وضعیت نامناسب کیفیت هوا در روزهای اخیر در پی کاهش نسبی دما روی داده است و توجه بیش از پیش مسوولان محیط زیست، بهداشت و نفت را میطلبد. اما در عین حال طی سال جاری، کاهش شدید روزهای آلوده (ناسالم) نسبت به سالهای پیش نشان میدهد نقش اکتانافزای تولید پتروشیمی (موسوم به بنزین پتروشیمی) در آلودگی هوا غیرقابل انکار بوده است. رسانههای افراطی سعی دارند با مطرح کردن آلودگی روزهای اخیر که ناشی از سرمای هوا است، واقعیت آلایندگی تولید بنزین پتروشیمی (بنزین پیرولیز و زایلین) را در فضای غبارآلود این ایام دفن کنند.
آمارها نشان میدهد تا 20 مهرماه، تعداد روزهای سالم افزایش چشمگیری داشتهاند. چنانکه در سال 93 نسبت به سال 90، تعداد روزهای سالم دوبرابر شده است. در عین حال، تعداد روزهای ناسالم نیز کاهش 60درصدی را نشان میدهند.
بخشی از این افزایش روزهای سالم، به دلیل کاهش بنزن موجود در سوخت است. در سال 91، بنزن موجود در بنزین شش برابر استاندارد کشور بود! این رقم در سال گذشته به نصف رسید و از امسال درصد بنزن کشور مطابق و حتی کمتر از استانداردهای ملی است که البته به نظر میرسد این استانداردها نیز باید بازنگری شوند.
تنها بنزن نیست که موجب آلودگی هوا میشود. بلکه واکنش بسیاری از موارد آروماتیک موجود در بنزین نیز در جو موجب بالا رفتن ذرات معلق میشود. در نمودار زیر کاهش درصد آروماتیک سوخت طی سالهای اخیر آمده است. طی دو سال اخیر، درصد آروماتیک سوخت به کمتر از نصف رسیده است.