بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۴۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵

مهمان بلای جان صاحبخانه

مدتی است کشاورزان غیربومی وارد شهرستان بروجرد شده‎اند که با کاشت محصولات آب‎دوست در منطقه و حفر چاه‎های غیرمجاز بلای جان منابع زیرزمینی شهرستان شده‎اند. این عمل غیرقانونی آنها علاوه بر خسارات به اشتغال و کشاورزی این شهرستان، موجب تهدید جدی برای منابع آب نیز شده‎اند و برداشت غیرمجاز و مازاد یک معضل در شهرستان است.
تدبیر24: وزارت نیرو با توجه به خصوصیات زمین‎شناسی و وضعیت سفره آب زیرزمینی منطقه و مقررات پیش‎بینی شده در این زمینه، نسبت به صدور پروانه حفر و بهره‎برداری، اقدام می‎کند، لذا حفر هر نوع چاه بدون گرفتن مجوز، غیرقانونی است و این عمل جرم محسوب می‎شود.

متاسفانه در حال حاضر تعدادی از افراد سودجو با حفر چاه‎های غیرمجاز بدون اخذ مجوز اقدام به برداشت آب از منابع آب زیرزمینی می‎کنند و باعث به‎هم خوردن تعادل آب ورودی و خروجی منابع آب زیرزمینی می‎شوند.

در مجوزهایی که صادر شده میزان استفاده آب مشخص است اما کشاورزان با تغییر کشت و محصول دو یا سه برابر برداشت می‌کنند.

غلامحسین بنادری رئیس شرکت آب منطقه‎ای بروجرد در این رابطه می‎گوید: اجاره دادن چاه‎های آب کشاورزی به کشاورزان غیربومی و فعالیت‎های بی‎دغدغه آنها موجب پایین آمدن سطح آب و در نهایت خشک‌شدن آب چاه‎ها شده است.

وی افزود: در سال‎های اخیر هجوم کشاورزان غیربومی از شهرهای قم، اصفهان، نهاوند، ملایر و... به بروجرد و اجاره گرفتن زمین‎های کشاورزی از کشاورزان بومی خسارت سنگینی به کشاورزان و منابع آب شهرستان وارد کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین دستگاه‎های حفاری از ملایر است، اظهارکرد: هجوم کشاورزان غیربومی در منطقه مشکل اصلی کشاورزی در شهرستان بروجرد است که با کاشت غیراستراتژیکی و حفر چاه غیرمجاز آب زیادی استحصال می‎کنند.

رئیس شرکت آب منطقه‎ای بروجرد با اشاره به اینکه استفاده بی‎رویه آب تاثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی دارد، تصریح‌کرد: درشش ماهه نخست امسال 9 چاه غیرمجاز مسدود و دو دستگاه حفاری غیرمجاز نیز توقیف شده است.

بنادری اضافه کرد: در این مدت 9 مورد حفاری غیرمجاز صورت گرفته و 11 نفر از متجاوزان به حریم رودخانه‎ها نیز شناسایی و با آنها برخورد شد.

وی گفت: افزایش و تشکیل گروه جدید گشت و بازرسی برای طرح تعادل بخشی دشت‎ها و پیگیری جهت تسریع اعتبار مصوبات برای اجرایی کردن مصوبات از جمله برنامه این شرکت برای نیمه دوم است.

علی کردی رئیس تعاونی تولیدکنندگان و مصرف‎کنندگان لرستان نیز در این رابطه می‎گوید: حفر چاه‎های غیرمجاز یکی از مشکلات بخش کشاورزی استان است.

وی با بیان اینکه مشکل مدیریت، توزیع و نظارت بر منابع آب در بخش کشاورزی موج می‌‎زند، افزود: در بعضی جاهای دشت سیلاخور اجازه حفر چاه و کف‎شکنی داده می‌‎شود که این امر را خلاف قانون می‌‎دانیم و برخلاف تمدن زمین و منطقه کشاورزی است.

وی اظهار کرد: این امر ممکن است که آثاری داشته و منطقه بالادست را به بحران بکشاند و مورد اعتراض کشاورزان منطقه است.

رئیس تعاونی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان لرستان با بیان اینکه مرتفع‌کردن این موضوع نیاز به نظارت، مدیریت و حضور متولیان دارد، اضافه‌کرد: زیرساخت حفظ آب نیاز به سرمایه‎گذاری دارد و دولت باید برای این بخش سرمایه‎گذاری کند.

کردی با بیان اینکه سدهای در دست اجرا و مطالعه باید اجرایی و عملیاتی شوند، گفت: دولت برای آبیاری تحت فشار و قطره‎ای سرمایه‎گذاری و تسهیلات لازم را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی افزود: از حفرچاه‎های غیرمجاز، صدور پروانه‎های جدید و از کشت در زمین‎های با شیب زیاد جلوگیری شود.

مسئولان و مردم باید خطر افت شدید منابع آب زیرزمینی را جدی بگیرند زیرا اگر مدیریت صحیح الگو مصرف را رعایت نکنیم در چند دهه دیگر تبدیل به بیابان و صحرا خشک و لم‎یزرع می‎شویم و آن‎وقت خطر ریزگردها و از بین رفتن سرسبزی باعث کوچ دسته‌جمعی مردم می‌شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: