آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

آموزش کودکان برای فردای بهتر سرزمین

شینا انصاری - روز جهانی و هفته ملی کودک فرصتی است برای پرداختن به دغدغه‌ها، مشکلات، بحران‌ها، علاقه‌مندی‌ها و حقوق کودکان، این جوانه‌های زندگی و امیدهای آینده. کودکان در نقاط زیادی از دنیا در حالی اولین قربانی سیاست، فقر، خشونت و جنگ هستند
جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

جهان در آستانه‌ی بازچینش رقابت

محمدمهدی محمدی-رقابت‌پذیری در سال ۲۰۲۵ تنها یک رتبه‌بندی نیست، بلکه نمایی است از آنچه جهان به سمتش می‌رود: ثبات، شفافیت، و هوشمندی سیاست. کشورمان اگر بخواهد سهمی در آینده اقتصادی جهان داشته باشد، باید نه‌تنها در زمره بازیگران مهم این تغییر جهانی و همکار در سازمان های جدید بین اللملی قرار بگیرد، بلکه باید طراح مسیر خود با پایبندی به موازین و استراتژی های خود باشد. مسیری که از درون طراحی، اصلاح و اجرا می‌شود، نه از بیرون تحمیل.
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ - 2025 October 15
کد خبر: ۴۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳

522هزار صندلی خالی در دانشگاه ها

کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 623 عنوان کرد که باتوجه به تعداد داوطلبان و ظرفیت دانشگاه ها در آزمون سراسری سال 93 دانشگاه ها 522 هزار صندلی خالی دارند.
تدبیر24: در ابتدای این جلسه،گزارشی از آمار و ارقام آزمون سراسری 1393 توسط ابراهیم خدایی معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش آموزش کشور ارائه شد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی خدایی، در سال 1393، حدود 813 هزار نفر در آزمون سراسری ورود به مقطع کارشناسی ارشد شرکت کرده اند که این تعداد نسبت به سال گذشته 137هزار نفر کاهش یافته است.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در آزمون سراسری امسال از مجموع یک میلیون و 867 هزار نفر ظرفیت موجود، یک میلیون و 344 هزار جای خالی پرشده و 522 هزار جای خالی در دانشگاه ها وجود دارد.

خدایی در ادامه این گزارش افزود: از میان داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری تحصیلات تکمیلی، حدود 40 درصد از آقایان و کمی بیش از 60 درصد از خانم ها هستند.

** سهمیه فرزندان عشایر

دستور دیگر جلسه کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بررسی درخواست سازمان عشایری کشور در ارتباط با سهمیه فرزندان عشایر در آزمون سراسری بود.

در گزارش ارائه شده درمورد این وضوع با اشاره به جمعیت عشایر کشور که به یک میلیون و 200 هزار نفر بالغ می شود، اعلام شد که از این تعداد حدود 65 درصد از عشایر با سواد هستند.

در ادامه این گزارش، چالش عمده تحصیلی عشایر، نبود فرصت های برابر تحصیلی در دوره های آموزش عمومی و عالی این قشر عنوان و درخواست شد به منظور جبران این نقیصه برای عشایر، در محدوده رشته هایی که مورد نیاز آنها است، سهمیه مناسب مقرر شود.

بر پایه همین گزارش در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند؛ که به روز رسانی آمار دانش آموزان و دانشجویان عشایری؛ حفظ سبک زندگی این قشر مولد جامعه در هر گونه تصمیم گیری برای این قشر؛ تعریف رشته های مورد نیاز عشایر و راه اندازی این رشته ها در دانشگاه هایی که برای عشایر قابل دسترسی باشد و استعدادیابی در میان عشایر به منظور برقراری عدالت آموزشی از مهم ترین این نظرات بودند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: