بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۴۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳

کمبودآب، معضل زیتون‌کاران طارمی

یک زیتون‌کار طارمی گفت: پرداخت آب‌بهای اجاره بستر به دلیل مشکلات مالی برای کشاورزان سخت است.
تدبیر24: ناصر عسگری در منطقه زنجان، گفت: زیتون طارم در دنیا مطرح است و همواره گردشگران و مسئولان داخلی و خارجی معترف هستند که کیفیت و روغن‌دهی زیتون طارم بسیار بالا است، این در حالی است که روغن‌دهی زیتون سایر استان‌ها کم است، لذا زیتون طارم برای صادرات بسیار مطلوب است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل نبودن واحد فرآوری مناسب محصولات زیتون طارم برای فرآوری به رودبار رفته و به نام زیتون رودبار به فروش می‌رسد، این در حالی است که زیتون رودبار به صورت دیم کاشته شده و باغ‌داران رودبار بهره‌برداری ندارند، اگر چه چند کارخانه فرآوری زیتون در طارم تاسیس شده، ولی تاثیری در بهبود وضعیت نداشته است.

این زیتون‌کار خاطرنشان کرد: کشاورزان طارمی مشکل کمبود آب دارند، این در حالی است که 100 کیلومتر رودخانه قزل‌اوزن از این شهرستان عبور می‌کند، ولی به دلیل اخذ آب‌ها از زمین‌های حاشیه رودخانه مشکلاتی برای کشاورزان به وجود آمده است. همچنین در فصل تابستان حجم آب پاسخ‌گوی نیاز نیست.

وی که از سال 78 به کشت زیتون مشغول است، اظهارکرد: حمایت‌های مناسبی از سوی مسئولان از زیتون‌کاران نشده و تسهیلاتی به آنان اعطا نمی‌شود. مثلاً در سال 80 که 2500 اصله باغ من تخریب شد، بدون حمایت کار خود را از اول آغاز کردم.

وی تصریح‌کرد: شورای ملی زیتون نیز به دغدغه کشاورزان نمی‌پردازد و با بررسی میزان تولید زیتون، واردات زیتون به کشور را تایید می‌کند، در حالی که با حمایت از تولیدات داخلی نیاز به واردات زیتون وجود ندارد، البته با افزایش قیمت دلار واردات زیتون کاهش یافته است.

عسگری در ادامه یادآور شد: آگاهی کشاورزان برای کاشت و استفاده از روش‌های علمی برای کاشت بسیار پایین است و جهادکشاورزی شهرستان نیز در این راستا بسیار ضعیف عمل می‌کند، این در حالی است که با حضور در نمایشگاه‌های سایر کشورها مانند ترکیه و فرانسه استقبال زیادی از زیتون طارم می‌شود، چرا که هم از نظر درشتی و هم از نظر خاصیت زیتون طارم در کشور نمونه است.

وی که در نمایشگاه‌های زیتون سایر کشورها مانند ترکیه حضور داشته است، عنوان کرد: استفاده از روش‌های علمی برای کاشت زیتون بسیار تاثیرگذار است و محصولات باغ‌دارانی که از این روش‌ها استفاده می کنند قبل از باردهی پیش‌فروش می‌شود، لذا لازم است با حضور کارشناسان و همکاری رسانه‌ها این روش‌های علمی به کشاورزان آموزش داده شود.

نماینده باغ‌داران زیتون شهرستان طارم تاکید کرد: مشکل اصلی کشاورزان طارمی اخذ آب‌بها از چاه‌ها به نام اجاره بستر است. بر طبق قانون گرفتن آب‌بها از چاه‌ها ممنوع است، ولی اداره امور آب شهرستان از زمین‌های نزدیک رودخانه که از آب چاه استفاده می‌کنند به نام اجاره بستر سالیانه به ازای هر لیتر 140 تومان دریافت می‌کند که این هزینه در پایان سال بسیار سنگین است و کشاورزان به دلیل مشکلات مالی امکان پرداخت آن را ندارند، به همین جهت برق بسیاری از کشاورزان منطقه قطع است و مشکلات فراوانی برای آن‌ها به وجود آمده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: