خودروسازان خارجی که به دنبال بازگشت به بازار بکر ایران هستند، پس از برداشته شدن تحریمهای بین المللی درخواهند یافت که محیط کسب و کار این کشور تغییر کرده و شرکای ایرانی اکنون به دنبال پیشبرد همکاریها با شرایط خودشان هستند.
تدبیر24: صنعت خودروی ایران به دلیل تحریمهایی که علیه برنامه هستهای کشور تحمیل شده تحت فشار قرار گرفته و محدودیتهای ایجاد شده با کند کردن رشد اقتصادی، موجب کاهش تولید و حذف مشاغل در این صنعت شده است.
بر این اساس پژو سیتروئن فرانسه و هیوندای کره جنوبی به دنبال تشدید تحریمهای غربی، به اتفاق ایران را ترک کردند درحالیکه رنو همچنان به واردات قطعات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه میدهد با اینهمه تنها بخشی از تولید گذشته را دارد.
به ادعای این خبرگزاری مجموع تولید خودروی ایران در سال 2011 به یک میلیون و 600 هزار دستگاه رسید اما در دو سال بعد این رقم نصف شد. تحریمهای آمریکا علیه صنعت خودرو در سال 2013 و در کنار آن تحریمهای اروپایی و آمریکایی علیه بانکهای ایرانی عامل اصلی بود اما تحریمهای خودرو اوایل سال جاری میلادی پس از توافق هستهای مقدماتی که میان ایران و قدرتهای جهان حاصل شد و مطرح شدن احتمال یک توافق نهایی که دورنمای بهتری را برای این صنعت ترسیم کرد، برداشته شدند.
بر اساس این گزارش، این موضوع بازیگران عرصه بین المللی را برای دومین بار به حضور در نمایشگاه خودروی ایران جلب کرد. مرسدس بنز، فولکس واگن، رنو، پژو، کیا و تویوتا حضور در این نمایشگاه را تایید کردهاند اما شرکت خودروسازان آمریکایی شامل جنرال موتورز و فورد با وجود این که دعوت شده اند مشخص نیست.
سازمان دهندگان این نمایشگاه به دنبال جذب سرمایهگذاری خارجی هستند اما شرایط شراکت احتمالا تغییر خواهد کرد. تحت توافقهای مشترک جدید، وزارت صنعت مایل است در ابتدا 40 درصد از تولید در ایران انجام بگیرد و این میزان پس از پنج سال به 85 درصد افزایش پیدا کند.
ایران خودرو که 54 درصد از سهم بازار داخلی را در اختیار دارد قصد دارد امسال به سطح تولید 600 هزار خودرو که در سال 2011 داشت، بازگردد.
سابق بر این، این خودروساز با پژو، رنو و سوزوکی توافق داشت اما به گفته هاشم یکهزارع، مدیر عامل ایران خودرو تولید کنونی بدون همکاریهای خارجی انجام می گیرد.
وی دراین باره به خبرگزاری فرانسه گفت: ما انتظار داریم شرکای سابقمان به ایران بازگردند اما با شرایطی که ما به آنها پیشنهاد خواهیم کرد.
مدیرعامل ایران خودرو همچنین با اشاره به اینکه پژو سیتروئن زمانی که وضعیت وخیم شد ایران را ترک کرد، خاطرنشان کرد آنها باید برای چنین عملی هزینه بپردازند.
نمایندگان این خودروساز فرانسوی که ایران دومین بازار بزرگش بود، اوایل اکتبر در پاریس با مقامات ایرانی دیدار کرده بودند تا در مورد بازگشت احتمالی مذاکره کنند.
ایران خودرو اکنون به جای سهم 51-49 درصدی که به نفع شریک خارجی بود یک شراکت برابر 50-50 می خواهند که تولید، فروش، انتقال فناوری و دسترسی به شبکه خارجی پژو سیتروئن را در برمیگیرد.