تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

تهديدهاي پيش روي دولت پزشکیان

جهانبخش خانجانی» جريان اصلاحات كه در تداوم حركت تاريخي ملت ايران در انقلاب مشروطه، انقلاب شكوهمند اسلامي و حماسه بزرگ دوم خرداد همچنان بر مشي اصلاحي و رفرميستي خود تاكيد و اصرار دارد
اتحاد مثلث!

اتحاد مثلث!

فیاض زاهد - محمد مهاجری» وضعيت جديدي كه در سپهر سياست ايران رخ نموده تا حد كم نظيري استثنايي است. براي اثبات و انتقال اين باور تلاش مي‌شود در اين نوشته به برخي ابعاد آن اشاره شود
جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
کد خبر: ۴۲۳۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰

پیشنهاد 101 نماینده مجلس به روحانی

اگر دولت برنامه جامع بودجه‏ ای-اجتماعی-فرهنگی-حقوقی برای توسعه عدالت آموزشی رده‏ های سنی 5 تا 18 سال طراحی کند، مجلس همدلانه همراهی خواهد کرد
تدبیر24: 101 نماینده مجلس در نامه‏ ی به دکتر روحانی، از اختصاص سرفصل ویژه «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» در بودجه 94 و برنامه ششم توسعه، حمایت کردند.

در این نامه که امضاکنندگان شاخصی چون احمد توکلی، محمدحسین فرهنگی، علی مطهری، غلامرضا مصباحی‏ مقدم، غلامعلی حدادعادل، علیرضا محجوب، حسین حسین ‏زاده بحرینی، محمدرضا پورابراهیمی، ارسلان فتحی‏ پور و عبد‏الرضا عزیزی دارد، پیشنهاد اختصاص سرفصل ویژه «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» در بودجه 94 و برنامه ششم توسعه، با هدف «دستیابی به سطحی از عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان که در شأن جامعه اخلاق‏ مدار، عدالتخواه، مذهبی و فرهنگ‏دوست ایران باشد»، مطرح شده است.

امضاکنندگان نامه تاکید کرده‏ اند: «اگر دولت برنامه جامع بودجه‏ای_اجتماعی_فرهنگی_حقوقی برای توسعه عدالت آموزشی رده‏های سنی 5 تا 18 سال طراحی کند، قطعا مجلس همراهی همدلانه خواهد داشت.
امضاکنندگان این نامه (5 عضو هیات رییسه مجلس، 14 عضو کمیسیو نبرنامه و بودجه، 9 عضو کمیسیون اجتماعی، 12 عضو کمیسیون اقتصادی، 8 عضو کمیسیون آموزش‏ و تحقیقات، 5 عضو کمیسیون فرهنگی، 7 عضو کمیسیون تحقیق، 7 عضو کمیسیون امنیت ملی و 34 عضو سایر کمیسیون‏های مجلس)، ضمن ارجاع به سیاست‏های کلی «اقتصاد مقاومتی» (بندهای یک، 3 و 5)، «سیاست‏های جمعیتی» (بندهای 8 و 14 که به «کیفی‏سازی جمعیت» اشاره دارند) و نیز سیاست‏های کلی ابلاغی «تحول‏ آفرینی آموزش‏وپرورش» (به ویژه بندهای 2، 3، 4، 5، 7، 9 و 12)، طراحی برنامه جامع «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» را در راستای سیاست‏های فوق دانسته‏ اند.
متن مشروح نامه که 15 پیشنهاد کلی را برای محتوای برنامه جامع «توسعه عدالت آموزشی» مطرح کرده، به شرح زیر است:

 

توزیع 101 نماینده امضاکننده

5 عضو هیات رییسه مجلس    14 عضو کمیسیون برنامه ‏وبودجه    9 عضو کمیسیون اجتماعی

5 عضو کمیسیون فرهنگی    8 عضو کمیسیون آموزش‏ وتحقیقات    12 عضو کمیسیون اقتصادی

7 عضو کمیسیون تحقیق 7 عضو کمیسیون صنایع و معادن 3 عضو کمیسیون اصل 90

7 عضو کمیسیون انرژی 7 عضو کمیسیون کشاورزی 8 عضو کمیسیون عمران

2 عضو کمیسیون بهداشت‏ودرمان یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی    7 عضو کمیسیون امنیت ملی

جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهور

با سلام و آرزوی موفقیت؛

همان‏گونه که مستحضرید، در سه دهه اخیر شاهد پیشرفت‏ های عظیمی در بهبود وضعیت عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان در سراسر کشور بوده‏ ایم؛ توفیقات ارزشمندی که از سال اول پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید معماران انقلاب بر حق دسترسی رایگان آحاد مردم به آموزش عمومی رایگان و باکیفیت آغاز شد و حرکت جهادگونه مردم و سیاست‏گذاران استمرار یافت.

با این وجود، به نظر می‏ رسد که همچنان تا دستیابی به سطحی از عدالت آموزشی کودکان که در شأن جامعه اخلاق‏ مدار، عدالتخواه و فرهنگ‏دوست ایران باشد، فاصله داریم. به ویژه آنکه در سال‏ های متأخر، نرخ پوشش دسترسی کودکان و نوجوانان به آموزش باکیفیت نیز، پس از یک روند صعودی طولانی‏مدت، وضعیت چندان مطلوبی ندارد.

در حال حاضر کم نیستند کودکانی که یا به دلیل موانع اقتصادی یا فرهنگی یا حقوقی از تحصیل بازمانده‏ اند و یا مجبورند در مدارسی ناایمن، فرسوده و دلگیر به تحصیل بپردازند؛ مدارس محرومی که فاقد حداقل امکانات آموزشی، پرورشی، تفریحی و ورزشی بوده و نمی‏توانند ماموریت توسعه انسانی را در حساس‏ترین سال‏های زندگی کودکان کشورمان به شکلی شایسته ایفا کنند.

اگر بخواهیم برنامه‏ ای جامع و عالمانه با دغدغه کاهش پایدار نابرابری‏ های اقتصادی و اجتماعی در کشور طراحی کنیم، قطعا باید حل مشکل فقر کمی و کیفی آموزشی کودکان و دستیابی به نظام آموزشی مطلوبی برای تبدیل کودکان (به ویژه کودکان مناطق محروم کشور) به افرادی توانمند، خلاق، پرنشاط و بالنده را، به‏ عنوان یک مولفه کلیدی در نظر بگیریم که این امر برای شکستن تله «بازتولید فقر»، کاهش پایدار نابرابری‏های اقتصادی و اجتماعی، ارتقای سرمایه اجتماعی و کاهش بزهکاری‏ ها و ناهنجاری‏های اجتماعی، ضروری است.

جناب آقای روحانی؛

ما، جمعی از نمایندگان استان‌های مختلف، به شما پیشنهاد می‏کنیم در سال دوم دولت خود، آغازگر گامی بزرگ و در شأن جامعه اخلاق‏مدار، عدالتخواه، فرهنگ‏دوست و عالم‏پرور ایران، در زمینه توسعه عدالت آموزشی کودکان باشید.

با توجه به اینکه دولت محترم در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال 94 و همچنین تدوین برنامه توسعه ششم قرار دارد، ما امضاکنندگان این نامه به جنابعالی پیشنهاد می‏کنیم سرفصل ویژه‏ای تحت عنوان «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» را در بودجه 94 و برنامه توسعه ششم لحاظ فرمایید. پرداختن به ریشه‏ها و پیامدهای اقتصادی، بودجه‏ای، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی محرومیت آموزشی کودکان در برنامه ششم و بودجه 94، می‏تواند سنگ بنایی محکم برای «مقاوم‏سازی اقتصادی_ اجتماعی» کشور (در چارچوب سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی، به‏ویژه بندهای یک، 3 و 5)، کمک به «کیفی‏ سازی جمعیت» (در راستای بندهای 8 و 14 سیاست‏های جمعیتی ابلاغی رهبری در 30 اردیبهشت 93) ایفای نقش در تحقق سیاست‏های تحول‏آفرینی در آموزش‏ وپرورش (به ‏ویژه بندهای 2، 3، 4، 5، 7، 9 و 12 سیاست‏های کلی ابلاغی رهبری در 10 اردیبهشت 92)، و نقش‏ آفرینی در راستای یکی از مهم‏ترین دغدغه‏ های «سند تحول بنیادین آموزش‏ وپرورش» باشد.

با شناختی که از نمایندگان محترم مجلس داریم، مطمئن هستیم که از این حرکت شما در قوه مقننه پشتیبانی خواهد شد.

به نظر ما امضاکنندگان، برخی از فوری‌ترین نیازها جهت شتاب ‏بخشی عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان عبارتند از:

- به رسمیت شناختن «مدارس» به عنوان «کانون اصلی» تمرکز برنامه های محرومیت‏زدایی و توانمندسازی «عالمانه» و «پایدار» در زمینه کاهش فقر آموزشی، فقر سلامت و فقر تغذیه

- اختصاص سهمی ثابت از درآمد «هدفمندی یارانه‏ ها» به‏منظور «توسعه عدالت آموزشی» در رده سنی 5 تا 18 سال

- استفاده کاراتر و مناسب‏تر از مجموعه منابع در اختیار آموزش و پرورش، به ویژه منابع «انسانی» و منابع «مالی»، در راستای تحقق عدالت آموزشی

- کاهش میزان «تمرکز» در مدیریت آموزش و پرورش و حرکت به سمت مدیریت «مدرسه‏ محور»

- کمک به بهبود توزیع مکانی و نیز ارتقای شرایط فیزیکی و کالبدی مدارس دولتی، به نحوی‏که کودکان خانوارهای فقیر و غنی بتوانند از محیط آموزشی مناسب و نشاط‏ بخش برخوردار شوند

- پوشش کامل پیش‏ دبستانی رایگان دولتی برای کلیه کودکان استان‏های محروم با اولویت استان‎های دوزبانه

- زمینه‏ سازی برای دسترسی مناسب‏تر به تکنولوژی‏های اطلاعاتی و ارتباطاتی در مداس مناطق محروم، با هدف تسهیل دسترسی به معلمان خبره ‏تر و آموزش باکیفیت‏ تر

- اصلاح معیار تخصیص «سرانه مدارس»، به صورت اولویت‏ دهی به استان‏ های محروم‏تر، مناطق روستایی و عشایری و مناطق حاشیه ‏نشین شهرهای بزرگ

- برنامه‏ ریزی برای ارتقای توانایی معلمان و آشنایی آنان با موثرترین و جدیدترین روش‏های انتقال مهارت‏های «شناختی» (آشنایی با علوم مختلف) و «غیرشناختی» (مهارت کار تیمی، روحیه پرسشگری، مهارت‏های ارتباطی، اعتماد به نفس و . . .) به دانش ‏آموزان

- برنامه‏ ریزی جهت افزایش «بودجه سیاست‏گذارانه» آموزش ‏وپرورش (بودجه غیرپرسنلی یا همان سرانه مدارس)، و طراحی منابع مالی پایدار برای افزایش رقم فعلی (سالانه 28 هزار تومان برای هر دانش آموز مدارس دولتی)

- توجه بیشتر به اقوام اصيل ايراني و گويش هاي منطقه اي در متون آموزشي

- اصلاح قوانین در راستای عمومی ت‏بخشی به حق ثبت‏ نام کلیه کودکان «متولد» ایران در مدارس دولتی

- جلب مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی به ویژه شهرداری‏ها، و نیز تسهیل مشارکت سازمان‏های مردم‏ نهاد در برنامه‏ های کاهش فقر آموزشی کودکان

- توسعه برنامه ارائه تغذیه در کلیه مدارس محروم، و پیوستن ایران به بیش از 60 کشور دارای برنامه مشابه

- طراحی برنامه تولید داده‏های آماری منظم (به تفکیک سن و جنسیت) در زمینه کمیت پوشش آموزشی کودکان، کیفیت مدارس و نیز سطح مهارت‏های «شناختی» و «غیرشناختی» کودکان و نوجوانان 5 تا 18 سال

به امید توفیق روزافزون باریتعالی به شما، در راه آبادانی ایران اسلامی
منبع: روزنو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهربان توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
0
0
من معلم با هر طرحی که معلم محور باشد موافقم متاسفانه سیستم فعلی دانش اموز محور بوده و باعث شده دانش اموزان بی ادب در کلاس جولان بدهند چون بابت نمره قبولی و تنبیه نشدن مطمئن بوده و دست معلم بسته است از طرفی معیشت و منزلت معلم از طرف دولت و مجلس محترم فراموش شده
نظر شما: