تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 06
کد خبر: ۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
تاریا کرونبرگ:

هیات پارلمانی اروپا به ایران می آید

تاریا کرونبرگ یک سال پیش قرار بود ریاست هیاتی را برعهده گیرد که برای گفت‌وگو با مقامات ایران راهی تهران می‌شد. اما پیش‌شرطی ....

تدبیر24: تاریا کرونبرگ یک سال پیش قرار بود ریاست هیاتی را برعهده گیرد که برای گفت‌وگو با مقامات ایران راهی تهران می‌شد. اما پیش‌شرطی که اعضای هیات قبل از سفر مطرح کردند با واکنش تند همتایان ایرانی‌شان مواجه شد و سرانجام سفر لغو شد. اما حالا بعد از انتخاب حسن روحانی، خانم کرونبرگ از حزب سبزهای فنلاند که رییس هیات پارلمانی رابطه با ایران در پارلمان اروپا نیز هست، خوشبین‌تر از هر زمانی در نظر دارد مقدمات سفر دیگری را فراهم کند. هرچند حزب میانه‌روی خانم کرونبرگ کرسی‌های زیادی را در اختیار ندارد، اما امید زیادی برای تغییر رویکرد اروپا داشته و معتقد است تحریم‌ها جواب نداده است. آن طور که خودش می‌گوید، علاقه زیادی به صلح و خلع سلاح هسته‌ای دارد. در ادامه مصاحبه با خانم کرونبرگ، وزیر کار سابق فنلاند را می‌خوانید.
در یکی از یادداشت‌هایتان از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کاترین اشتون، خواستید که آمادگی اروپا برای مذاکره سیاسی هوشیارانه را به ایران ابلاغ کند. اما خواسته‌تان تاکنون نادیده گرفته شده، درست است؟
واقعا امیدوارم هر دو طرف، فرصت به‌وجودآمده پس از انتخاب رییس‌جمهوری جدید را دریابند. در حال حاضر، هیچ تصمیمی برای مذاکره گرفته نشده، اما امید است مسائل در این جهت حرکت کند.
یکی از همکاران‌تان به من گفت اشتون بهترین گزینه برای شرکت در مراسم تحلیف بود اما چرا او به ایران نیامد؟
مسئول قبلی، خاویر سولانا، در مراسم شرکت کرد.
شورای‌عالی امنیت ملی، که در حال حاضر مسئول پرونده هسته‌ای است، احتمالا پرونده را تحویل وزارت خارجه می‌دهد. آیا قدرت‌های جهانی از این اقدام استقبال می‌کنند؟
با توجه به انتخاب وزیر خارجه جدید ایران و پیشینه وی، به‌نظر می‌رسد او می‌تواند هر دو طرف را در مذاکرات درک کند. این یک مزیت واضح است.
تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای ایران غیرممکن به‌نظر می‌رسد. آیا قدرت‌های جهانی می‌توانند در صورت بازدید از سایت‌های بحث‌برانگیز و نشان دادن شفافیت بیشتر از سوی ایران با این کشور به توافق برسند؟
شفافیت، باز بودن و رسیدگی کافی همیشه جزو درخواست‌ها بوده است. ان‌پی‌تی اجازه غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز را می‌دهد اما متاسفانه این معاهده‌ درصد خاصی را مشخص نمی‌کند تا آن سطح از غنی‌سازی صلح‌آمیز خوانده شود و همین موضوع باعث ایجاد تفاسیر مختلف شده است.
فکر می‌کنید در دور بعدی مذاکرات چه مسائلی مطرح شود؟
بدون شک مساله غنی‌سازی و تحریم‌ها مطرح می‌شود. شرایط سوریه نیز به احتمال زیاد بر مذاکرات اثر می‌گذارد.
با توجه به صحبت‌های مقامات ایران درباره تغییر تاکتیک‌ها و گفتمان سیاست خارجی این کشور بعد از انتخابات، آیا 1+5 هم رویکرد جدیدی را در دور بعدی مذاکرات اتخاذ می‌کند؟
کارشناسان زیادی در غرب هستند که معتقدند این نشانه‌های تغییر، باعث تغییر رویکرد 1+5 نیز می‌شود اما کسانی هم هستند که فکر می‌کنند تحریم‌های بیشتری برای نتیجه گرفتن لازم است. بین این دو دسته توازن وجود دارد.
چرا غربی‌ها از به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران چشم‌پوشی می‌کنند؟
دلیل این موضوع، تاریخچه‌ای از عدم شفافیت در اعلام تجهیزات هسته‌ای است.
ترکیه، هم با ایران بر سر مسائل مختلف از جمله بحران سوریه اختلاف نظر دارد اما سعی می‌کند اختلافات را با دیالوگ و تفاهم دوجانبه حل کند. کنجکاوم بدانم چرا مقامات غربی معدودی از این رویکرد ترکیه حمایت می‌کنند.
من هم همیشه این مساله برایم سوال بوده و در یادداشتی برای سایت «یورمیدل‌ایست» از این رویکرد ترکیه حمایت کردم. رویکرد دوگانه اتحادیه اروپا؛ کسانی هستند که بر ضرورت اعمال تحریم‌ها تاکید می‌کنند و گروهی هم هستند که به سوی رویکردی دیپلماتیک‌تر پیش می‌روند. اما تاکنون وزنه به سمت تحریمی‌ها سنگینی کرده است.
آیا این رویکرد تحریمی جواب داده است؟
از آنجا که به توافقی نرسیده‌ایم، پس جواب نداده است. هرچند بعضی در غرب ادعا می‌کنند که انتخاب رییس‌جمهوری جدید محصول سیاست تحریم بوده است.
آیا هیات پارلمانی اروپا در نظر دارد امسال سفری به ایران داشته باشد؟
هیات پارلمانی امیدوار است اواخر اکتبر امسال (ماه بعدی میلادی) به ایران سفر کند. امیدوارم این‌بار موفق شویم.
چه موضوعاتی در دستور کار سفرتان خواهد بود؟
سفر به ایران هنوز در حال برنامه‌ریزی بوده و یک سفر پارلمانی است. ملاقات‌هایی با نمایندگان مجلس و سازمان‌های غیر دولتی خواهیم داشت.

منبع:روزنامه بهار

البرز حبیبی

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: