متن برنامههای محمد فرهادی؛ وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری که بر بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه توسعه علم و فناوری، سند چشمانداز 1404 ایران و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، تاکید کرده است، منتشر شد
تدبیر24: رئیس جمهور کشورمان در نامهای به رئیس مجلس شورای اسلامی محمد فرهادی را بهعنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی کرد.
متن کامل برنامههای محمد فرهادی برای احراز مسئولیت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
پیشگفتار:
در تهیه و تنظیم این گزارش مستندات زیر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است:
1- بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه توسعه علم و فناوری
2- سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی
3- سیاستهای کلی علم و فناوری
4- اسناد بالادستی موجود در زمینه علم، تحقیقات و فناوری:
- سند چشمانداز 1404 ایران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، 1384
- سیاستهای کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور، مجمع تشخیص مصلحت نظام 15 اسفند 1383
- سند نقشه جامع علمی کشور، شورایعالی انقلاب فرهنگی 24 اردیبهشت 1390
- سند دانشگاه اسلامی، شورایعالی انقلاب فرهنگی 25 تیر 1392
5- قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی شامل:
- قانون تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری مصوب 1383
- قانون برنامه چهارم توسعه فصل چهارم (توسعه مبتنی بر دانایی) 1384-1388
- قانون برنامه پنجم توسعه فصل دوم (علم و فناوری) 1390-1394
مقدمه این برنامهها بهشرح زیر است:
1- نقش راهبردی توسعه علوم، تحقیقات و فناوری در توسعه پایدار و حفظ و ارتقای موقعیت علمی و اقتدار کشور در منطقه و در سطح بینالمللی امروزه شناخته شده است و مهمترین عامل در تحقیق اهداف سند چشمانداز 1404 ایران اسلامی محسوب میشود. دستاوردهای این بخش در رشد و شکوفایی علمی، گسترش مرزهای دانش و خطشکنی و نفوذ به حوزههای انحصاری فناوریهای پیشرفته، همواره در سالهای اخیر مورد مباهات مسئولان عالیرتبه کشور و عنایت خاص مقام معظم رهبری بوده است. در این میان نظام آموزش عالی بهدلیل سروکار داشتن با تربیت دانشمندان، متفکران و مدیران آینده و شکل دادن به سرمایه انسانی کشور، در رشد و تعالی علمی و فرهنگی همهجانبه و احیای هویت تمدنی ایران اسلامی، نقش پیشران و موتور محرکه را بهعهده دارد.
2- با توجه به نکات یادشده، نقش کانونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راهبری نظام آموزش عالی و تحقیقات برجسته میشود و حساسیتهای موجود نسبت به آن قابل درک است. سیاستها و برنامههای وزارت نیز به همین دلیل اهمیت مییابد. بر این اساس برنامه حاضر با هدف ارائه دیدگاهها و اقدامات اینجانب در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس محترم شورای اسلامی با رویکردی آیندهنگر و روبهجلو تهیه شده است، با این تأکید که بر سرعت توسعه علمی کشور بیفزاید.
3- علاوه بر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی این بخش از 6 سند بالادستی غنی و بسیار ارزشمند (سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام، نقشه جامع علمی کشور، دانشگاه اسلامی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی علم و فناوری) برخوردار است که در واقع راهنمای کلی برنامههای وزارت علوم برای دولت فعلی و دولتهای بعدی است.
4- چالشهای بزرگ استفاده از این اسناد بالادستی و تهیه برنامههای وزارت، حجم زیاد و تنوع راهبردها و اقدامهای درنظر گرفته شده برای پیادهسازی و تحقق آنها است. توضیح اینکه در قانون برنامه پنجم و دیگر اسناد بالادستی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورایعالی انقلاب فرهنگی در مجموع بالغ بر 200 راهبرد و 700 اقدام پیشبینی شده است که بالطبع همپوشانی بین آنها دور از انتظار نمیتواند باشد. بنابراین تدوین و اجرای برنامه بر مبنای این اسناد، مستلزم اولویتبندی، راهبردها و اقدامات مذکور از طریق یک فرایند علمی است که تلاش خواهد شد در این 3 سال باقیمانده از دوره وزارت سازماندهی و اجرا شود.
بخش اول-
چشمانداز موفقیت، رویکردها و اصول حاکم بر برنامهها بهشرح زیر است:
1- چشمانداز موفقیت وزارت در پایان دوره دولت یازدهم
هدف کلی برنامه یا بهبیان دیگر چشمانداز موفقیت برنامه پیشنهادی در پایان دوره دولت یازدهم را میتوان در 3 بخش خلاصه کرد:
1-1 ارتقای چشمگیر شاخصهای رشد علمی و توسعه فناوری کشور برای نزدیک شدن به هدف سند چشمانداز 1404:
دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تأکید بر جنبش نرمافزاری و تولید علم
سند نقشه جامع علمی کشور
دستیابی به جایگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جایگاه برجسته علمی و الهامبخش در جهان
سیاستهای کلی علم و فناوری
جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان
1-2 دستیابی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی به سطحی از توانمندی که بتوانند:
- کیفیت و عملکردی در تراز منطقهای و جهانی (500 دانشگاه برتر دنیا) داشته باشند.
- از استقلال عملیاتی و پویایی لازم (با حداقل تأثیرپذیری از تحولات سیاسی و منابع دولتی) برخوردار باشند.
- به التزام اجتماعی خود در توسعه سرمایه انسانی دانشمند و فرهیخته، اعتلای دانش و فرهنگ جامعه، تولید علم و ایفای نقش مؤثر در فرایند تبدیل علم به فناوریهای نوین و تجاریسازی آنها در خدمت اقتصاد مبتنی بر دانش عمل کنند.
1-3 برقراری و نهادینه شدن یک فرایند علمی و منسجم سیاستگذاری علوم، تحقیقات و فناوری در سطح ملی، در چارچوب «تقسیم کار ملی در نظام علم و فناوری»
2- رویکردها و اصول حاکم در برنامهها
تنظیم و اجرای این برنامهها بر رویکردها واصول زیر مبتنی است:
1-2 اولویتبندی راهبردها و اقدامهای مندرج در اسناد بالادستی عتف - علوم تحقیقات و فناوری - (سند چشمانداز 1404، سیاستهای کلی نظام در بخش علم و تحقیقات، نقش جامع علمی کشور، دانشگاه اسلامی، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلی علم و فناوری) و تلاش برای پیادهسازی راهبردهای اولویتدار در 3 سال باقیمانده از دولت یازدهم.
2-2 حفظ استقلال عملیاتی دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی همراه با پاسخگویی و التزام اجتماعی
2-3 کاهش نقش تصدیگری وزارت و کوچکسازی آن
2-4 حفظ کیفیت آموزش عالی و اعتبار علمی رشتهها و مدارک
2-5 توسعه و رشد علم در دانشگاهها در یک فضای آزاداندیشی و نشاط علمی
2-6 تعامل فعال و اثربخش علمی و فرهنگی با محیط منطقهای و بینالمللی
2-7 اولویت اصلاح فرایندها و رفتارهای مدیریتی بهجای تغییرات گسترده مدیران
2-8 تعلیم و تربیت مبتنی بر ایمان، برخورداری از مکارم اخلاقی و عاملیت به احکام اسلامی
2-9 حفظ موازین اسلامی و ارزشهای فرهنگی و اجتماعی در استفاده از علم و فناوری
2-10 تحول در برنامههای درسی دانشگاهی با رویکرد تربیت نیروهای کارآفرین
بخش دوم- محورهای اصلی برنامه طی سالهای 1393 -1396
برنامههای اصلی وزارت در دوره دولت 3ساله بهشرح زیر است:
ارتقای کیفیت آموزش عالی و اعتبار علمی رشتهها و مدارک دانشگاهی
1-1 بازنگری و اصلاح فرایند گسترش کمی آموزش عالی و ضابطهمند کردن توسعه رشتهها و مؤسسات آموزش عالی براساس استانداردهای کیفی متداول در آموزش عالی
1-2 بازنگری در ضوابط و استانداردهای توسعه رشتهها و مؤسسات آموزش عالی در چارچوب طرح آمایش آموزش عالی
1-3 حمایت از دانشگاههای پیشتاز بر گسترش مرزهای دانش و فناوری و کسب مرجعیت علمی در منطقه و جهان و تبدیل شدن به الگوی کیفی برای مؤسسات آموزش عالی نوپا با هدف ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام
1-4 حمایت مؤثر از حفظ و ارتقای کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها با توجه به توسعه کمی آنها
1-5 افزایش قانونمند و برنامهریزی شده نقش و مشارکت بخش غیردولتی در حوزه علم و فناوری