ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
سه‌شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 April 22
کد خبر: ۴۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰

پاسخ به کنگره آمریکا با احضار وزیر!

رفتار نمایندگان در ایران شاید کمی نیاز به توجه بیشتر دارد، در حالی که رفتار مذاکره‌کنندگان ایرانی بسیار دیپلماتیک و قانونی است. باید واقعیت‌ها رادر نظر گرفت.

تدبیر24: اینکه نمایندگان محترم مجلس در صورت داشتن ابهام بتوانند از وزرای محترم سوال مطرح کنند، یک حق قانونی و قابل اجراست. دعوت از وزیر محترم خارجه و سوال کمیسیون امنیت ملی از ایشان نیز اقدامی قانونی است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس براساس قانون، وزیر محترم را دعوت کرده و وزیر محترم نیز حضور به عمل آورده ولی متاسفانه به دلیلی اعضای کمیسیون رضایت پیدا نکردند و قرار شده که وزیر امور خارجه به‌زودی به صحن علنی مجلس دعوت شود و درآنجا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. اینکه وزیر باید به این دعوت لبیک گفته و در صحن حضور پیدا کند یک امر ضروری است ولی اگر وزیر پاسخ به بعضی سوالات را امنیتی و محرمانه بداند می‌تواند از جواب دادن به سوالات اجتناب کند. پرونده هسته‌ای اکنون در مسیر قانونی خود قرار دارد و چالشی در این زمینه وجود ندارد. قانون را نباید آنگونه تعریف کرد که دیگران تعبیر می‌کنند؛ قانون چیزی است که وجود دارد و طبق همین قانون، پرونده هسته‌ای از مسائل شورای عالی امنیت ملی است یعنی اگر نمایندگان مجلس ابهاماتی دارند، می‌توانند طبق قانون از طریق رئیس مجلس که عضو شورای عالی امنیت ملی است در جریان مذاکرات قرار بگیرند. واقعیتی که وجود دارد این است که در موضوع هسته‌ای تخطی صورت نگرفته است. مسئول تعیین خط قرمز مذاکرات هسته‌ای، شورای عالی امنیت ملی است و مسئول پرونده هم خود شورای عالی امنیت ملی است. مجری پرونده پیش از این، دبیرخانه شورا بود اما اکنون وزارت امورخارجه این مسئولیت را بر عهده دارد و اگر از حقوق ایران، عبوری صورت گرفته بود، شورای عالی امنیت ملی وارد قضیه می‌شد و چون ورود پیدا نمی‌کند، به این معنی است که عدولی صورت نگرفته است. به هر حال نوع رفتاری که از برخی نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد، به این دلیل است که شاید برخی از آنها قصد دارند پاسخ کنگره ایالات متحده را بدهند اما پاسخ کنگره آمریکا را نمایندگان یک بار داده‌اند. در زمان دکتر جلیلی حدود 200 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای جواب کنگره آمریکا را دادند. هفته گذشته هم 200 نماینده مجلس نامه‌ای با محتوای پاسخ به کنگره را امضا کردند. در آمریکا نوعی تقسیم کار بین کنگره و دولت صورت گرفته است و دولت آمریکا از طریق کنگره می‌کوشد به ایران فشار آورد اما در ایران مسائلی مطرح می‌شود که به جای تقسیم کار، تضعیف توان چانه‌زنی تیم مذاکره کننده را به دنبال دارد. رفتار نمایندگان در ایران شاید کمی نیاز به توجه بیشتر دارد، در حالی که رفتار مذاکره‌کنندگان ایرانی بسیار دیپلماتیک و قانونی است. باید واقعیت‌ها رادر نظر گرفت. عرصه امور خارجه را تبدیل به عرصه مواضع غیرحرفه‌ای کردن به ضرر کشور است چنانکه برخی اقدامات بیش از منفعت، ضرر در پی دارد و نوعی دغدغه و آشفتگی را در عرصه سیاست خارجی ایجاد می‌کند. براساس سوابق ، برخی نمایندگان مجلس دانش زیادی در زمینه هسته‌ای ندارند و مواضعی که مطرح کرده‌اند آسیب‌هایی را متوجه منافع ملی کرده است. اما رفتارهایی که هم اکنون از برخی نمایندگان دیده می‌شود، بیش از همه پاسخ به کنگره آمریکاست تا سنگ‌اندازی بر سر راه مذاکرات هسته‌ای.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: