اگر دولت برنامه جامع بودجه ای-اجتماعی-فرهنگی-حقوقی برای توسعه عدالت آموزشی رده های سنی 5 تا 18 سال طراحی کند، مجلس همدلانه همراهی خواهد کرد
تدبیر24: 101 نماینده مجلس در نامه ی به دکتر روحانی، از اختصاص سرفصل ویژه «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» در بودجه 94 و برنامه ششم توسعه، حمایت کردند.
در این نامه که امضاکنندگان شاخصی چون احمد توکلی، محمدحسین فرهنگی، علی مطهری، غلامرضا مصباحی مقدم، غلامعلی حدادعادل، علیرضا محجوب، حسین حسین زاده بحرینی، محمدرضا پورابراهیمی، ارسلان فتحی پور و عبدالرضا عزیزی دارد، پیشنهاد اختصاص سرفصل ویژه «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» در بودجه 94 و برنامه ششم توسعه، با هدف «دستیابی به سطحی از عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان که در شأن جامعه اخلاق مدار، عدالتخواه، مذهبی و فرهنگدوست ایران باشد»، مطرح شده است.
امضاکنندگان نامه تاکید کرده اند: «اگر دولت برنامه جامع بودجهای_اجتماعی_فرهنگی_حقوقی برای توسعه عدالت آموزشی ردههای سنی 5 تا 18 سال طراحی کند، قطعا مجلس همراهی همدلانه خواهد داشت.
امضاکنندگان این نامه (5 عضو هیات رییسه مجلس، 14 عضو کمیسیو نبرنامه و بودجه، 9 عضو کمیسیون اجتماعی، 12 عضو کمیسیون اقتصادی، 8 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، 5 عضو کمیسیون فرهنگی، 7 عضو کمیسیون تحقیق، 7 عضو کمیسیون امنیت ملی و 34 عضو سایر کمیسیونهای مجلس)، ضمن ارجاع به سیاستهای کلی «اقتصاد مقاومتی» (بندهای یک، 3 و 5)، «سیاستهای جمعیتی» (بندهای 8 و 14 که به «کیفیسازی جمعیت» اشاره دارند) و نیز سیاستهای کلی ابلاغی «تحول آفرینی آموزشوپرورش» (به ویژه بندهای 2، 3، 4، 5، 7، 9 و 12)، طراحی برنامه جامع «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» را در راستای سیاستهای فوق دانسته اند.
متن مشروح نامه که 15 پیشنهاد کلی را برای محتوای برنامه جامع «توسعه عدالت آموزشی» مطرح کرده، به شرح زیر است:
توزیع 101 نماینده امضاکننده
5 عضو هیات رییسه مجلس 14 عضو کمیسیون برنامه وبودجه 9 عضو کمیسیون اجتماعی
5 عضو کمیسیون فرهنگی 8 عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات 12 عضو کمیسیون اقتصادی
7 عضو کمیسیون تحقیق 7 عضو کمیسیون صنایع و معادن 3 عضو کمیسیون اصل 90
7 عضو کمیسیون انرژی 7 عضو کمیسیون کشاورزی 8 عضو کمیسیون عمران
2 عضو کمیسیون بهداشتودرمان یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی 7 عضو کمیسیون امنیت ملی
جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهور
با سلام و آرزوی موفقیت؛
همانگونه که مستحضرید، در سه دهه اخیر شاهد پیشرفت های عظیمی در بهبود وضعیت عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان در سراسر کشور بوده ایم؛ توفیقات ارزشمندی که از سال اول پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید معماران انقلاب بر حق دسترسی رایگان آحاد مردم به آموزش عمومی رایگان و باکیفیت آغاز شد و حرکت جهادگونه مردم و سیاستگذاران استمرار یافت.
با این وجود، به نظر می رسد که همچنان تا دستیابی به سطحی از عدالت آموزشی کودکان که در شأن جامعه اخلاق مدار، عدالتخواه و فرهنگدوست ایران باشد، فاصله داریم. به ویژه آنکه در سال های متأخر، نرخ پوشش دسترسی کودکان و نوجوانان به آموزش باکیفیت نیز، پس از یک روند صعودی طولانیمدت، وضعیت چندان مطلوبی ندارد.
در حال حاضر کم نیستند کودکانی که یا به دلیل موانع اقتصادی یا فرهنگی یا حقوقی از تحصیل بازمانده اند و یا مجبورند در مدارسی ناایمن، فرسوده و دلگیر به تحصیل بپردازند؛ مدارس محرومی که فاقد حداقل امکانات آموزشی، پرورشی، تفریحی و ورزشی بوده و نمیتوانند ماموریت توسعه انسانی را در حساسترین سالهای زندگی کودکان کشورمان به شکلی شایسته ایفا کنند.
اگر بخواهیم برنامه ای جامع و عالمانه با دغدغه کاهش پایدار نابرابری های اقتصادی و اجتماعی در کشور طراحی کنیم، قطعا باید حل مشکل فقر کمی و کیفی آموزشی کودکان و دستیابی به نظام آموزشی مطلوبی برای تبدیل کودکان (به ویژه کودکان مناطق محروم کشور) به افرادی توانمند، خلاق، پرنشاط و بالنده را، به عنوان یک مولفه کلیدی در نظر بگیریم که این امر برای شکستن تله «بازتولید فقر»، کاهش پایدار نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی، ارتقای سرمایه اجتماعی و کاهش بزهکاری ها و ناهنجاریهای اجتماعی، ضروری است.
جناب آقای روحانی؛
ما، جمعی از نمایندگان استانهای مختلف، به شما پیشنهاد میکنیم در سال دوم دولت خود، آغازگر گامی بزرگ و در شأن جامعه اخلاقمدار، عدالتخواه، فرهنگدوست و عالمپرور ایران، در زمینه توسعه عدالت آموزشی کودکان باشید.
با توجه به اینکه دولت محترم در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال 94 و همچنین تدوین برنامه توسعه ششم قرار دارد، ما امضاکنندگان این نامه به جنابعالی پیشنهاد میکنیم سرفصل ویژهای تحت عنوان «توسعه عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان» را در بودجه 94 و برنامه توسعه ششم لحاظ فرمایید. پرداختن به ریشهها و پیامدهای اقتصادی، بودجهای، فرهنگی، اجتماعی و حقوقی محرومیت آموزشی کودکان در برنامه ششم و بودجه 94، میتواند سنگ بنایی محکم برای «مقاومسازی اقتصادی_ اجتماعی» کشور (در چارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، بهویژه بندهای یک، 3 و 5)، کمک به «کیفی سازی جمعیت» (در راستای بندهای 8 و 14 سیاستهای جمعیتی ابلاغی رهبری در 30 اردیبهشت 93) ایفای نقش در تحقق سیاستهای تحولآفرینی در آموزش وپرورش (به ویژه بندهای 2، 3، 4، 5، 7، 9 و 12 سیاستهای کلی ابلاغی رهبری در 10 اردیبهشت 92)، و نقش آفرینی در راستای یکی از مهمترین دغدغه های «سند تحول بنیادین آموزش وپرورش» باشد.
با شناختی که از نمایندگان محترم مجلس داریم، مطمئن هستیم که از این حرکت شما در قوه مقننه پشتیبانی خواهد شد.
به نظر ما امضاکنندگان، برخی از فوریترین نیازها جهت شتاب بخشی عدالت آموزشی کودکان و نوجوانان عبارتند از:
- به رسمیت شناختن «مدارس» به عنوان «کانون اصلی» تمرکز برنامه های محرومیتزدایی و توانمندسازی «عالمانه» و «پایدار» در زمینه کاهش فقر آموزشی، فقر سلامت و فقر تغذیه
- اختصاص سهمی ثابت از درآمد «هدفمندی یارانه ها» بهمنظور «توسعه عدالت آموزشی» در رده سنی 5 تا 18 سال
- استفاده کاراتر و مناسبتر از مجموعه منابع در اختیار آموزش و پرورش، به ویژه منابع «انسانی» و منابع «مالی»، در راستای تحقق عدالت آموزشی
- کاهش میزان «تمرکز» در مدیریت آموزش و پرورش و حرکت به سمت مدیریت «مدرسه محور»
- کمک به بهبود توزیع مکانی و نیز ارتقای شرایط فیزیکی و کالبدی مدارس دولتی، به نحویکه کودکان خانوارهای فقیر و غنی بتوانند از محیط آموزشی مناسب و نشاط بخش برخوردار شوند
- پوشش کامل پیش دبستانی رایگان دولتی برای کلیه کودکان استانهای محروم با اولویت استانهای دوزبانه
- زمینه سازی برای دسترسی مناسبتر به تکنولوژیهای اطلاعاتی و ارتباطاتی در مداس مناطق محروم، با هدف تسهیل دسترسی به معلمان خبره تر و آموزش باکیفیت تر
- اصلاح معیار تخصیص «سرانه مدارس»، به صورت اولویت دهی به استان های محرومتر، مناطق روستایی و عشایری و مناطق حاشیه نشین شهرهای بزرگ
- برنامه ریزی برای ارتقای توانایی معلمان و آشنایی آنان با موثرترین و جدیدترین روشهای انتقال مهارتهای «شناختی» (آشنایی با علوم مختلف) و «غیرشناختی» (مهارت کار تیمی، روحیه پرسشگری، مهارتهای ارتباطی، اعتماد به نفس و . . .) به دانش آموزان
- برنامه ریزی جهت افزایش «بودجه سیاستگذارانه» آموزش وپرورش (بودجه غیرپرسنلی یا همان سرانه مدارس)، و طراحی منابع مالی پایدار برای افزایش رقم فعلی (سالانه 28 هزار تومان برای هر دانش آموز مدارس دولتی)
- توجه بیشتر به اقوام اصيل ايراني و گويش هاي منطقه اي در متون آموزشي
- اصلاح قوانین در راستای عمومی تبخشی به حق ثبت نام کلیه کودکان «متولد» ایران در مدارس دولتی
- جلب مشارکت نهادهای عمومی غیردولتی به ویژه شهرداریها، و نیز تسهیل مشارکت سازمانهای مردم نهاد در برنامه های کاهش فقر آموزشی کودکان
- توسعه برنامه ارائه تغذیه در کلیه مدارس محروم، و پیوستن ایران به بیش از 60 کشور دارای برنامه مشابه
- طراحی برنامه تولید دادههای آماری منظم (به تفکیک سن و جنسیت) در زمینه کمیت پوشش آموزشی کودکان، کیفیت مدارس و نیز سطح مهارتهای «شناختی» و «غیرشناختی» کودکان و نوجوانان 5 تا 18 سال
به امید توفیق روزافزون باریتعالی به شما، در راه آبادانی ایران اسلامی