ندا» مطالبات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی نسل خـودش را پیگیـری خواهد کرد. نسلی که جدای از تمام اختلافات تاریخی نسل اول انقلاب دنبال زندگی کردن است و زندگی خوب حق اوست. حقی که احساس میکند به خاطر شرایط و دعواهای تاریخی از او دریغ شـده اسـت. نسلی که بخشی از هویتاش را از گفتمان اصلاحات گرفته است و به دنبال به رسمیت شناساندن سبک زندگی با حفظ اصول است.
* تعریفتان از گفتمان اصلاح طلبی چیست؟ «ندا» در چه نقطهای از تعریف شما از اصلاح طلبی قرار میگیرد؟ ندا به دنبال تغییر در گفتمان اصلاح طلبی است یا تکمیل و یا احیای آن؟
ج: ما اعتقاد داریم اصلاحات گفتمان اصیل دارد که این گفتمان طی سالهای ۷۶ به بعد به مرور پرورده شده و البته در این پرورده شدن طبیعتا محورها و موضوعاتی به آن اضافه شده که از دید ما با آن اصالت اولیهاش تناقض دارد. از جمله مباحثی که آقای گنجی در سالهای اخیر مطرح کردند که به نظر ما هیچ تناسب و قرابتی با آن گفتمان اصیل ندارد. ممکن است قرائتی از اصلاح طلبی باشد اما از نظر ما اصالت ندارد. ما تلاش خواهیم کرد که گفتمان اصیل اصـلاح طلـبـی را پـر رنگ کنیم. گفتمانی که از آقای خاتمی آمـوختهایم و یکسری اصول و چارچوبهای مشخصی دارد. ازجمله اینکه خودش را در درون نظام سیاسی تعریف میکند، بهدنبال تقویت نظام است، اخلاقمدار است و به مخالفان و منتقدان خود احترام مـیگذارد و از همه مهمتر دموکراسی را هدف نمیبیند بلکه دموکراسی را ابزاری برای رسیدن به یکسری اهداف میداند که آن اهداف، مطالبات مردم و انقلاب اسلامی است.
* در واقع به دنبال تغییر در گفتمان اصلاح طلبی نیستید و در پی تقویت این گفتمان هستید. درست است؟
ج: دقیقا، فکر میکنیم یکسری از مباحثی که به اسم اصلاح طلبی مطرح شده آسیب جدی به این گفتمان زده و باید تلاش کرد آن بخش از آن نظرات کمرنگتر شود.
* به نظر میرسد حتی منتقدین جدی «ندا» هم از ضرورت نقد درونی و بیرونی اصلاحات سخن به میان آوردهاند. تا آنجا که بر تغییر نگاه آرمان گرایانه به نگاهی واقع بینانه تاکید میکنند و بر ضرورت تعریف اصلاحات در عصر اعتدال تحلیل ارائه میدهند. در واقع در عین انتقاد، نقاط اشتراک متعددی با نگاه و گفتمان «ندا» دارند. حال این سوال مطرح میشود که ریشه انتقادات تند این چهرههای مطرح اصلاح طلب علیه «ندا» در چیست؟
ج: اگر بخواهم مخالفتها و انتقادات را دستهبندی کنم میتوانم بگویم این انتقادات را میشود در ۴ دسته طبقهبندی کرد. بخشی از این مخالفان که کم هستند شخصی نگاه میکنند. یعنی با یکسری از افرادی که عضو «ندا» هستند دعواها و خصومتهای شخصی دارند و این را فرصتی دیدهاند برای تسویه کردن برخی از این اختلافات. دسته دوم آنهایی هستند که صادقانه «ندا» را نقد میکنند و نگرانند. بالاخره ما با دوستان مینشینیم حرف میزنیم، دغدغههایی را مطرح میکنند از آنچه نگرانند که اتفاق بیفتد. ما خیلی نگران این دسته از انتقادات صادقانه نیستیم. به این دلیل که فکر میکنیم عملکرد ما بخش عمدهای از آن انتقادات را در طول زمان کوتاه حتما رفع خواهد کرد. بخش عمده دیگری از انتقادات و مخالفتها کاملا بر اثر سوء تفاهمها شکل گرفته است. یعنی دوستان براساس اطلاعات غلطی که مطرح شده ما را مورد نقد و قضاوت قرار میدهند. خیلی از این نقدهایی که این مدت مطرح شد نقدهایی بود که ذهن خوانی بود و اصلا صحت نــداشـت. مـثـلا مـیگـفـتـنـد «نـدا» ایده آلـش ایـن اسـت کـه در کـابـیـنه و مجلس جوانگرایی کند و جوانان وارد کابینه شوند. در حالی که من نگاه کردم هیچ کدام از اعضای «ندا» در تمام این مدت این موضوع را مطرح نکردند و حتی در جلسات مـنـتقد جوانگرایی به سبک دکتر احمدینژاد هستند. ولی به عنوان یک اصل از طرف «ندا» آمدند مطرح کـردهانـد و بـر هـمـان اسـاس نـقد مفصلی نوشتند. یا یکی از دوستان نامه نوشته که شما نو اصولگرایان هستید به دلیل اینکه دغدغههای مردم سالارانه ندارید؛ جالب آنکه ما هـنوز بیانیهای نداده بودیم و هیچ حرفی مطرح نکرده بودیم، چطور ایــن دوسـت مـیتـوانـسـت بـیـایـد قضاوت کند شما نو اصولگرا هستید. ما بیانیه اولمان صادر شد و اگر هر فـرد منصفـی این بیانیه را بخواند متـوجـه خـواهد شد نقد عجولانه ایشان بیسند بوده است. جنس خیلی از انتقادات از همین بوده است؛ براساس این بوده که افراد حرفها را رصد نمیکردند. یا یک مورد دیگر اینکه ما در تمام مصاحبههایمان از روز اول تا به حال بر محوریت آقای خاتمی در جبهه اصلاحات و پذیرفتن نقش ایشان تاکید کردیم، اما بعد از یک ماه یکی از دوستان میروند مصاحبه میکنند اعضای «ندا» میخواهند از خاتمی عبور کنند. پس معلوم است این دوستان اصلاح طلب مواضع و حتی بیانیه «ندا» را نخواندهاند و و بر اساس سوء تفاهم ارزش گذاری میکنند چرا که صدای واقعی «ندا» به گوششان نرسیده است. و دسته آخر هم که به نظرم خیلی زیاد نیستند کسانی هستند که کلا با منش «ندا» مخالفاند و آن را قبول ندارند، ما را متهم به خیانت میکنند. یعنی گفتگو و تعامل در درون نظام و جریانهای اصیل آن را قبول ندارند و شاید در تضاد با منافع خودشان میدانند و احساس میکنند اگر ما وارد فضای گفتگو شویم و اصولگرایان و اصلاحطلبان همدیگر را به رسمیت بشناسند منافع آنها به خطر بیفتد. ما با این دسته هم نمیتوانیم کاری کنیم چون با آنها تفاوت فکری و نظری داریم.
* یعنی شما معتقدید که این دسته آخر خیلی به گفتمان اصیل اصلاحطلبی پایبند نیستند؟
ج: از دیــد مــا درون جـامعـه اصلاح طلـب نیستنـد. بـالاخـره اصلاحطلبی فقط یک اسم نیست که یک نفر اسما خودش را اصلاحطلب بداند اما به اصول رفتاری آن پایبند نباشد. این گفتمان در چارچوب نظام سیاسی تعریف میشود، خود را بخشی از آن میداند و به دنبال آن است که این ضعفها را اصلاح کند تا در نهایت نظام سیاسی تقویت شود و طبیعتا کسی که به دنبال اصلاح و تقویت نظام نیست به نظر من در آن گفتمان اصیل قرار نمیگیرد و حداقل از آن گفتمان اصیل فاصله گرفته است.
* وزن کدام یک از طیفهای مخالف «تدا» سنگینتر است؟
ج: من فکر میکنم دسته سومی که در واقع با سوء تفاهم قضاوت میکنند بیشتر است. من خودم در بیشتر نقدهایی که چه در حوزه جوانان چه در حوزه بزرگترها میخوانم و میبینم حرفهایی را از طرف «ندا» میزنند که نظرات «ندا» نیست و صدای دیگری است. این طیف خیلی پررنگ است و وزن خیلی بیشتری دارد.
* آقای نور محمدی! برخی معتقدند بر اساس تجربه، سرنوشت «ندا» شکست خورده و پایان راهشان بن بست است، آیا راهی که «ندا» انتخاب کرده مسبوق به سابقه بوده و یا راهی نو با مولفههایی متمایز و تاکتیکهایی جدید است؟
ج: من فکر میکنم افرادی که این نظر را دارند سابقه حزب عدالت و توسعه ترکیه را درست مطالعه نکردهاند. وقتی که حزب عدالت و توسعه ترکیه تشکیل شد از جانب خیلی از هواداران حزب رفاه حملات سنگینی به آنها شد، بارها آقای اردوغان و حزب عدالت و توسعه را یاران شیطان نامیدند اما تجربه نشان داد راهـی را کـه اردوغان شروع کـرده بود مسیری بود که آینده ترکیه را در برداشت.
* مطمئناً منتقدان هم در پاسخ به شما میگویند فضای سیاسی کشـور تـرکیه با ایران متفاوت است.
ج: بله. قیاس مع الفارق است اما چون برخی به گذشته اشاره میکنند من هـم خـواستـم تجـربـه متفاوتی را مطرح کنم. در کل به آینده «ندا» خـیلــی امـیــدواریـم. مــا در «نـدا» آمدهایم تا معادلات سیاسی کشور را تغییر بدهیم و حتما این کار را خواهیم کرد. منتها برای این کار عجلهای نداریم. نگاه ما به ده سال آینده است. پیش بینی ما این است که در ده سال آینده گفتمان «ندا» تمامی جریانات اصلاح طلب را در بـر خـواهـد گـرفـت. فـکر میکنم مسیری که ما شروع کردهایم به همین جا منجر خواهد شد.
* صـحـبـتـی کـه شـما مطرح میکنید در واقع یک نوع اعلان جنگ به دیگر احزاب و تشکلهای اصلاح طلب است؟
ج: خـیـر، اعـلام حضور است. ما به دنـبـال شـناسایی شباهتها در درون فـضــای سـیــاسـی کـشـور هستیم، به دنبال جنگ نیستیم.
* پس رویکرد «ندا» در مواجهه با دیگر احزاب اصلاحطلب تعامل است؟
ج: قطعا. ً ما خود را بخشی از جریان اصلاحطلبی میدانیم و خود را خارج از اصلاح طلبی تعریف نکردیم و نخواهیم کرد. کاملا در درون همین چارچوب عمل خواهیم کرد و معیار ما برای اصلاحطلبی آقای خاتمی هستند.
* اگر دیگر جریانات اصلاح طلب در مواجهه با تعامل «ندا»، رویکرد عدم استقبال را در پیش گرفتند، چه واکنشی بروز خواهید داد؟
ج: یکی از اصولی که برای خود تعریف کردهایم اصل صبوری است. ما برای رقابت با سایر جریانات اصلاح طلب نیامدهایم و به دنبال تقویت کل جریان اصلاحات هستیم. برای همین عدم استقبال و حتی قضاوتهای غیر منصفانه ما را از ادامه مسیر منصرف نخواهد کرد. باور داریم با این روندی که در جبهه اصلاحات در پیش گرفتهایم آینده روشنی در برابر اصلاحطلبان نخواهد بود. اینکه ما صرفا به دنبال فرصتهای انتخاباتی باشیم که از برخی از غفلتهای رقیب استفاده کنیم و بتوانیم مجلس و دولت را به دست بگیریم اسمش اصلاحات نیست. اصلاحات زمانی موفق خواهد بود که در دل جامعه باشد. ما اصلاح طلبان در این زمینه خیلی منفعل هستیم. «ندا» از این زاویه متفاوت عمل خواهد کرد که قصد دارد وارد حـوزه اجـتـمـاعی و زندگی مردم شود. برای همین اولین برنامهای که تصمیم گرفتیم اجرا کنیم راه اندازی کمپین آب و زندگی است تا بتوانیم با کمک مردم و دولت نسبت به بهبود شرایط این دغدغه مهم دهه آینده کشور گام برداریم.
* در واقع شما توسعه اجتماعی را مقدم بر توسعه سیاسی میدانید؟
ج: لااقل توسعه سیاسی جزء اولویتهای اول ما نیست.
* به نظر میرسد برنامه جریان و جبهه اصلاحات در عصر اعتدال هم همین است. دکتر جلاییپور که از مخالفان «ندا» هم هستند در حال حاضر از اصلاحات جامعه محور صحبت میکنند.
ج: کاملا درست است. ندا تلاش خواهد کرد به این «حرفهای خوب» عمل کند و این یکی از مهمترین وجه تمایزهای «ندا» با بخشهایی از اصلاح طلبان خواهد بود.
* با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس، دورنمای وحدت اصلاح طلبان با شکل گیری «ندا» را چگونه ارزیابی میکنید؟
ج: نگاه «ندا» خیلی کلانتر از انتخابات مجلس است و به همین خاطر آینده خودمان در فضای سیاسی کشور را به انتخابات آینده گره نمیزنیم. تاکید داریم که اصلاح طلبان حتما باید با وحدت و همدلی وارد انتخابات شوند. در شرایط عادی هم اصلاحطلبان به دلیل برخی محدودیتهایی که دارند از رقبای اصولگرایانشان یکی، دو گام عقبترند و باید ماراتن انتخابات را با کمی عقبتر ایـسـتـادن از اصـولـگـرایـان آغـاز کـنند. بنابراین تنها با وحدت، اصـلاحطلـبــان مـی تـوانـنـد پـیـروز انتخابات مجلس شوند.
* آقای نور محمدی! آیا متدها، روشها و تاکتیکهای «ندا»، در بستری از اندیشههای جدید و یا احیـا شـده تعریف میشود یا ایـنکـه «نـدا» در حـوزه نـظـری دستاوردی برای عرضه ندارد؟
ج: در حوزه نظری اگر این تشکل قصد داشت مجموعه نظریههای جدیدی را مـطـرح کـنـد طبیعتا خودش را در چارچوب اصلاح طلبی تعریف نمیکرد. وقتی که خودمان را در دایـره اصلاحطلبی تعریف کردیم در اســاس گـفـتـمــان و نــظـریـات اصلاح طلب هستیم. گفتمانی که برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی است و ما در دو سندی که آقای خاتمی منتشر کردند آن را میبینیم. اما ما در روش میخواهیم متفاوت از انچه که تا به حال بوده عمل کنیم و فـکـر مـیکنیـم از گـذشتـه بـایـد درس بگیریم.
* مواضع «ندا» در رابطه با سطوح عالی رهبری اصلاحات چیست؟ بـه هـر حـال جـامـعه و جریان اصلاحطلب در حال حاضر اهمیت فوقالعاده برای آقایان خاتمی و هاشمی قائل است.
ج: گفتمان اصلاح طلبی از ابتدا با نام آقای خاتمی گره خورده است و جـدای از ایـشان نیست. ما آقای خاتمی را محور جریان اصلاحات میدانیم.
* و آقای هاشمی؟
ج: هـمـانـطـور کـه آقـای خاتمی هم گفتهاند، آقای هاشمی شناسنامه انقلاب است و تاکید داریم که ایشان از بزرگان جریان اصلاحات هستند.
* رابطه و موضع «ندا» در مواجهه با دولت چگونه خواهد بود؟
ج: سیاست «ندا» به صورت کلی حمایت از هر دولتی است که با کسب رای اکثریت مردم روی کار میآید. فرقی نمیکند این دولت اصلاح طلب باشد یا اصولگرا، ما خود را ملزم میدانیم در وسع خودمان کمک کنیم دولت در اجرای مطالبات مردم موفق باشد. حالا ممکن است این حمایت با ارائه طرحها و پیشنهاداتی به دولت انجام شود یا با انتقاد و نظارت بر عملکرد دولت. در مورد دولت تدبیر و امید که با حمایت اصلاح طلبان روی کار آمده است هم بنا داریم تا میتوانیم کمک کنیم این دولت در بهبود شرایط زندگی مردم موفق باشد.
*یعنی در مواضعی که جبهه اصلاحات در قبال دولت دارند، کاملاً هماهنگ هستید؟
ج: در مورد این دولت بله.