ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

ایران و آمریکا؛ دیپلماسی در آینه تاریخ و آزمون آینده

مینو خالقی - «صلح پایدار تنها زمانی ممکن است که طرفین به هزینه‌های تنش‌آفرینی بیشتر از منافع آن بیندیشند»، شاید بیش از هر زمان دیگری درباره رابطه ایران و آمریکا، خصوصا در شرایط فعلی، مصداق داشته باشد.
روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

روندها و چشم‌‌‌انداز اقتصاد دیجیتال در ۲۰۲۵

محمدمهدی محمدی - اقتصاد دیجیتال با تعریف سازوکارهای اقتصادی مبتنی بر داده و فناوری، به یکی از مهم‌ترین عناصر ساختار اقتصادی جهانی تبدیل شده است. این مفهوم نه تنها شامل تجارت الکترونیک می‌شود، بلکه به تمامی ابعاد استفاده از فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره، از مبادلات مالی تا ارتباطات، پرداخته و تأثیر قابل توجهی بر رفتارهای اجتماعی، فرآیندهای مدیریتی و ساختارهای زیرساختی جوامع دارد. با پیشرفت‌های مداوم و ظهور فناوری‌های نوآورانه، به‌ویژه در حوزه‌های هوش مصنوعی، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین، تحولات عمیق‌تری در بازارهای جهانی و شکل‌گیری مدل‌های کسب‌وکار جدید مشاهده می‌شود.
دوشنبه ۳۰ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 21
کد خبر: ۴۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳

522هزار صندلی خالی در دانشگاه ها

کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 623 عنوان کرد که باتوجه به تعداد داوطلبان و ظرفیت دانشگاه ها در آزمون سراسری سال 93 دانشگاه ها 522 هزار صندلی خالی دارند.
تدبیر24: در ابتدای این جلسه،گزارشی از آمار و ارقام آزمون سراسری 1393 توسط ابراهیم خدایی معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش آموزش کشور ارائه شد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی خدایی، در سال 1393، حدود 813 هزار نفر در آزمون سراسری ورود به مقطع کارشناسی ارشد شرکت کرده اند که این تعداد نسبت به سال گذشته 137هزار نفر کاهش یافته است.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در آزمون سراسری امسال از مجموع یک میلیون و 867 هزار نفر ظرفیت موجود، یک میلیون و 344 هزار جای خالی پرشده و 522 هزار جای خالی در دانشگاه ها وجود دارد.

خدایی در ادامه این گزارش افزود: از میان داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری تحصیلات تکمیلی، حدود 40 درصد از آقایان و کمی بیش از 60 درصد از خانم ها هستند.

** سهمیه فرزندان عشایر

دستور دیگر جلسه کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بررسی درخواست سازمان عشایری کشور در ارتباط با سهمیه فرزندان عشایر در آزمون سراسری بود.

در گزارش ارائه شده درمورد این وضوع با اشاره به جمعیت عشایر کشور که به یک میلیون و 200 هزار نفر بالغ می شود، اعلام شد که از این تعداد حدود 65 درصد از عشایر با سواد هستند.

در ادامه این گزارش، چالش عمده تحصیلی عشایر، نبود فرصت های برابر تحصیلی در دوره های آموزش عمومی و عالی این قشر عنوان و درخواست شد به منظور جبران این نقیصه برای عشایر، در محدوده رشته هایی که مورد نیاز آنها است، سهمیه مناسب مقرر شود.

بر پایه همین گزارش در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند؛ که به روز رسانی آمار دانش آموزان و دانشجویان عشایری؛ حفظ سبک زندگی این قشر مولد جامعه در هر گونه تصمیم گیری برای این قشر؛ تعریف رشته های مورد نیاز عشایر و راه اندازی این رشته ها در دانشگاه هایی که برای عشایر قابل دسترسی باشد و استعدادیابی در میان عشایر به منظور برقراری عدالت آموزشی از مهم ترین این نظرات بودند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: