بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۴۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵

گله مدیرعامل توانیر از بهای برق

مدیرعامل توانیر از اختلاف 48 تومانی در هر کیلووات ساعت برق از بابت فروش و قیمت تمام شده گله کرد و گفت: برق فروخته شده به مردم در حال حاضر زیر قیمت بوده و رشد ۴۰ درصدی در مرحله دوم هدفمندی مناسب است
تدبیر24:مدیرعامل توانیر از اختلاف 48 تومانی در هر کیلووات ساعت برق از بابت فروش و قیمت تمام شده گله کرد و گفت: برق فروخته شده به مردم در حال حاضر زیر قیمت بوده و رشد ۴۰ درصدی در مرحله دوم هدفمندی مناسب است.

همایون حائری با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: اگر بخواهم داستان افزایش نرخ برق را تشریح کنم باید عرض کنم که تا سال 83 نرخ برق سالانه 20 درصد افزایش می‌یافت و در زمانی که در سال 83 تثبیت قیمت‌های برق انجام شد نرخ برق تا سال 89، 170 ریال ثابت بود.

وی ادامه داد: پس از اینکه هدفمندی یارانه‌ها شکل گرفت و اجرا شد قیمت هر کیلووات ساعت به 430 ریال افزایش یافت که 264 ریال مربوط به صنعت برق و 166 ریال مربوط به هدفمندی یارانه‌ها بود.

حائری تأکید کرد: اگر آن 170 ریال سالانه 20 درصد بر قیمت برق اضافه می‌شد در حال حاضر باید قیمت برق برای هر کیلووات ساعت 877 ریال می‌شد.

مدیرعامل توانیر افزود: پس باید در این زمینه که منابع هزینه‌بر در سیستم برق ایجاد شده یک فکر اساسی شود چرا که باید بر روی نرخ برق کار کنیم تا قیمت برق واقعی شود.

وی ادامه داد: به هیچ وجه درآمدهای صنعت برق با هزینه‌هایی که دارد برابر نیست چرا که قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق 430 ریال است اما درآمد توانیر 200 ریال تا 220 ریال است.

حائری گفت: برای صنعت برق هر کیلووات ساعت برق 680 ریال تمام می شود در حالی که تنها 200 ریال تا 220 ریال عاید ما می‌شود پس اختلاف 48 تومانی در هر کیلووات ساعت نشان می‌دهد که برق را زیر قیمت می‌فروشیم و همین موضوع باعث بدهی‌های صنعت برق شده است.

*واگذاری نیروگاه‌ها به وزارت نفت منتفی است

حائری در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه در دولت دهم قرار بود نیروگاه‌های برق به وزارت نفت واگذار شوند گفت: واگذاری نیروگاه‌ها به وزارت نفت منتفی است و این واگذاری‌ها در راستای رد دیون کردن بود.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده باید نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود نه اینکه از بخش دولتی تخصصی به بخش دولتی غیرتخصصی این واگذاریها صورت گیرد.

*رشد 40 درصدی برق مناسب است

مدیرعامل توانیر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه، آیا پیشنهادی به دولت برای میزان افزایش قیمت برق در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ارائه شده است گفت: پیشنهادها در حال جمع‌بندی از سوی کارشناسان توانیر و وزارت نیرو است اما به اعتقاد بنده اگر قیمت هر کیلووات ساعت از 43 تومان کنونی به 60 تومان برسد کمک حال صنعت برق خواهد بود.

*صادرات 800 میلیون دلار برق به کشورهای همسایه

مدیر عامل توانیر در پاسخ به این سئوال فارس که ایران از بابت صادرات برق به کشورهای همسایه چه میزان طلب دارند، افزود: کل طلب ایران از کشورهای همسایه بابت صادرات برق 500میلیون دلار است که 400میلیون دلار از این رقم مربوط به عراق است.

وی گفت: این طلب از طریق بانکی به زودی وصول می‌شود.در قراردادهای صادرات برق به کشورهای همسایه تابعی از فرمولهائی است که براساس نرخ سوخت فوب خلیج فارس در نظر گرفته می‌شود، به همین دلیل نرخ هرکیلو وات ساعت برق ایران 9 تا 10 سنت می‌شود که باید این نرخ بازنگری شود، چرا که قیمت آن تا حدودی پایین است.

وی ادامه داد: ایران سالانه 800 میلیون دلار به کشورهای همسایه برق صادر می‌کند.

*نیاز 12 هزار میلیارد تومانی برای اداره صنعت برق

حائری در خصوص اداره صنعت برق گفت: اعتباری که برای اداره صنعت برق در نظر گرفته شده است 12 هزار میلیارد تومان است در حالی که درآمدهای سالانه ما به 4500 میلیارد تومان می‌رسد.

به گفته وی، این اختلاف باعث بدهی‌های موجود و زیان انباشته می‌شود.

*نیاز ورود 5 هزار مگاوات برق به شبکه

حائری گفت: برای عبور از تابستان سال آینده نیاز به ورود 5 هزار مگاوات انرژی به شبکه است که در حال حاضر 2500 مگاوات وارد مدار شده و مابقی را باید از مدیریت مصرف برق تأمین کرد.


 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: