بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۳۸۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰

تشکیل کمیته‌ملی پیشگیری از خشونت

جلسه کارگروه تهیه و تدوین برنامه پیشگیری از ضرب و جرح عمدی با سلاح سرد و نزاع‌های دسته‌جمعی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد.
تدبیر24: در این نشست علی‌محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، صابری زفرقندی عضو هیئت علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس کارگروه پیشگیری از خشونت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و جمعی از اساتید و متخصصین در حوزه خشونت حضور داشتند.

در ابتدای جلسه صابری زفرقندی با ارائه سابقه شکل‌گیری کارگروه پیشگیری از خشونت معاونت گفت: خشونت به عنوان ریشه بسیاری از جرایم و آسیب‌های کشور دارای نقش پررنگی است.

وی با اشاره به آمار بیش از 600 هزار نزاع در سال، تشکیل بیش از 70 هزار پرونده به دلیل ضرب و جرح در نیروی انتظامی و خصوصاً ضرب و جرح عمدی با سلاح سرد و نزاع‌های دسته جمعی بیان کرد: طراحی نظام پایش و ارزشیابی برنامه‌های مرتبط با پیشگیری و کاهش خشونت در جامعه برای رسیدن به چشم اندازها اهدافی دارد.

رئیس کارگروه پیشگیری از خشونت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تصریح کرد: برای دست یازی به این مهم و با عنایت به نظر کارشناسی، خشونت به منزله یک جرم قابل پیشگیری است. در این راستا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با همکاری انستیتو روانپزشکی تهران به عنوان مرکز علمی و دانشگاهی محور برنامه‌های مرتبط با خشونت در کشور، متولی شروع کار برای انجام مطالعه تدوین برنامه‏‌های جامع با ابزارهای پایشی و ارزیابی‏ کننده بر اساس زمینه‏‌ها، عوامل پدیدآورنده، دستگاه‏‌های اثرگذار فرهنگی، دستگاه‏‌های متولی و درگیر در پرخاشگری و خشونت شده است.

صابری زفرقندی بیان کرد: به همین منظور مقرر شد «کمیته ملی پیشگیری از خشونت ذیل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه» تشکیل شود و در آن برای تحقق این مهم و بر اساس زمینه‏‌ها و عوامل بروز خشونت، ضمن شناسایی نهادها و سازمان‌های اثرگذار فرهنگی و دستگاه‏‌های متولی و درگیر در پرخاشگری و خشونت، تدابیر لازم اندیشیده تا برنامه‏‌های جامع و برخوردار از نظام سنجش و اندازه‌گیری شاخص‌های وضعیت خشونت در اجتماع تهیه شود.

وی تصریح کرد: همچنین باید نسبت به طراحی و استقرار فرایند و نظام پایش و رصد مستمر شاخص‌ها نیز اقدام شود و در نهایت، نظام ارزیابی‏ و اندازه گیری پیامدها و نتایج برنامه‌های اجراشده برای بهبود وضعیت جامعه هدف در زمینه خشونت و پرخاشگری به تولید گزارشات مدیریتی بیانجامد.

در ادامه این جلسه علی‌محمد زنگانه مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی با اشاره به سیمای جرایم و آسیب‌های کشور خاطرنشان کرد: از 10 عنوان اتهامی و جرایم کشور حداقل 4 عنوان آن مرتبط با شقوق مختلف و مظاهر خشونت است.

مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر علمی بودن فرآیند پیشگیری از جرم؛ دیدگاه ما در معاونت مشارکت و همکاری همه جانبه با مراکز علمی و دانشگاهی، انجمن‌های علمی و پژوهشگاه‌ها در طراحی مداخلات به منظور پیشگیری از جرایم و آسیب‌هاست و در همین راستا بسیاری از برنامه‌های آینده اداره کل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی با توجه به نتایج به دست آمده از جلسات و نشست‌های متعددی که در سال گذشته در قالب کمیته‌های ذیل کمیسیون پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، طراحی شده است.

زنگانه اظهار کرد: در واقع خشونت به عنوان نقطه آغازین و پیامد بسیاری از جرایم مورد توجه ویژه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: