ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۴۰۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱

پلمپ مخزن سوخت کامیونهای ترکیه

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: با اجرای پلمپ مخازن سوخت کامیون های ترکیه، هیچ یک از رانندگان این کشور حق سوختگیری در پمپ بنزین های ایران را نخواهند داشت.
تدبیر24: داود کشاورزیان روز یکشنبه در حاشیه مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی در آسایشگاه خیریه کهریزک در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: با برنامه ریزی های انجام شده ظرف یک تا دو هفته آینده عملیات پلمپ مخازن سوخت رانندگان ترکیه در ایران آغاز می شود و در این بین بیشتر ضررها متوجه طرف ترکیه خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: دریافت عوارض از رانندگان کامیون های ترکیه را در راستای توسعه روابط دو کشور نمی دانیم اما با مطالعه راهکارهای زیاد درصدد هستیم مخازن سوخت این کامیون ها را در ایران پلمپ کنیم.

کشاورزیان تصریح کرد: پیش از این ترکیه بابت عوارضی که از رانندگان ایرانی دریافت می کرد، سوختی تحویل رانندگان نمی داد اما عوارضی که بابت سوخت از رانندگان ترکیه دریافت می شد بابت دریافت سوخت کامیون های ترکیه ای در ایران بود.

وی تصریح کرد: این امر سبب شده که تعداد رانندگان ایرانی برای تردد در خاک ترکیه کمتر شود اما آمار کامیون های ترکیه برای رفت و آمد در خاک ایران هنوز کاهش نیافته است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: طبیعی و حق هر دولتی است که با استفاده از هر روشی حالت تعادل را در این زمینه برقرار نماید لذا جمهوری اسلامی ایران با عدم تحویل سوخت به رانندگان کامیون های ترکیه ای درصدد است روش عادلانه ای را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: روش گذشته مبنی بر دریافت عوارض بابت سوختگیری کامیون های ترکیه ای در ایران روش عادلانه ای بود و آمارها نیز گویای این مساله است زیرا دو طرف سهم مساوی در میزان تردد کامیون ها در خاک یکدیگر داشتند.

وی با بیان اینکه هیچ تفکر سیاسی در پشت این مساله وجود ندارد، افزود: متاسفانه دست اندرکاران حمل و نقل ترکیه فکر کردند سهم ناوگان ترکیه در جابه جایی بار در منطقه کاهش خواهد یافت اما سهم ناوگان ایرانی اکنون روبه رشد است.

کشاورزیان ادامه داد: طرف ترک با دریافت عوارض بیشتر از رانندگان ایرانی درصدد جبران این مساله بود اما آنها به اشتباهات خود در این زمینه پی خواهند برد، هرچند ممکن است در آینده تلاش کنند اشتباهات خود را در این زمینه جبران نمایند.

یادآور می شود دولت ترکیه اواسط مهرماه سال جاری دریافت 50 یورو برای پیمایش هر صد کیلومتر در داخل این کشور از رانندگان ایرانی را آغاز کرد و متعاقب آن جمهوری اسلامی ایران که پیش از آن بابت سوختگیری کامیون های ترکیه در داخل ایران به ازای هر صد کیلومتر 25 یورو دریافت می کرد، آن را به 50 یورو افزایش داد و پس از بررسی راهکارهای زیاد مقرر شده است تا دو هفته آینده مخازن سوخت کامیون های ترکیه در ایران پلمپ شوند تا هیچ راننده ای با ملیت ترکیه نتواند در داخل خاک ایران سوختگیری کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: