بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بازی دوسر باخت برای جامعه و نظام سیاسی

بهاره آروین» مشکل از تعداد ثبت‌نام‌کنندگان اولیه نیست و در دیگر ممالک هم اوضاع کم‌وبیش به همین منوال است. مشکل در ساختاری است که قرار است کاهش این تعداد اولیه به تعدادی محدود و قابل قبول برای برگزاری انتخابات را امکان‌پذیر کند
نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

نامزدهای انتخابات باید پاسخ دهندمساله اصلی آنان حجاب و گشت ارشاد است یا معیشت و فقر

شهیندخت مولاوردی» نامزدها باید پاسخ بدهند مساله اصلی برای آنها حجاب و گشت ارشاد است یا اینکه معیشت، زنانه شدن فقر، زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی، زنانه شدن ایذر، زنانه شدن سالمندی و... هم برای آنها دارای اهمیت است.
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳

اكران عمومي «دربند» آغاز شد

با شروع نيمه دوم سال، مي‌توان ارزيابي از اكران نيمه نخست و همچنين پيش‌بيني از اكران نيمه دوم داشت؛ در شش ماه اول امسال فروش فيلم‌هاي سينمايي به ميزاني نبود كه بتوان چندان روي آن حساب كرد و رشدي را در مجموع فيلم‌ها مشاهده كرد.
تدبیر24: در اين شش ماه گذشته فيلم‌هاي ميلياردي نيز داشتيم، اما آمار و ارقام چندان بالا نبود و البته اين چندان خارج از انتظار نبود. يك هفته‌يي است كه فيلم‌هاي روي پرده در حال تغيير هستند و بر اين اساس انتظار مي‌رود اكران سينماها در هفته‌هاي پيش رو رونقي نسبي بگيرد.

دربند» به كارگرداني پرويز شهبازي به تازگي راهي پرده سينما شده و نمايش افتتاح فيلم سه‌شنبه شب دوم مهرماه با حضور عباس كيارستمي و علي جنتي، وزير ارشاد در كنار عوامل فيلم برگزار شد.

به گزارش ايسنا در اين مراسم كه شامگاه 2 مهرماه در سينما «فرهنگ» برگزار شد، علاوه بر علي جنتي، جمعي از سينماگران نيز حضور داشتند و فيلم همزمان در دو سالن به نمايش درآمد. امير سمواتي، تهيه كننده فيلم «دربند» در سخناني گفت: اين فيلم در شهريور 90 در جلسه‌يي دو نفره با پرويز شهبازي از ميان طرح‌هايي كه داشت، مطرح و انتخاب شد. خوشبختانه بنياد سينمايي فارابي از ساخت آن حمايت كرد و در 10 ارديبهشت ماه سال گذشته آن را كليد زديم. وي ادامه داد: در جشنواره فجر استقبال خوبي از «دربند» شد و اين شانس را آورديم كه علي سرتيپي پخش كار را برعهده گرفت. پيگير بوديم، عيد نوروز اين فيلم اكران شود اما به دليل لابي‌هايي كه وجود داشت، اين اتفاق نيفتاد. سرانجام از 3 مهرماه شاهد اكران عمومي فيلم خواهيم بود. سمواتي به ساده بودن مراسم افتتاحيه اين فيلم اشاره كرد و گفت: بضاعت سينماي ايران همين است. تنها از عوامل فيلم مي‌خواهم همانجا كه نشسته‌اند بلند شوند و شما حاضران (مخاطبان) را تشويق كنند.

پرويز شهبازي (كارگردان)، پگاه آهنگراني، نازنين بياتي‌، فريد سمواتي، احمد مهران‌فر‌ و بهرنگ علوي‌ بازيگران، هومن بهمنش (مدير فيلمبرداري) و ستار اوركي (آهنگساز) از جمله عوامل حاضر در سالن بودند.

تهيه كننده «دربند» در ادامه به حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم اشاره كرد و گفت: آقاي جنتي با حضورشان ما را غافلگير كردند، همچنين آقاي هاشمي كه از سازمان بهزيستي آمدند، قول حمايت داده‌اند. سمواتي همچنين با اشاره به معرفي 12 نامزد معرفي به اسكار كه «دربند» نيز در اين فهرست قرار دارد، گفت: تاكنون دو فيلم «نفس عميق» و«كافه ترانزيت» كه تهيه آنها را برعهده داشته‌ام، به عنوان نماينده ايران به اسكار معرفي شده‌اند، دعا كنيد «دربند» هم اين شانس را داشته باشد. در ادامه مراسم افتتاحيه فيلم «دربند»، پشت صحنه كوتاهي از اين فيلم كه توسط علي مترصد ساخته شده بود‌، به نمايش درآمد. سيد احمد ميرعلايي، مديرعامل بنياد سينمايي فارابي در سخناني خطاب به مخاطبان اظهار اميدواري كرد كه فيلم «دربند» را بپسندند و سخنانش را اين‌گونه ادامه داد: فيلم «دربند» از جمله آثاري بود كه بنياد سينمايي فارابي از آنها حمايت كرد. امروزه دوستان مي‌گويند فارابي جلوي خصوصي‌سازي را مي‌گيرد در حالي كه من معتقدم فارابي وقتي به مسووليتش جامعه عمل خواهد پوشاند كه هيچ فيلمي به حمايت نياز نداشته باشد. وقتي عده‌يي فيلمساز دور هم جمع مي‌شوند و مي‌خواهند فيلم بسازند، دولت وظيفه دارد حمايت كند.

وي يادآور شد: فيلم «دربند» سفارش ما نبود بلكه فيلمنامه آن آمد و مورد مطالعه قرار گرفت و براي مشاركت انتخاب شد. همان‌طور كه حدود 30 تا 40 درصد آثار جشنواره فيلم فجر گذشته به نوعي با حمايت بنياد سينمايي فارابي ساخته شد و سعي شد جذابيت در نظر گرفته شود تا مثل الان شاهد سالن‌هاي پر باشيم، چرا كه سرمايه سينماهاي كشور مخاطبين هستند.

مديرعامل فارابي، «دربند» را يكي از كانديداهاي معرفي به اسكار برشمرد و گفت: اين فيلم آماده حضور در جشنواره‌هاي معتبر دنياست و اميدوارم روزهاي خوبي در انتظارش باشد. ميرعلايي همچنين گفت: اميدوارم بودجه سينماي ايران رشد بكند، چون معتقدم اين بودجه در شأن سينماي جهاني ما نيست.

وي سخنانش را با گراميداشت هفته دفاع مقدس و ياد شهدا به پايان برد. از جمله حاضران در اين مراسم مي‌توان از عباس كيارستمي، پرويز پرستويي، حميد فرخ‌نژاد، كيانوش عياري‌، محمد رحمانيان، سحر دولتشاهي، خسرو معصومي‌، هوشنگ گلمكاني‌، مهناز افضلي‌، لادن مستوفي، مجيد برزگر‌، جابر قاسمعلي‌، مصطفي زماني، مستانه مهاجر، روح‌الله حجازي، جميل رستمي‌، اميرشهاب رضويان‌، پژمان بازغي‌، اشكان خطيبي‌، محمد آفريده‌، محسن اميريوسفي‌، بهناز جعفري‌، بهاره افشاري، الناز شاكردوست، كامبيز ديرباز، هنگامه قاضياني، عباس ياري، رضا يزداني، حسين جعفريان‌، آنا نعمتي‌، سهيلا گلستاني‌، حميدرضا صدر، محمدرضا دلپاك، نازنين فراهاني‌، جعفر گودرزي و حسن نجاريان نام برد. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به همراه خانواده‌اش تا پايان به تماشاي اين فيلم نشست.

از سوي ديگر توقع مي‌رفت «گناهكاران» ساخته فرامرز قريبيان نيز همزمان با «دربند» روي پرده سينما برود، اما اين اتفاق رخ نداد، چون همچنان كف فروش «هيس، دختران فرياد نمي‌زنند» حفظ شده و اكران آن ادامه خواهد داشت. «گناهكاران» تازه‌ترين ساخته بازيگر پيشكسوت سينماي ايران است كه نمايش آن در سي و يكمين جشنواره فيلم فجر با استقبال روبه‌رو شد.

«كلاس هنرپيشگي» ساخته عليرضا داوودنژاد به تازگي در كنار اكران تهران در شهرستان‌ها نيز اكران شده است. مشهد، اهواز، شيراز و كرج سينماهاي شهرستان‌هاي فيلم را تشكيل مي‌دهند. فيلم داوودن‍ژاد بعد از يك هفته حدود 16 ميليون تومان فروش داشته است.

«پل چوبي» به كارگرداني مهدي كرم‌پور از ديگر فيلم‌هاي روي پرده سينماست. اين فيلم تاكنون در تهران و شهرستان بيش از 900 ميليون تومان فروخته است. فيلم كرم‌پور كه بعد از «جايي ديگر»، «چه كسي امير را كشت» و «طهران، تهران» چهارمين ساخته اين كارگردان محسوب مي‌شود، روايتي از رويارويي شخصيت‌هاي داستان با افرادي از گذشته‌شان است. مهران مديري، هديه تهراني، بهرام رادان و مهناز افشار در اين فيلم ايفاي نقش مي‌كنند. اكران فيلم سينمايي «دهليز» ساخته بهروز شعيبي در سالن اصلي سينما آزادي به پايان رسيد و نمايش آن در سالن ديگري از اين سينما ادامه مي‌يابد. اين فيلم بعد از 55 روز اكران 950 ميليون تومان در تهران و 280 ميليون در شهرستان‌ها فروخته است.

«هيچ كجا هيچ كس» به مرور بقيه سينماهاي خود را از دست خواهد داد. فيلم ابراهيم شيباني كه همچنان در تعدادي از سينماهاي تهران روي پرده است بعد از 48 روز نمايش 730 ميليون تومان فروخته است.

«به خاطر پونه» كه در گروه استقلال اكران شده در تلاش است تا از امروز سينما فرهنگ را به جمع سالن‌هاي خود اضافه كند. اين فيلم هاتف عليمرداني طي 6 روز نمايش در تهران 77 ميليون تومان فروخته است. اين فيلم در شهرستان‌ها هم 16 سينما دراختيار دارد. كرمانشاه (2سالن)، سنندج، شيراز، مشهد (2سالن)، اروميه، تبريز (2سالن) و كاشان تعدادي از شهرهايي هستند كه از هفته گذشته ميزبان «به خاطر پونه» شدند. در اين ميان فروش اين فيلم در مشهد بهتر از بقيه شهرها بوده و طي اين يك هفته فيلم حدود 12 ميليون تومان در اين شهر فروخته است. قرار است از هفته آينده فيلم در شهرهايي چون يزد، كرج، گوهردشت، انديشه و شهريار نيز روي پرده برود.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: