تدبیر24: سرهنگ سعید سپهری در این باره گفت: بیش از یک ماه و نیم از آغاز سال تحصیلی جدید گذشته اما علیرغم اینکه ما فرصت کافی را برای دریافت برچسب و دیگر شرایط لازم در قانون و آیین نامه به رانندگان سرویسهای مدارس داده بودیم متاسفانه برخی از آنان به این موضوع توجهی نکرده و همچنان فاقد برچسب و دیگر شرایط هستند.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد یک ماه و نیم زمان کافی و مناسبی برای رفع مشکلات و نواقص باشد، اظهار کرد: از این رو با نظر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت تصمیم بر این شد تا با تخلفات رانندگان سرویسهای مدارس و خودروهای فاقد برچسب به شدت برخورد شود.
فرمانده یگان عملیات و کنترل طرحهای ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در همین راستا ماموران پلیس راهور با حضور در اطراف مدارس و مسیرهای سرویسهای مدارس که از قبل شناسایی شده است، عملکرد راننده و خودروهای سرویس مدارس را تحت نظر گرفته و در صورت نداشتن شرایط لازم این خودروها را اعمال قانون خواهند کرد.
سپهری افزود: بر همین اساس اگر چنانچه سرویس مدرسهای فاقد مجوز لازم یعنی برچسب سال تحصیلی جاری بوده یا از نوع وسایل غیرمجاز تشخیص داده شود، راننده متخلف 400 هزار ریال جریمه خواهد شد و اگر چنانچه سرویسهای مدارس به فرمان ایست پلیس مدرسه توجهی نداشته باشند 500 هزار ریال جریمه خواهند شد و علاوه بر آن سه نمره منفی برای خودروهای شخصی و پنج نمره منفی برای خودروهای عمومی لحاظ خواهد شد.
سپهری ادامه داد: اگر رانندگان سرویسهای مدارس به فرمان ایست پلیس نیز توجه نکنند در آن صورت تخلف دو برگی برایشان صادر خواهد شد که علاوه بر مبلغ جریمه به خاطر عدم توجه به فرمان ایست پلیس نیز جریمه خواهند شد.
فرمانده یگان عملیات و کنترل طرحهای ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس راهور هر شش ماه یکبار وضعیت تخلف رانندگان سرویسهای مدارس را به آموزش و پرورش گزارش میدهد ، افزود: رانندگان خودروهای حمل و نقل دانش آموزان موظفند به هنگام رانندگی اصل گواهی صلاحیت خود را به همراه داشته باشند و همراه نداشتن آن همانند این است که رانندگان گواهی دریافت نکردهاند.
وظایف پیمانکاران سرویسهای مدارسوی با اشاره به وظایف رابطین میان مدیران مدارس و رانندگان سرویسهای مدارس خاطر نشان کرد: این افراد یا همان پیمانکاران موظفند نسبت به دریافت برچسبها و توزیع آن میان رانندگانی که با آنها در ارتباطند اقدام کنند و در حقیقت با توجه به اینکه مدیران مدارس نمیتوانند با تک تک رانندگان در ارتباط باشند این افراد موظف به انجام امور و هماهنگی رانندگان سرویس با پلیس، مدیران مدارس و دیگر دستگاهها هستند.
سپهری افزود: در شهرهای بزرگ که قانون طرح ترافیک و زوج و فرد اجرا میشود، سرویسهای مدارس دارای برچسب همان سال مجاز به تردد و رفت و آمد در ساعات رفت و برگشت دانش آموزان در این محدودهها هستند.
اولیا با مراجعه به مدیران مدارس از رانندگان خاطی سرویسها شکایت کنندسپهری درباره اینکه برخی از سرویسها دانش آموزان را در مبدا و مقصد پیاده نکرده و آنان را در نیمههای راه پیدا میکنند گفت: اولیا موظفند از طریق تماس با مدرسه رئیس مدرسه را که مسئولیت مستقیم در این خصوص را بر عهده دارد از اقدام رانندگان مطلع سازد و میتوانند با شکایت خود به مدیران مدرسه درخواست برخورد با تخلف راننده یا حتی پیمانکار را بدهند چرا که دانش آموزان حتما باید در مقابل مدرسه پیاده شوند.
وی همچنین از اولیا خواست تخلفات رانندگان سرویسهای مدارس را از طریق پیمانکاران نیز پیگیری کنند.
سپهری با اشاره به قوانین و آیین نامههای مصوب سرویسهای مدارس خاطر نشان کرد: خودروهای حمل دانش آموزان حتما باید دارای ظرفیت چهار نفر به بالا بوده و برگه معاینه فنی، بیمه نامه شخص ثالث و سرنشین نیز داشته باشند.
وی تجهیز خودروهای سرویس مدارس به وسایل ایمنی، کمربند، جعبه کمکهای اولیه و کپسول اطفای حریق را از دیگر الزامات سرویسهای مدارس برشمرد و افزود: دارا بودن علائم ممیزه بر روی بدنه یعنی همان برچسب نیز از دیگر ضروریات یک سرویس مدرسه است.
وی با تاکید بر اینکه در اختیار گذاشتن سرویس مدارس به افراد فاقد صلاحیت و رانندگی بدون گواهی صلاحیت ممنوع است، افزود: اگر چنانچه راننده سرویس مدرسه تصادف منجر به جرح یا فوت داشته باشد و راننده در آن به عنوان مقصر شناخته شود گواهی صلاحیت وی اخذ و ابطال خواهد شد.
فرمانده یگان عملیات و کنترل طرحهای ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: همچنین اگر رانندهای بیش از سه بار مرتبط تخلفاتی نظیر سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، عدم رعایت حق تقدم، عبور از چراغ و محل ممنوعه شود گواهی صلاحیتش برای یک سال توقیف خواهد شد.
وی با اشاره به کارگروه متشکل از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، شهرداری، پلیس راهور و غیره که اقدام به تایید برچسب سرویسهای مدارس میکنند خاطر نشان کرد: در این کارگروه درخصوص وضعیت سرویسهای مدارس نیز تصمیمگیری میشود. سرویسهای مدارس باید به تعداد ظرفیت خود دانش آموزان را سوار کرده و رانندگان حواسشان باشد که دانش آموزان دست یا سر خود را از پنجره بیرون نیاورند.
مدارس اجازه دهند سرویسها در حیاط توقف کنندسپهری ادامه داد: پارک دوبله مقابل مدارس نیز تخلف محسوب میشود و ما درخواستمان از مدارسی که دارای حیاط بزرگ هستند این است که اجازه دهند سرویسها با ورود به حیاط مدرسه دانش آموزان را سوار و پیاده کنند چرا که این موضوع برای حفظ جان دانش آموزان و همچنین کاهش تراکم ترافیکی موثر است.
درصد قابل توجهی از سرویسهای مدارس هنوز برچسب ندارندفرمانده یگان عملیات و کنترل طرحهای ویژه ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه متاسفانه علیرغم گذشت بیش از یک ماه و نیم از آغاز سال تحصیلی درصد بالایی از سرویسهای مدارس هنوز برچسب دریافت نکردهاند خاطر نشان کرد: معیار برای ما برچسب امسال است و پیمانکاران باید برای دریافت برچسبهای سرویسهای مدارس اقدام کنند. در غیر این صورت همانطور که گفته شد با سرویسهای فاقد برچسب برخورد میشود.
رانندگان خاطی جایگزین شوندسپهری درباره اینکه چه تنبیهاتی برای رانندگان متخلف سرویسهای مدارس پیش بینی شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ممکن است ساعات رفت و برگشت دانش آموزان به مدارس تحت الشعاع قرار گیرد بنابراین فعلا جریمه رانندگان فاقد برچسب و دیگر شرایط لازم را در دستور کار قرار دادهایم اما پس از مدتی گزارش تخلف این رانندگان به تاکسیرانی و آموزش و پرورش داده خواهد شد و باید جایگزینی برای رانندگان خاصی انجام شود.
سپهری تصریح کرد: توقع ما از تاکسیرانی و آموزش و پرورش این است که حتی بیشتر از پلیس پیگیر وضعیت سرویسهای مدارس باشند و نظارتشان را بر این افراد افزایش دهند.
وی با بیان اینکه طرح تشدید برخورد با تخلفات سرویسهای مدارس و سرویسهای فاقد برچسب از امروز به شکل ویژه در سراسر پایتخت اجرایی شده خاطر نشان کرد: تیمهای ما در اطراف مدارس گشت زنی میکنند و همچنین مسیرهایی که بیشتر تردد سرویسهای مدارس در آن انجام میشود شناسایی شده و پلیس قطعا با رانندگان متخلف برخورد خواهد کرد.
سپهری در پایان خاطر نشان کرد: این اقدامات تنها برای افزایش ایمنی و ارتقای سلامت دانش آموزان است و امیدواریم والدین، آموزش و پرورش، تاکسیرانی و دیگر نهادهای مربوطه نهایت همکاری را با ما داشته باشند.