اسنپ‌بك و تداوم ابهام راهبردي

اسنپ‌بك و تداوم ابهام راهبردي

ابراهیم متقی - فشارهاي بين‌المللي و محدوديت‌هاي اقتصادي ايران پس از 5 مهر افزايش بيشتري پيدا مي‌كند. اين امر به‌گونه اجتناب‌ناپذير تأثير خود را بر زندگي اقتصادي و قابليت‌هاي تاكتيكي ايران به‌جا خواهد
منابع انسانی در بزنگاه آینده

منابع انسانی در بزنگاه آینده

محمدمهدی محمدی - روایت و تحلیلی از آخرین گزارش McKinsey & Company معتبرترین شرکت مشاوره مدیریت جهانی با عنوان HR Monitor 2025
شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 04
کد خبر: ۳۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸

چینی‌ها نان تحریم ایران را میخورند

درست در سال‌های 1391 و 1392 همزمان با تشدید تحریم صنعت خودرو، مونتاژ خودروهای چینی در ایران در حد قابل توجهی افزایش یافت.
تدبیر24: تحریم صنعت خودروی ایران اگرچه برای اروپایی‌ها سودی به همراه نداشت و حتی باعث بیکاری برخی از کارگران شاغل در شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی فرانسوی شد اما چینی‌ها با استفاده از فرصت پیش آمده سهم خود از بازار ایران را در حد قابل توجهی افزایش دادند.

نگاهی به آمار تولید خودرو در ایران در سه سال اخیر نشان می‌دهد که تیراژ مونتاژ خودروهای چینی در کشور با رشد صعودی همراه بوده است.

نکته قابل توجه آن است که درست در سال‌هایی که تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل تحریم غربی‌ها به نصف کاهش یافت چینی‌ها تولید خودروهای خود در ایران را حدودا دو برابر افزایش دادند.

در این شرایط برخی کارشناسان معتقدند که چینی‌ها نان تحریم صنعت خودروی ایران را خورده‌اند و ترجیح می‌دهند که با ادامه تحریم جای پای خود را در ایران مستحکم کنند.

یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید:‌ در صورتی که اتفاقی مانند تحریم رخ نمی‌داد هیچ گاه خودروسازان چینی نمی‌توانستند به یکباره تولید خود در ایران را دو برابر کنند.

امرالله امینی با بیان این‌که متاسفانه خودروسازان چینی همزمان با رشد تولید محصولات خود در ایران اقدامی برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی خود انجام ندهند خاطرنشان می‌کند: گواه این موضوع کاهش کیفیت برخی از خودروهای چینی مونتاژی در کشور در یکی دو ماه اخیر است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: در صورتی که مذاکرات بین المللی به نتیجه برسد شاهد متوقف شدن روند صعودی تولید خودروهای چینی در ایران خواهیم بود. علاوه بر آن شاید با بازگشت اروپایی‌ها و افزایش تولید خودروهای داخلی شاهد کاهش تیراژ تولید خودروهای چینی نیز باشیم.

وی اضافه می‌کند: بنابراین خودروسازان چینی تمایلی به رفع تحریم صنعت خودروی ایران ندارند و اظهارات برخی از این خودروسازان مبنی بر این که در صورت رفع تحریم و بازگشت خودروسازان غربی قابلیت رقابت با آن ها را دارند، عوامفریبی بیش نیست.

امینی با بیان این‌که خودروسازان داخلی باید از فرصت پیش آمده ناشی از کاهش تحریم‌ها حداکثر استفاده را برای رشد تولید خودروهای داخلی و همچنین آغاز تولید خودروهای معتبر خارجی در کشور بکنند، تصریح کرد: امیدواریم به زودی با رفع تحریم‌ها و خروج کامل صنعت خودروی داخلی از رکود شاهد کاهش تولید خودروهای بی کیفیت چینی در داخل کشور باشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: