بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۴۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶

افزایش نگرانی‌های مذهبی در میانمار

دولت میانمار به تازگی با ارائه طرحی به مجلس این کشور نگرانی فعالان مدنی و مذهبی را در خصوص تفرقه مذهبی در این کشور جنوب شرق آسیا که مسلمانان تحت فشار بوداییان تندرو قرار دارند، افزایش داد.
تدبیر24: 'تین سین' رییس جمهوری میانمار به تشویق راهبان تندور بودایی این طرح را امضا و به مجلس این کشور ارائه کرده است تا در نخستین جلسه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

توقف ازداج های بین مذهبی، جلوگیری از تغییر مذهب و تعیین نرخ تولد از جمله مهمترین مباحثی است که در طرح رییس جمهوری میانمار مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس قانون میانمار، رییس جمهوری این کشور پس از تهیه پیش نویس قانون آن را به منظور بررسی نهایی به مجلس ارائه می کند.

در حالی که دولت میانمار خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور آماده می کند، ارائه این طرح توسط 'تین سین' نگرانی ها را از تبدیل شدن مذهب به عنوان ابزار سیاسی افزایش داده است.

این طرح ابتدا توسط گروهی از راهبان تندرو بودایی معروف به 'ماباتا' یا کمیته حفاظت از ملیت و مذهب که متهم به اعمال خشونت علیه مسلمانان میانماری هستند ارائه شده بود.

مخالفان این طرح آن را تبعیض آمیز می دانند.

به گزارش شبکه خبری آسیا، 'ما خین لای' موسس سازمان حمایت از زنان در میانمار نیز در این خصوص گفت که این طرح مدعی است حفاظت از حقوق زنان را در نظر گرفته، در حالی که بر خلاف خواسته زنان مطرح شده است.

بر اساس پیش نویس قانونی در مورد ازدواج که روز گذشته (چهارشنبه) در رسانه های میانمار منتشر شد، مجموعه ای از شرایط برای ازدواج زنان بودایی با مردان مذاهب دیگر مطرح شد.

بر اساس این طرح، زوج مورد نظر باید ابتدا درخواستی به مقامات محلی و در صورت زیر 20 سال بودن زوجه به خانواده عروس و مقامات محلی ارائه دهند و نامزدی خود را به صورت عمومی اعلام کنند، در صورتی که مخالفتی با این ازوداج وجود نداشت می توانند با یکدیگر ازدواج کنند.

افرادی که از این رویه خودداری کنند به مدت دو سال حبس می شوند.

براساس طرح تغییر مذهب نیز که اوایل سال جاری در میانمار مطرح شده بود افرادی که قصد تغییر مذهب دارند را ملزم به کسب اجازه از مقامات این کشور کرده بود.

گروه های مختلف حقوق بشر در واکنش به طرح های ارائه شده در میانمار آنها را مخالف با اصل آزادی بیان و عقیده دانسته و اعلام کرده اند که این گونه قوانین در قرن بیست و یکم جایگاهی ندارند.

در میانمار مذاهب گوناگون وجود دارد، اما بوداییان قدرت را در دست دارند و حتی مسلمانان و مسیحیان نیز از چند دهه گذشته همواره با محدودیت های فراوانی روبرو بوده اند.

در میانمار که 80 درصد آن را بوداییان تشکیل می دهند عضویت در ارتش این کشور که پله اولیه موفقیت های بیشتر محسوب می شود برای افراد غیربودایی امکانپذیر نیست.

محدودیت های مذهبی علیه اقلیت های میانمار در برخی از نقاط این کشور از جمله نواحی غربی بیشتر وجود دارد. در 10 سال گذشته بیش از سه هزار روستا در این کشور تخریب شده و دستکم 200 هزار مسلمان نیز برای نجات جان خود مجبور به مهاجرت شده اند.

با کشتار گسترده مسلمانان این کشور از اوایل سال 2012 توسط بوداییان استان راخین که دستکم 650 کشته برجای گذاشت و منجر به آوارگی بیش از 100 هزار نفر شد، بحران مذهبی میانمار زیر ذره بین رسانه ها و نهادهای بین المللی قرار گرفت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: