تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 05
کد خبر: ۴۲۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰

صادرات لوازم خانگی و چالش‌هایش

در حالی که برخی مسوولان عنوان می‌کنند که در حوزه لوازم خانگی به راحتی می‌توانیم به دو میلیارد دلار صادرات دست یابیم اما به گفته رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران، بالا بودن قیمت لوازم خانگی ایرانی، سد راه صادرات است و کالاهای وارداتی علی‌رغم تعرفه 75 درصدی، ارزان‌تر از کالای داخلی هستند.
تدبیر24: برندسازی، افزایش صادرات و کیفیت و توجه بیشتر به تحقیق و توسعه از مهمترین اولویت‌های توسعه صنعت لوازم خانگی محسوب می‌شود. البته باید فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی در جامعه بیشتر گسترش یابد و خود تولیدکنندگان نیز با افزایش کیفیت و توسعه خدمات پس از فروش به این مهم کمک کنند چون صنعت لوازم خانگی قابلیت یک حرکت جهشی دارد وبا تلاش تولیدکنندگان می تواند سهم خود را در کل صنعت افزایش دهد.

به گفته کارشناسان مشارکت تولیدکننده داخلی با برندهای معتبر جهانی موجب افزایش کیفیت محصولات و جلوگیری از قاچاق کالا شده و این امر سبب می‌شود در آینده بسیار نزدیک بتوانیم مانند صنایع دیگر، در عرصه صادرات لوازم خانگی به جایگاه ارزنده‌ای دست پیدا کنیم.

کدام لوازم خانگی ایرانی صادر می‌شوند؟

موضوع مهم در این حوزه آن است که قیمت کالاها در مقایسه با رقبای خارجی‌مان بسیار بالاتر است و با توجه به کیفیت بالای کالاهای ایرانی قیمت‌ تمام شده آنها بالاست، این در حالی است که معمولا در کشورهای دیگر از صادر‌کنندگان حمایت می‌شود و امکاناتی در اختیار آنها قرار می گیرد؛‌ به عنوان مثال صادرات بخاری گازی، آبگرمکن یا چرخ خیاطی به کشور‌های دیگر خوب است و توان رقابت با آنها را داریم و یا در زمینه صادرات کولر آبی به آفریقا و یا کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان وضعیت خوبی داریم و در زمینه تولیدات اجاق گاز نیز قابل رقابت هستیم.

از سویی صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به لحاظ حمل‌ و نقل راحت‌تر و ارزان‌تر است ولی موضوع مهم آن است که باید قیمت‌ این کالاها در کشور اصلاح شود چراکه قیمت تمام شده کالاها در حوزه لوازم خانگی بالاست و این معضل جلوی صادرات در این بخش را گرفته است.

یخچال، تلویزیون ایرانی گران‌تر از دیگر کشورها

کارشناسان و فعالان بازار معتقدند در حوزه تولید لوازم خانگی مثل یخچال، تلویزیون یا ماشین لباس‌شویی فعلا نمی‌توانیم رقابت کنیم چون قیمت این لوازم بسیار بالاتر از کشور‌های دیگر است و در حوزه آبگرمکن نیز صادرات خوبی به اروپا داریم اما با توجه به این‌که یک تولید‌کننده با هزینه بسیار کمتر یک کالا با برند خارجی را در ایران تولید می‌کند ولی تجار برای واردات همان کالا از کشور مبدأ که بیشتر چین است عوارض 80 درصدی پرداخت می‌کنند ولی با این حال کالای وارداتی ارزان‌تر از تولید داخل تمام می‌شود.

خواسته شرکتهای لوازم خانگی

به گزارش ایسنا تشکیل کارگروهها، انجام اصلاحات لازم در تعرفه‌ها، حمایت از تبلیغات داخلی، مشکلات بانکی و افزایش نقش تشکلها و انجمنها، کاهش مصرف انرژی، برندسازی، کاهش فرآیندهای تولید و مصرف مواد اولیه، کاهش قیمت تمام شده محصولات با تغییراتی که در فرآیند تولید ایجاد می‌کند و کاهش نیاز به خدمات بعد از فروش از جمله مواردی است که شرکتهای لوازم خانگی به دنبال تحقق آن هستند.

برندهای تقلبی آزاردهنده تولید‌کنندگان اصلی

اکنون با سه مشکل برندهای اصلی، برندهای تقلبی و کالای قاچاق روبرو هستیم که در این میان قطعا موضوع برندهای تقلبی می‌تواند تولید‌کنندگان اصلی را مورد آزار قرار دهد. زمانی که نرخ دلار ارزان بود تولید‌کنندگانی داشتیم که به دنبال تولید جنس ایرانی بودند و تولیدات خود را به چین می‌فرستادند و با برند ایرانی وارد ایران می‌کردند، اما به گفته کارشناسان بسیاری از ناکامی‌ها در تولید دقیقا از زمانی آغاز شد که با افزایش نرخ دلار روبه‌رو شدیم که صدماتی به بخش تولید در کشور وارد کرد و یکباره باعث تضعیف این بخش شد و همین خلأ باعث شد تا قاچاقچیان کالا وارد میدان شوند.

ضرورت بومی سازی تکنولوژی تولید

اما بومی‌سازی تکنولوژی تولید در صنعت لوازم خانگی، انتقال نسبی تکنولوژیهای نوین و روز دنیا در این صنعت، ایجاد نسبی و محدود برند و شروع سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه و خدمات پس از فروش، تولید بخش عمده‌ای از مواد اولیه، اجزاء و قطعات، افزایش عمق ساخت داخل، وجود نیروی کار جوان، فعال و مستعد و بازار مناسب در داخل و کشورهای همجوار و منطقه از مزیت‌های این صنعت محسوب می‌شود.

در هر حال صنعت لوازم خانگی یکی از رشته‌های شتاب دهنده توسعه صنعتی است، صنعتی متنوع با کاربرد‌های گوناگون که به‌صورت گسترده علاوه بر استفاده وسیع خانگی و تأمین‌کننده نیاز ضروری و غیر قابل اجتناب خانواده‌ها، در بخش‌های اداری و تجاری کاربرد دارد و سهم بسیار وسیعی از بازار را به‌خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر برای صنایع فولاد، پتروشیمی، مس و ... ارزش افزوده ایجاد می‌کند و ایجاد فضای کسب و کار مطلوب برای تعالی و تکامل صنعت لوازم خانگی، بوجود آوردن شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری و توسعه واحد‌های صنعتی، بررسی قوانین و مصوبات مرتبط با تولید، تعرفه، تقویت بخش‌های تحقیق و توسعه و ارتقای سطح مدیریت در این بخش، توسعه و استفاده از تکنولوژی پیشرفته و جذب فن‌آوری، تولید محصولات رقابتی قابل رقابت با محصولات خارجی و توسعه صادرات به عنوان مهم‌ترین مواردی است که در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: